På pallen igen – Seliö toppar nu VM-serien

VM-ETTA. Sami Seliö leder VM-serien för F1-båtar efter säsongens andra raka andraplats.Bild: Marko Mäkinen

Mad-Croc Baba Racings Sami Seliö hade en toppenhelg i franska Evian där han i den vindpiskade andra tävlingshelgen i F1-båtarnas VM-serie kom tvåa och samtidigt erövrade förstaplatsen i VM-tabellen.

Två lopp, två andraplatser. Sami Seliös goda tag i F1-båtarnas VM-serie bevisar att han på allvar är ute efter den eftertraktade VM-titeln i år. Seliö höll båten i styr på den nyckfulla Genevesjön i Frankrike och är nu ny VM-etta efter två deltävlingar.

I Frankrikes GP kom Seliö tvåa, bara fem sekunder bakom italienaren Alex Carella. Men då VM-premiärens vinnare, storfavoriten Philippe Chiappe oväntat avbröt betydde Seliös 46:e prispallsplats att gick upp i VM-ledning med en poängs skillnad till italienaren Carella.

– Man kan inte klaga, loppet gick bra. Jag missade lite i starten men kunde behålla min tredjeplats. Efter den gula flaggan lyckades starten bättre. Jag steg till tvåa och hade ett par lägen att ta över tätplatsen, men den här gången räckte inte båtens fart, säger Seliö i ett pressmeddelande.

Seliös stallkamrat Filip Roms led samma öde som Chiappe. Liksom i VM-premiären i Portugal i april tvingades Roms avbryta.

Hård vind

Den hårda vinden tänkte ställa till det ordentligt i Frankrike. Lördagens tidskval ställdes i då juryn ansåg att vindbyarna var en säkerhetsrisk. Således flyttades tidskörningen också till söndagen – precis som i premiären i Portugal.

Seliö hade dessutom problem i kvalet och på morgonträningarna. Ännu en orsak varför andraplatsen är extra smaklig.

– Under morgonens träningar och i tidskvalet sjabblade jag med propellrarna och tiden tänkte rinna ut. Jag valde en lite för stor propeller till tävlingen. Accelerationen var inte på den nivå som det krävs för att vinna. Dessutom blev fören onödigt lätt och båten försökte hela tiden flyga upp i luften. Det gjorde körandet krävande och mot slutet av loppet ville jag bara säkra min andraplats, berättar Seliö om den långa söndagen.

Men VM-etta är han i varje fall.

– Ja, visst är det fint att åka till Kina ur den här situationen. Jag vann ju där senast. Jag har haft värre dagar under min karriär än den här, säger Seliö nöjt.

Det blir igen en lite längre paus då F1-loppet i Kina körs först om en dryg månad, den 11-13 augusti i Harbin. VM-serien avslutas i december i Förenade Arabemiraten.