På jakt efter en europeisk identitet

TRE MUSKETÖRER. Carl Alm, Matti Raita och Noora Dadu i den dokumentärt underhållande föreställningen 3 Musketeers ­ East of Vienna.Bild: Laura Karén

Folk tog sig säkert en extra titt när tre livslevande musketörer i slängkappor kom emot dem på gator, torg, järnvägsstationer och gränsstationer. Knappast anade de att de samtidigt blev en del av ett gonzojournalistiskt dokumentärprojekt.

3 Musketeers – East of Vienna

På Madhouse i Södervik.

Samarbete mellan Klockriketeatern och lettiska Gertrude ielas tetaris.

Regi: Valters Sīlis (LV).

Dramaturgi: Jānis Balodis (LV) och Jesper Karlsson (FI).

Video och editering: Dainis Juraga (LV).

Musik och ljudplanering: Matti Raita.

Scenografi och dräkter: Ieva Kaulina (LV).

Ljusplanering: Pietu Pietiäinen (FI).

Skådespelare: Carl Alm, Noora Dadu och Matti Raita (FI).

Premiär: 2.4.

Speltid: ca 2 timmar utan paus.

Visas 9 ggr t.o.m. den 28 april.

Det internationella projektet 3 Musketeers ­ East of Vienna planerades i två år och förverkligades som en rundresa med video och aktörer genom östra Europa i fjol med avsikten att ­ eventuellt ­ hitta en europeisk identitet. Under samarbetet mellan Klockriketeatern och lettiska Gertrude ielas tetatris ville man förena traditionell teater med dokumentärfilm på ett humoristiskt och undersökande sätt.

På jakt efter ytterligare ett "ädelt uppdrag" möter Alexander Dumas klassiska soldater Aramis (Carl Alm), Athos (Noora Dadu) och Porthos (Matti Raita) bland annat flyktingar, tiggare, politiker, affärsmän, aktivister och gränsvakter.

Europa i omvandling

Resan från Wien till orter som tjeckiska Mikulov, ungerska Budapest, Sibiu i Rumänien, Chișinău i Moldavien, Tiraspol i Transnistrien och gränser mot Krim samt Kiev i Ukraina framstår till det yttre dels som en enformig vardagsgrå lunk längs slitna vägar, dels som en exotisk gruppresa där landskapets naturskönhet, detaljer i stadsexteriörerna och människornas bemötande bildar en mosaik i ständig förvandling.

Politiskt och socialt bidrar resan i österled med nedslag i ett större skeende. Det handlar om ett Europa i omvandling med sina flyktingstömmar och nya smärtpunkter, där musketörerna bland annat konfronteras med slutna gränser i Ungern, förbud att fotografera på video i Budapest och jäsande aktivistmöten mellan pro­ och antiukrainska grupperingar i östra Ukraina.

Ett absurdistiskt inslag utgörs av besöket i den avsatte ukrainska presidenten Janukovytjs skrytpalats i Kiev. Resans slutstation är Maidan där de ukrainska studentprotesterna i slutet av år 2013 blev inledning på det europeiska krig som ännu pågår mellan ukrainska och proryska styrkor.

Tudelat

Om dokumentärfilmerna talar sitt eget språk, uppträder musketörerna på scenen i liveversion och nu på engelska (ofta med fransk brytning), på finska och på svenska i egenskap av tre varietéartister i musketörutstyrsel. Dels kommenterar de handlingen på video, dels stämmer de upp i sång och musik. Däremellan uppträder man med poesiuppläsning eller kastar sig in i handgemäng och smågnabb.

3 Musketeers ­ East of Vienna ger ett litet halvfärdigt och tudelat intryck. Den håller för ett närmare skärskådande men lockar knappast till flera besök. Över föreställningen vilar nämligen en naivistiskt men samtidigt lättsamt ironisk touch, som också smittat av sig på det dokumentära filmarbetet och eventuellt gjort bemötandet ute i Europa annorlunda och kanske öppnare än arbete med en normal dokumentärfilm.

Klockriketeaterns egna skådespelare Carl Alm och Matti Raita svarar för två eleganta musketörporträtt och Raitas musik i liveutförande sitter bra. Ledargestalten utgörs i alla fall av den till årets unga skådespelare 2015 utsedda Noora Dadu. Med sin scennärvaro och sitt starka utspel blir hon föreställningens utropstecken.

Tjugotvååriga Klockriketeatern, som verkade i nästan sjutton år på Dianascenen i Helsingfors, är igen en nomadteater som med 3 Musketeers ­ East of Vienna bidrar med en del av Mad House-repertoaren i Södervik.

Egil Green