På fredag brakar Sibeliusdagarna loss och på lördag blir det opera i Socis

Tomas Takolander (t.v.) fungerar för första gången som konstnärlig ledare för Sibeliusdagarna, medan kompositören Markus Fagerudd (t.h.) framför en nyorkestrering av sin kammaropera Silvia ja Minä. Bild: Peik Henrichson

Efter att kulturlivet i ett och ett halvt år fått leva med inskränkningar, ser läget åtminstone tillfälligt ljusare ut i Lovisa där Sibeliusdagarna på fredagen kör i gång med en gratis öppningskonsert och många lokala förmågor.

Information om Sibeliusdagarnas program kan man hitta på

, där man också kan förhandsbeställa biljetter.

Festivalens konstnärliga ledare, Lovisabon Tomas Takolander har en mångsidig erfarenhet som sångare, kapellmästare, körledare och kompositör. Att ta över planeringen av Sibeliusdagarna mitt under pandemin, och dessutom efter att Lovisa stad som en del av sin inbesparingsplan skar ner på sitt ekonomiska stöd, har knappast varit lätt.

– Det svåraste har ändå varit att in i det sista leva med osäkerheten gällande publikrestriktionerna, säger Takolander. I en tidningsartikel nyligen var det någon som skrev att själva pandemin är betydligt lättare att förutse än samhällets bestämmelser för kulturlivet.

– Vi har ändå gått in för att följa alla restriktioner till punkt och pricka, för det viktigaste är att alla kan känna sig trygga, både publiken och de medverkande.

Det blir fritt inträde till fredagskvällens (3 september) öppningskonsert i Lovisa kyrka, men helst ska man ändå förhandsbeställa sin biljett för att arrangörerna ska kunna följa de aktuella restriktionerna.

– Jag hoppas att så många lediga platser som möjligt kunde fyllas under öppningskonserten, för det skulle ge en viktig signal för resten av festivalen, säger Tomas Takolander.

Drift med kungligheter

Kompositören Markus Fagerudds komiska kammaropera Silvia ja Minä uppförs på lördag kväll på Societetshuset i Lovisa.

– Socis är perfekt som miljö för den här operan, säger Fagerudd. Här finns den rätta majestätiska inramningen, eftersom det ju ändå handlar om kungligheter, även om librettot rör sig inom den komiska operans tradition.

– Som stilart skulle väl den närmaste motsvarigheten inom teatern vara fars.

Enaktaren Silvia ja Minä utspelar sig på Buckingham Palace dit drottning Elisabeth bjudit in kungligheter från flera länder till ett flickparty. En efter en ger de inbjudna ändå återbud, förutom Silvia som på grund av ett missförstånd trots allt dyker upp.

– Det är ändå Elisabeth som är operans egentliga huvudperson, säger Markus Fagerudd. Och historien baserar sig på verkliga händelser som är bakrundskontrollerade och omskrivna i olika dagstidningar.

– Vi vill ju inte bli åtalade för elakt förtal, skojar kompositören.

I huvudrollerna i kammaroperan Silvia ja minä ses Kirsi Tiihonen och Riikka Hakola. Bild: Pressbild

Fagerudds verk avslöjar i vilket fall som helst med satiriska medel hur det kan gå till bakom kulisserna i de kungliga palatsen efter att drottningarna och prinsessorna stärkt sig med några drinkar. I de två huvudrollerna ses Kirsi Tiihonen och Riikka Hakola.

– Det fina med Markus operor är att de består av högklassig modern musik, men ändå är texten alltid begriplig, eftersom han jobbat så mycket inom teatern, säger Tomas Takolander.

Både operan, öppningskonserten och söndagens kammarmusikkonsert Tidens ände kommer att strömmas för dem som föredrar att njuta av föreställningarna hemifrån.

Ojämlik behandling

När Östnyland samtalar med Tomas Takolander och Markus Fagerudd är det alltså ännu oklart exakt hur stor publik man får ta in på föreställningarna.

– Nu känns det ändå som om kulturlivet försiktigt tillåts öppna sig igen, säger Fagerudd. När mitt verk Fyra dagar av närhet nyligen framfördes på Viirus i Helsingfors fick vi ha en publik på 30 personer.

– Och jag är glad om vi nu kan ta in 50 personer till Societetshuset, för det är ju redan en tydlig publik.

Båda musikerna är överens om att tryggheten ska prioriteras, men är samtidigt lite missnöjda med att olika samhällsbranscher behandlats ojämlikt under pandemin.

– Ibland känns som om vi inom kulturbranschen bara blir åsidosatta utan desto vidare kommentarer, säger Markus Fagerudd.

Bland det övriga utbudet under Sibeliusdagarna hittar man också flera andra begåvade artister med lokal förankring i Östra Nyland, exempelvis Glint Ensemble som på fredag kväll spelar jazz på Kino Marilyn, och Eero Grundström i munspelskvartetten Sväng. Och på söndagen framför musikern Esko Grundström och dansaren och cirkusartisten Amandine Doat verket Kriisin neljä moodia (Krisens fyra modus) på Societetshuset.

– Vi har ju förhållandevis många fina lokala förmågor här i Lovisa. Koreografen Jenni Koistinen ska vi inte heller glömma, säger Markus Fagerudd.

Jenni Koistinens verk Skogsdanser (Vol. 1) framförs ute i naturen invid Kuggom Traditionscenter på lördagen och söndagen.

I år koncentreras en stor del av programmet ändå till Lovisa centrum, men i framtiden kan Tomas Takolander tänka sig att också utnyttja andra platser, exempelvis kyrkorna i Pernå kyrkby eller Strömfors.

– Förra hösten utredde vi också möjligheten att utnyttja Bastion Ungern eller Svartholm, men det visade sig bli alltför svårt rent logistiskt, säger Takolander. Vi har inte haft resurser att bygga upp helt nya scenkonstruktioner.

– Jag tror det var klokt att i år koncentrera verksamheten till Lovisa centrum, tillägger Markus Fagerudd. Det finns ju alltid en möjlighet att expandera senare. Bastionerna kommer inte att försvinna någonstans.