Ögonstenen fascinerar unga läsare

Roshajar, vackra pärlor och äventyr på havet, det finns mycket spänning för unga läsare att uppskatta i Pärlfiskaren, en av kandidaterna för Runeberg Junior-priset.

"Den är så spännande!" Eleverna i klass 2b i Kvarnbackens skola kan knappt bärga sig tills de får veta hur det går med pärlfiskarna Miranda och Syrsa på jakt efter ögonstenen – pärlan som alla letar efter men som ingen vet hur ser ut i Karin Erlandssons Pärlfiskaren.

När läraren Pernilla Raunio föreslår en lässtund är andraklassarna snabba att leta reda på en skön plats i klassrummet där de kan lyssna till sagan.

– Eleverna behöver inte sitta i sina bänkar när vi läser saga utan det får välja sin plats fritt. De hittar bättre lugn och ro att lyssna på det sättet, säger hon.

Några elever sätter sig bakom pianot, ett par klättrar upp på arbetsbordet längst bak i klassrummet, några lägger sig på mage på klasarna om fem skolbänkar och någon sätter sig i skräddarställning på golvet. Med på lektionen är också elevassistenten Ann-Sofi Carlsson som berättar att eleverna är väldigt taggade inför sitt juryuppdrag.

Eleverna behöver inte sitta i sina bänkar när vi läser saga utan det får välja sin plats fritt.

Läsprojekt

Det som gör uppgiften, eller egentligen all läsning, till en utmaning är att läsförståelsen varierar stort i klassen. Men här har Pernilla Raunio lyckats väldigt bra med att dels sporra dem som är på Harry Potter-nivå, dels uppmuntra dem som ännu inte är så säkra på läsningen. Klassen har till exempel satsat på ett läsprojekt, där barnen uppmanas att hemma läsa en kvart om dagen.

– Men inte på helgerna, då får man chilla, säger hon.

Raunio berömmer sina elever som duktiga läsare. I klassen jobbar man mycket med texter, man har läsförståelse, diskuterar och skriver recensioner. Hon har också gjort upp ett enkelt formulär som fungerar som botten för att recensera och analysera böckerna som läses i klassen.

Smilisbetyg

Betygsskalan är elevtillvänd. I stället för stjärnor får andraklassarna gradera böckerna med smilisar där fem glada ansikten betyder toppbetyg.

– Vad säger ni om Pärlfiskaren? Hur många smilisar får den? frågar Pernilla Raunio, och det visar sig att boken verkligen fått sina läsare på kroken.

Fyra smilisar, fem smilisar och många fem och en halv smilisar till och med – "för den är så bra!" – blir Pärlfiskarens betyg; inte så tokigt med tanke på att man ännu inte kommit så långt som till upplösningen.

Andraklassarna har också fått fundera på om Tuuli Toivolas illustrationer stämmer bra ihop med texten. Det gör de tycker bland annat Iris Hollmén.

– Jo, bilderna passar bra ihop med historien. Det handlar mycket om pärlor och pärlfiskare som dyker, och det syns i bilderna, säger hon.

ANALYS. Pernilla Raunio har tagit fram en recensionsbotten som hjälper andraklassarna att fundera och reflektera över böckerna de läser. Bild: Kristoffer Åberg

Fantasieggande

En övervägande stor del av boken är ändå text, och det visar sig att många av eleverna i fantasin målat upp levande bilder av hur Pärlfiskarens värld ser ut.

– Alla i boken försöker hitta ögonstenen, men ingen vet hur den ser ut, säger Lucia Illman. Det finns en skola med barn vars föräldrar har försvunnit då det gett sig ut för att leta efter ögonstenen, tillägger hon.

Boken kommer med många rafflande moment, Harald Nyberg tycker till exempel att det är spännande att Syrsa kan höra pärlorna och få dem att komma till sig då hon blåser i ett horn.

IVRIGA. Pernilla Raunios tvåor i Kvarnbackens skola deltar ivrigt i analysen av Pärlfiskaren. Storm Olin t.v. tycker, precis som sina klasskompisar, att jakten på ögonstenen är väldigt spännande. Bild: Kristoffer Åberg

– Det händer spännande saker i boken, till exempel kommer Miranda och Syrsa till en fyr, tillägger han.

Kort och gott spännande är Chanelle Björkmans utlåtande medan Amos Sundman tycker att boken är både spännande och gripande. Det att båda tjejerna bara har en arm är förstås dramatiskt i sig. De är roshajarna, som också är ute efter pärlorna, som har kalasat på barnaarmarna.

Stort lässug

– Det händer så mycket i Pärlfiskaren att man bara vill höra mera och mera, säger Iris Hollmén.

– Det stämmer, säger läraren Pernilla Raunio. När jag slutar läsa så brukar det höras ett unisont "aaaaah, vi vill höra mera".

Det händer så mycket i Pärlfiskaren att man bara vill höra mera och mera.

Även förstaklassarna i Sannäs skola har tillsammans med läraren Piki Holmberg kommit en bra bit i in i den fantasieggande historien om de pärlfiskande tjejerna. Här går åsikterna isär: flera av klassens hästtjejer är förtjusta i Den fantasiska Rosabel men många har också fastnat för pärlfiskaräventyret.

– Jag vet redan hur det går, säger Vanessa Gustafsson som läst Pärlfiskaren hemma. Jag gillar boken, den handlar om roliga människor.

Pärltankar

Schysst nog har hon inte avslöjat hur äventyret slutar för sina klasskompisar och till exempel Molly Bäck är spänd på om Miranda ska hitta ögonstenen eller inte. Till exempel Siri Gustafsson tycker berättelsen är väldigt spännande för att flickorna dyker ner under vattnet och plockar pärlor.

Jag vet redan hur det går.

– Jag tror att ögonstenen är större än de andra pärlorna, och mörkröd till färgen, säger Jemina Bergman.

– Den ser ut som en vanlig sten, lite större bara, det tror jag säger Victoria Eriksson.

Det visar sig att många av förstaklassarna i Sannäs har bildat sig en uppfattning om hur den eftertraktade ögonstenen ser ut. Det är lite som Victoria Eriksson beskriver det: Hon gillar att utifrån texten fantisera hur något man hör om en i en bok kan se ut.

Bilderna viktiga

För Wilma Finnbäck är illustrationerna viktiga.

– Jättebra bilder gör det lättare läsa, speciellt om texten är väldigt liten.

– För mig är bilderna inte så viktiga, men visst kan det vara roligt att på bilderna se det som man hört i texten, säger Elisa Hvilstafeldt. Det är viktigt att bilderna och texterna stämmer överens.

Elisa tycker det är roligare när föräldrarna läser för en och det tycker också Rebecca Mansner. För dem som ännu inte är så säkra på läsningen är det extra viktigt att få böcker lästa för sig. Därför, och för att få läslusten att sticka upp sitt huvud, läser Piki Holmberg för sina ettor varje dag.

Runeberg Junior

7

titlar tävlar om Runeberg Juniorpriset 2018:

En förvalsjury bestående av Mia Grönstrand, Oskar Silén och Pia Vuorio har valt ut sju kandidater som läses av åtta barnjurygrupper, fyra svenskspråkiga och fyra finskspråkiga.

Det är barnen som utser vinnaren av Runeberg Junior-priset 2018.

Runeberg Junior-priset instiftades i fjol av Tidningen Östnyland och Borgå stad.

Priset på 10 000 euro delas ut på Runebergsdagen den 5 februari.