Och vinnarna är... Niin Mua och Laajakauko

VINNANDE FÖRETAG. Maarit Kautto, Niin Mua, och Tomas Andersson och Hubert Söderström, Laajakauko, segrade i årets upplaga av Uplift. Bild: Helén Kurri

Maarit Kautto och företaget Niin Mua, och Tomas Andersson och Hubert Söderholm med företaget Laajakauko segrade i Uplift-finalen på fredagen.

Den andra upplagan av företagstävlingen Uplift visar att både företagare och publik gillar konceptet. Finalen avgjordes inför ett nära på fullsatt Grand, och publiken kunde njuta av en underhållande show.

För de sex finalisterna gällde att på några minuter övertyga och entusiasmera juryn, och domarna fick ställa frågor i fem minuter. Vilken affärsidé har bästa potentialen? Vilket företag har framtiden för sig?

I företagsserien avgick Maarit Kautto och hennes företag Niin Mua med segern. Niin Mua säljer second hand och vintage, både på nätet och i en butik i centrum av Borgå. Maarit Kauttos mål är att utvidga verksamheten till hela landet.

Segrare i klassen bästa affärsidén är Tomas Anderssons och Hubert Söderholms och deras företag Laajakauko. Företaget säljer spillvärme tillbaka till energibolagen.

Vinnarna får ett penningpris på 2 500 euro, men den totala vinsten är värd cirka 30 000 euro.

Petter Larsen, verkställande direktör vid Cospace, huvudorganisatören för Uplift, var nöjd med nivån på de trettio ansökningar som kom in till årets tävling. Ansökningarna var väl bearbetade och underbyggda.

I juryn satt Secto Automotives vd Stefan Henkola, investeraren Kustaa Valtonen, Borealis Polymers nya affärsverksamhetsdirektör Pauliina Sariomaa och Varustelekas grundare Valtteri Lindholm.

Under kvällen delade också Borgå stad ut ett företagspris, som i år gick till företaget Dimfrost.

Mer läsning