Patrullbåten åkte på fel sida om sydmärke

TURVA. Sjöbevakningens patrullbåt, som på lördagskvällen körde på fel sida om ett sydmärke i sundet mellan Lindholmen och Kejvsalö och sjönk efter att ha kört på en sten, hade vaktfartyget Turva som bas. En i besättningen omkom. Bild: Ksf Media/Arto Henriksson

En sjöbevakare omkom under midsommaren efter att en patrullbåt gick på grund utanför Lovisa och fylldes med vatten. Enligt uppgift körde båten på fel sida om ett sydmärke, ett stycke söder om Valkom.

– Något liknande har inte hänt under min tid vid sjöbevakningen, säger Mikko Simola, biträdande kommendör vid Finska vikens sjöbevakningssektion.

Efter grundstötningen tog båten in vatten och sjönk så att endast fören stannade ovanför ytan.

Flera patrullbåtar, räddningsverket, polisen och gränsbevakningens räddningshelikopter kallades till platsen.

Båten hade en besättning på tre personer. Två av dem lyckades ta sig ut i tid. Den tredje räddades senare ur den vattenfyllda båten, men trots att hen fördes till Mejlans sjukhus för vård gick hens liv inte att rädda.

Olyckan skedde söder om stadsdelen Valkom, mellan öarna Lindholmen och Kejvsalö, uppger Loviisan Sanomat.

Lågvatten

En ortsbo som ofta åker båt i området berättar för HBL att båten kört på grund på fel sida av ett sydmärke, och att många brukar gena på det stället.

Normalt är vattendjupet 60 centimeter, men havsvattenståndet i Lovisa låg kring – 20 centimeter vid tidpunkten för olyckan. Hen tillägger att många mindre stenar täcker bottnen på olycksplatsen.

Loviisan Sanomat har talat med ett vittne som befann sig i närheten när olyckan skedde. Vittnet säger att det kan ha varit frågan om en båtjakt.

Mikko Simola, biträdande kommendör vid Finska vikens sjöbevakningssektion, vill inte uttala sig om orsakerna till olyckan. Han inväntar polisens och Olycksutredningscentralens utredningar.

Ovanlig olycka

Olycksutredningscentralen har inlett en granskning av olyckan och ska ännu fatta beslut om det behövs en mer omfattande utredning för att få klarhet i vad upprinnelsen till olyckan var.

Mikko Simola beskriver olyckan som mycket ovanlig.

– Något liknande har inte hänt under min tid vid sjöbevakningen, att en patrullbåt skulle ha kört på grund och sjunkit.

Enligt Simola inleddes krishanteringen snart efter olyckan. Förutom manskapet i patrullbåten handlar det till exempel om personalen vid patrullbåtens moderfarkost, vaktfartyget Turva.

Patrullbåten som gick på grund i Lovisa på lördagskvällen hade vaktfartyget Turva som bas