Östnyland har framtiden för sig

Med en och en halv månad och tolv nummer av tvådagars Östnyland i bakfickan känns det som om vi kan lägga en lång och tung höst bakom oss.

Det har minsann varit ett tufft år med stora omställningar för tidningen Östnyland. Konkurrenter och självutnämnda medieexperter har inte tvekat att spå att tvådagarstidningen inte kommer att lyckas, "det blir inte till något."

Desto roligare är det ju att konstatera att annonsförsäljningen ser väldigt bra ut för december. Antalet prenumeranter har förvisso minskat en del under förra året, men tappet har inte varit så stort som det högljudda missnöjet inför omläggningen lät förstå. Vi har en trogen skara på tusentals prenumeranter i Sibbo, Borgå, Lovisa och Lappträsk. De vill ha en svenskspråkig papperstidning med närvaro i hela regionen.

Så vi ger inte upp, nej, verkligen inte.

Även när vi får kommentarer som "sluta helt när ni inte får ut dem två som kommer i veckan", "ÖN kom inte heller till Stadshusgatan i dag. Ganska synd att en prenumeration som hållit på sedan 1956 nu kommer att sluta eftersom tidningen har blivit så mycket sämre", "vem vill betala för gamla nyheter! … dags för ÖN att tänka utanför ramarna med hälsningar till distribution", så jobbar vi på. Eftersom vi vet att vi gör ett bra jobb och har ett erfaret gäng av proffsiga reportrar, fotografer, kundtjänst och annonssäljare.

Under trettondagshelgen drabbades vi igen av distributionsproblem och vi har fått ta emot en del beska kommentarer. Vi kontaktas av prenumeranter för att tidningen inte har kommit i tid eller inte alls, eller man har fått fel tidning i brevlådan. Tidningsbuntar som ska delas ut till regionens alla hushåll i samband med storspridningar hittas kastade intill sopcontainrar. När man dessutom måste betala en avgift för att köa i telefonen innan man kommer fram till postens distribution blir man som prenumerant inte gladare.

Problemen med distributionen har pågått länge och är vår största huvudvärk just nu. Posten verkar inte prioritera tidningsutdelning särskilt högt. I stället har man omorganiserat verksamheten och satsar på att skotta snö, dela ut mat och klippa gräs. Nu ska man satsa på hemvård också. Utdelare har sagts upp och rutterna för utdelningen har lagts om.

Var finns politikerna och aktivisterna nu? Ni behövs för att lobba för en fungerande tidningsutdelning, men är märkvärdigt tysta.

Under hösten är ni många som har hört av sig för att uttala sitt stöd för tidningen och för att säga att "självklart fortsätter jag att prenumerera." Dagligen får vi höra läsare säga att de ivrigt väntar på tisdagen och fredagen, på tidningsdagarna.

Glädjen har varit stor när tidningen Östnyland blev lokal igen, och man upplever att tidningen förenar östnylänningarna över generationer och geografiska gränser.

Till skillnad från Yleskatten, som alla måste betala oavsett om man vill ha eller gillar Yles utbud, är en prenumeration på Östnyland ett medvetet val. Östnyland är mer än papperstidningen två dagar i veckan. Webbsajten, som uppdateras med nyheter, bilder och videor sju dagar i veckan, är helt gratis. E-tidningen ingår i pappersprenumerationen. Dessutom är vi aktiva på sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter. Det innebär att tidningen erbjuder ett omfattande mediepaket till ett pris som få i trakten kan tävla med.

Helén Kurri Nyhetschef och chefredaktör för Östnyland