Olyckan ledde till nya bruksdirektiv för kuttertypen

Båttypen väger femton ton. Just den här utgår från Orrengrund. Bild: Arkiv / Max Nyberg

Finnpilots lotsbåt L424 skulle hämta lotsen från ett tankfartyg utanför Borgå. Hur den kunde kantra vet ännu ingen. Olyckan har ändå föranlett nya direktiv för hur båttypen ska användas.

Olyckan som tog två personers liv på fredagen saknar ännu en förklaring. Situationen uppstod på fredagskvällen när Finnpilots lotsbåt L424 skulle hämta lotsen från ett tankfartyg utanför Borgå. Hur lotsbåten plötsligt kunde kantra, med påföljden att två personer drunknade, är det ingen som ännu vet med säkerhet.

På Finnpilot har man ändå sina gissningar.

Gör bärgningsplan

Dagen efter olyckan, på lördagen, har Finnpilots vd Kari Kosonen inga förklaringar.

– Vi gör 24 000 lotsningar per år. Väderförhållandena var okej, om man tänker på att det är Finland i december.

Två dagar senare har situationen klarnat lite. På måndagen säger Kosonen att man har en ganska bra gissning kring vad som egentligen hände. Han uppger ändå att man inte kommer att säga något innan olycksutredningen är färdig.

– Naturligtvis är det så att vi är yrkesmänniskor, och att vi känner till såväl fartygen som omständigheterna. Vi har därför våra egna tankar kring orsakerna. Men i nuläget är det för tidigt att säga något, det skulle bara vara spekulationer.

Kosonen beskriver olyckan som mycket ovanlig.

– Det är fullständigt exceptionellt. Jag har för mig att en lotsbåtsolycka tog människoliv senast 1964. Det var utanför Raumo.

Exakt när utredningen är färdig är svårt att säga, men det kan handla om månader.

I skrivande stund är det också oklart när kuttern bärgas. På måndagen säger Kosonen att man jobbar bärgningsplanen som ska godkännas av Olycksutredningscentralen. Sannolikt är att planen skickas över i dag, tisdag.

– Sedan ska vi få utrustningen ut till platsen. Därefter får vi hoppas på bra väder. Det är därför omöjligt att säga exakt när vi bärgar fartyget. Onsdag är en möjlighet.

Nya regler

Enligt Kosonen ska trafiken till Sköldvik inte påverkas av olyckan, trots att den gett upphov en del sjukskrivningar. Genom interna förflyttningar har man fått personal till stationen på Emsalö, vilket innebär att verksamheten fortsätter som förut.

– Vi har tagit in folk från resten av Finland.

Båttypen som sjönk kommer också att fortsättningsvis användas i arbetet, men Kosonen säger ändå att man infört vissa nya begränsningar som ska försäkra att en motsvarande olycka inte äger rum igen.

– Vi har get vissa direktiv kring det operativa bruket. Direktiven ökar på säkerhetsmarginalerna och säkerställer att motsvarade inte händer igen. Det har direkt med båtens användning att göra, men vad exakt det handlar om kan jag inte öppna upp.

Fartygsbesättning hörs

Enligt Olycksutredningscentralens direktör Veli-Pekka Nurmi är det ingen brådska med att bärga olycksbåten. De omkomna lotsarnas kroppar bärgades redan natten mellan fredag och lördag, enligt inofficiella uppgifter som Östnyland fått, av dykare från Helsingfors räddningsverk.

– Det beror också på vädret när båten lyfts. Den ligger inte hemskt djupt, vilket underlättar bärgningen, säger Nurmi.

Olycksutredningscentralen jobbar trots det för fullt eftersom det behövs en detaljerad plan för utredningen innan det praktiska jobbet påbörjas.

– Vi måste veta vilken utrustning som behövs och vart båten ska föras för att undersökas.

Dels ska orsaken till själva olyckan klarläggas, dels ska räddningsoperationen analyseras. Olyckan skedde klockan 16.58 på fredagen. När räddningsmanskapet kom till platsen tog det enligt Nurmi fem sex timmar innan de försökte vända båten på rätt köl – vilket sedan ledde till att den sjönk.

Enligt Nurmi är det inte så konstigt att den till syvende och sist sjönk, den stora frågan är hur den kunde kantra. Det tros finnas flera ögonvittnen till olyckan, utöver lotsen. Tankfartyget, norskflaggade Sten Nordic, är på väg mot Holland och det kan hända att olycksutredarna reser dit för att höra besättningen.

Mer läsning