Nygammalt Äppelbacken öppnar igen

Mångmiljoninvesteringen förde bland annat med sig nya korridorer så man inte behöver röra sig utomhus. Äppelbackens servicecenter är nu färdigt.

Ganska exakt ett år efter att Äppelbackens boende flyttade till Ebbo är det dags för flyttcirkus – den här gången hem igen. I Ebbo är lådorna packade, och snart är det bara de boende, sängarna och medicinerna som finns kvar för de sista timmarna.

En som uppenbart är nöjd är Joachim Heidenreich. Han håller just på att packa sina saker tillsammans med dottersonen Paul Silfvast. Heidenreich säger att det är på tiden att han får komma hem igen, inte minst eftersom han får samma lägenhet som tidigare. Det betyder att han får tillbaka de 50 kvadratmeter på fjärde våningen som han vant sig vid – i motsats till de 16 kvadratmeter som han har i Ebbo.

– Jag har inte trivts alls i Ebbo. Det är så långt ifrån allt, mitt i ingenstans. Jag ser framemot att åka tillbaka hem. De säger att vi flyttar på onsdag.

Heidenreich har inte följt med vad exakt man gjort i Äppelbackens servicecenter. Däremot har han hört talas om stora renoveringar i hela fastigheten. Det är inte långt ifrån sanningen: efter ett års renoveringsarbeten är allt äntligen färdigt.

KLART. Äppelbackens servicehem är inflyttningsklart efter renoveringen. Teppo Riski och Anne Voutilainen är nöjda. Bild: Max Nyberg

Stora renoveringar

Tretton kilometer från Ebbo sitter A-bostäders fastighetschef Teppo Riski och hemvårdens servicechef Anne Voutilainen i ett av Äppelbackens många mötesrum. Bägge är nöjda över slutresultatet. Renoveringen förde inte med sig några obehagliga överraskningar, inte ens fuktskador som brukar vara mera regel än undantag. Däremot blev slutnotan dyrare än beräknat för A-bostäder som äger fastigheten.

Den slutliga prislappen är ännu inte klar, men Teppo Riski säger att man kommer en god bit över den ursprungliga summan på 3,5 miljoner euro.

– Det är svårt att tala om exakta summor eftersom vi ännu inte vet. Men nog talar vi om en extra miljon, säger Teppo.

Det var behovet av sprinklersystem som ursprungligen gav upphov till renoveringsbeslutet. Man märkte fort att det var klokt att också göra andra ingrepp medan de boende ändå bodde på annat håll. Sprinklersystemet var ett förhållandevis stort projekt i sig, men man visste också att vattenrören och det automatiska brandlarmet måste förnyas. Bland annat fanns inga larm i rummen. Dessutom tog man sig an simbassängen, något som visade sig vara dyrt.

– Vi måste ändå flytta bort de boende. Så vi sökte synergieffekter och passade på att göra allt så att inte samma cirkus skulle bli aktuell igen om tio år.

BASSÄNG. Teppo Riski känner på det 29-gradiga vattnet. Bild: Max Nyberg

Tänkte om

I samband med renoveringen har man också tänkt om hela byggnaden och hur den används. En tanke har varit att få med sig en av de aspekter som fått positiv feedback i Ebbo: gemensamma utrymmen som boende också använder. Äppelbacken har tidigare bestått av separata lägenheter och en huvudbyggnad med separata rum för olika funktioner.

– Tidigare brukade folk stanna hemma i sina lägenheter. Genom att göra helheten mera öppen hoppas vi på att det blir mera samvaro, säger Anne Voutilainen.

Det nya Äppelbackens servicecenter kommer också att innehålla flera funktioner. Voutilainen säger att såväl stadens handikappservice som Rodret flyttar hit. Det är också en orsak till att man har två betjäningsluckor invid huvudentrén.

Huvudentrén leder också till det som Voutilainen beskriver som ett vardagsrum: ett stort rum med stolar, dagstidningar och, äntligen, en dator som får användas av de som använder huset. Nytt är också att de byggnader som ingår i helheten nu är sammanbundna med korridorer så att man inte behöver gå ut för att röra sig från en byggnad till en annan.

– Jag hoppas att det samlar människor.

Lunchen fortsätter också som förut, och är öppen för utomstående pensionärer. Alla klubbar och föreningar fortsätter här som förut, där pensionärs-, sjukdoms-, och handikappföreningar får gratis tillgång till mötesrummen.

– Före renoveringen hade vi 2 000 besök per vecka, nu hoppas vi på lika många eller ännu fler.

Flera mötesrum

Också mötesrummen har genomgått renoveringar, precis som personalens utrymmen där man nu gått inför öppet kontorslandskap. Mötesrummen har å sin sida fått lite finurliga namn, där de två huvudsakliga mötesrummen på första våningen heter Silva och Melba (efter äppelsorter) och kan delas upp i ett stort rum eller två mindre. På övre våningen finns bland annat Rambo och Lady Pink.

Den här gången har man inte renoverat själva lägenheterna. Teppo Riski påpekar att de inte har särskilt många år på nacken och att de är i förhållandevis bra skick. Någonstans måste man också dra gränsen. A-bostäder har som ägare själva finansierat renoveringen.

– De viktigaste arbetena var just säkerhetssystemen och att man nu kan röra sig utan att behöva gå ut.

– Och vi hoppas på att det uppmuntrar invånarna att röra på sig, tillägger Voutilainen.

Äppelbackens servicecenter har 79 bostäder och 104 platser. I och med renoveringen har Blåklockan, alltså huset vid Mannerheimgatan, i sin helhet blivit en del av Äppelbacken. För tillfället har man omkring 20 lediga platser, men Voutilainen räknar med att de inte är lediga särdeles länge.

– Det har alltid varit kö hit. Läget i centrum av Borgå är avgörande.

Serviceboende är avsett för personer som inte klarar sig hemma ens med omfattande hemvård. Servicehuset upplevs som ett tryggt ställe att bo i, och Äppelbacken erbjuder många möjligheter till socialt umgänge. Valet av boende till Äppelbacken görs av en multiprofessionell arbetsgrupp.

SPRINKLER. Det var installeringen av ett sprinklersystem som föranledde renoveringen av Äppelbacken. Bild: Max Nyberg

Öppet hus

Äppelbackens renoverade servicecenter öppnar igen den 2 oktober, medan invånarna får flytta tillbaka in igen på onsdag. Kaféverksamheten fortsätter som förut, men nu som en del av "vardagsrummet". Den som är nyfiken kan besöka stället den 6 oktober när det är dags för öppet hus.

– Då är alla välkomna att bekanta sig med våra nya utrymmen och dricka kaffe tillsammans med oss, säger Anne Voutilainen.

Tillbaka i Ebbo sitter Siv, som inte vill berätta sitt efternamn, och väntar på att få åka hem igen. Hon håller med Joachim Heidenreich: allt är bättre i centrum.

– Jag väntar bara på att få vara där igen, även om flyttcirkusen tar på krafterna. Ingen kommer ju på besök hit ut till urskogen.

Sjukskötaren Jetta Rönneberg ser likaså framemot att flyttcirkusen är över. Hon har bara jobbat i Ebbo än så länge.

– Det har nog varit ett stort hallå med flytten. Alla förråd och alla rum har tömts. All egendom är packad. Lyckligtvis har vi fått stor hjälp från anhöriga. I morgon (läs: i dag, tisdag) åker sakerna härifrån, och kvar till onsdag blir bara de boende, sängarna och medicinerna.

Äppelbackens servicecenter

Servicecentrets verksamhet, bespisning och hyrning av lokaler börjar den 2.10.

Lunch serveras varje dag kl. 11–13.

Gymnastik i bassängen och i gympasalen strävar man efter att starta i början av nästa år.

Hyrning av utrymmen: Äppelbackens info, 040-183 3354.

Servicerådgivning Rodret 040-676 1414

Handikappservice 040-489 5773

Lunch 040-489 9530

Titia kafé 040 589 6954

Rintala Damfrisering 040 581 8404