På tre hjul mot nya framgångar

SIKTAR HÖGT. Pekka Päivärinta och Kirsi Kainulainen jagar VM-framgång i sidovagnsklassen i roadracing.Bild: Tuomo Seppänen

Sidovagnsracing. Årets VM-säsong i sidovagnsklassen i roadracing inleds i dag i franska Le Mans. En av aspiranterna till VM-titeln är Pekka Päivärinta med Kirsi Kainulainen som burkslav.

VM-serien som omfattar nio deltävlingar och körs i sammanlagt sex olika länder sparkas i gång på den berömda Bugatti-banan i Le Mans och avslutas i Donington Park i England i mitten av september.

Årets VM-serie för "trehjulingarna" ser ut att bli tuffare än på mannaminne. Efter flera anspråkslösa säsonger har grenen igen fått vind i seglen och i dagens premiärtävling ses hela 27 ekipage i startgriden.

Fakta

VM-serien

Består av sammanlagt nio deltävlingar som körs på sex olika banor.

9.4. Le Mans, Frankrike.

18.6. Rijeka, Kroatian.

19.6. Rijeka, Kroatien.

25.6. Pannoniaring, Ungern.

26.6. Pannoniaring, Ungern.

7.8. Assen, Nederländerna.

27.8. Oschersleben, Tyskland.

28.8. Oschersleben, Tyskland.

17.9. Donington Park, England.

Det blåvita paret Pekka Päivärinta/Kirsi Kainulainen har endast en målsättning: att byta fjolårets bronsmedalj till en medalj av ädlare valör.

– Uppgiften är inte lätt. Vi siktar på VM-guld, men konkurrensen har hårdnat och redan att upprepa bronset från i fjol är tufft, menar Sibbobon Pekka Päivärinta, som i egenskap av fyrfaldig världsmästare i grenen vet vad han snackar om.

Förberedelserna inför säsongen har förlöpt bra. En tre dagar lång testsession med över etthundra varv i franska Val de Vienne gav svar på de flesta frågor och bevisade att finländarnas BMW-cykel är bättre och starkare än i fjol.

– Fjolårets problem med brist på motoreffekt är ett minne blott och vårt ekipage gick lika snabbt om inte till och med lite snabbare än konkurrenterna på raksträckorna. Cykeln har också fått helt nya stötdämpare vilket inneburit mycket arbete med justeringar i chassit, säger Päivärinta.

Helt utan mankemang har man inte klarat sig.

– Vi har fortfarande lite problem i svängarna till vänster där Kirsis vagn stiger aningen för högt i luften. Dessutom är ekipaget lite för tungt. Om vi på vintern skulle ha haft mera tid och pengar så skulle alla detaljer vara i skick vid det här laget.

Profilen

Pekka Päivärinta

Född: 11.1.1971.

Gren: Sidovagnsracing.

Fyrfaldig världsmästare: år 2008 med sin landsman Timo Karttiala som burkslav samt år 2010, 2011 och 2013 tillsammans med schweizaren Adolf Hänni.

Övrigt: har också vunnit tre VM-silver år 2006, 2007 och 2009) samt VM-brons år 2015.

Aktuell: Årets VM-serie, där Päivärinta kör med Kirsi Kainulainen som burkslav, startar i dag i Le Mans i Frankrike.

Paret Päivärinta-Kainulainens främsta konkurrenter i kampen om VM-titeln är desamma som i fjol, det vill säga regerande mästarna Bennie Streuer och Geert Koerts från Holland samt den engelsk-franska duon Tim Reeves och Gregory Cluze.

– Vi siktar på världsmästerskapet, men säsongen är lång och för att nå ända fram måste allt klaffa till hundra procent och dessutom krävs en gnutta tur. Men visst är det möjligt, säger Kirsi Kainulainen.

Burkslaven Kainulainen skrev för övrigt i fjol ett stycke motorcykelhistoria genom att bli den första kvinnan genom tiderna att ta en VM-medalj i sidovagnsklass.

I år är det meningen att skriva in ett nytt kapitel i historieböckerna.

– Hojen är bättre och snabbare än i fjol och i det avseendet står vi i ett bättre utgångsläge. Kampen om pallplaceringarna ser ut att bli tuff men om vi får alla bitar att falla på plats har vi en fullt realistisk chans att kämpa om VM-titeln, säger Kainulainen.