Ny lag väcker frågor om priser

Sedan i söndags råder fri konkurrens inom taxibranschen, men hur märks det för östnyländska taxikunder?

På måndagen hade taxichaufförerna vid torget i Borgå redan känt av lagändringen. Thomas Vihmo och Mikael Söderholm har över 20 år i branschen per man och vissa delar av lagändringen har fått dem att bli lite fundersamma.

– Visst väcktes det tankar om att det kanske är på tid att byta bransch, men vi kom till slutsatsen att det först lönar sig att se åt vilket håll det börjar luta, säger Söderholm.

Enligt Vihmo och Söderholm har kunderna varit väldigt informerade om lagändringen.

– Många har frågat om priserna. I några fall har de undrat i fall det ska göras upp någon form av kontrakt innan vi åker i väg, men vi använder fortfarande en taxameter som förut. Flera äldre Borgåbor har också ringt och uttryckt sin oro över att de blir utan skjuts på grund av ändringen. Än så länge behöver de inte vara oroliga, säger Vihmo.

Ändringen betyder också att chaufförernas område blivit större.

– Om jag till exempel kör en kund till Vanda så kan jag plocka upp nästa kund där i stället för att direkt återvända till Borgå. Det funkar givetvis också åt andra hållet så det betyder att kunderna i Borgå kommer att se många nya ansikten bland chaufförerna, säger Vihmo.

Stora förändringar

Den nya taxilagen för med sig en hel del förändringar. Det handlar om en avreglering som slopar många av de tidigare reglerna inom taxibranschen. Vem som helst kan ansöka om taxitillstånd på Trafiksäkerhetsverkets hemsida. Med det nya taxitillståndet får man köra taxi i hela fastlandet inte bara med personbil utan nu också med lastbil, skåpbil, lätt och tung fyrhjuling samt med trehjuling. Taxifordonet behöver inte längre ha en taxiskylt, även om många fortfarande kommer att ha en.

Den utbildning som tidigare har krävts av taxiföretagare slopas men det finns ett krav på ett körtillstånd för taxi.

– I praktiken betyder det att man nu kan skriva provet utan att behöva gå kursen, säger Stefan Lindström, förarexamensmottagare vid A-Katsastus Ab i Borgå.

Många har också förnyat sina gamla körtillstånd under början av veckan vilket ledde till långa köer i besiktningskontoret på Industrigatan i Borgå, speciellt under måndagen.

– De som besökte kontoret på måndagen var främst där för att förnya gamla körtillstånd, säger Lindström.

Priset en stor fråga

Det finns ingen fast, reglerad taxa längre utan i stället ska föraren berätta vad priset eller beräkningsgrunden är innan man åker i väg. Den fria prissättningen betyder att det nu faller ett mycket större ansvar på kunden.

– Det är nog det viktigaste. För att undvika att råka ut för en kalldusch måste man vara på det klara om priset innan man åker i väg, säger Kim Kuhlberg, projektledare vid Taxi Uusimaa-Nyland som nyligen blivit en del av förtaget Lähitaxi.

Etablerade taxiföretag ser på traditionerna inom yrket som ett trumfkort när marknaden oundvikligen kommer att fyllas av nya taxiföretagare.

– Vi håller kvar många av reglerna trots att vi inte längre tvingas göra det. Till exempel är tystnadsplikten inte längre obligatorisk enligt den nya lagen men vi kommer att upprätthålla den i våra arbetsavtal. Vi fortsätter också med skolningen, säger Kuhlberg.

Han förhåller sig mycket skeptiskt till tanken om att tystnadsplikten försvinner från taxibilarna.

– Det finns en underförstådd tillit mellan folket och taxichaufförer här i Finland. Chaufförerna hör också till dem som får se och höra allt mellan himmel och jord. Man har fått se en och annan nybörjare tappa hakan när de väl kommit underfund med all galenskap man kan bevittna som taxichaufför, säger Kuhlberg.

Öppna områden

Mycket av det som tidigare har bundit en individuell taxichaufför till ett visst område har också slopats. Stationsplats-, jour- och körförpliktelser hör till det förflutna. I praktiken betyder det att när en chaufför kör taxan en längre bit bort finns det nu ingenting som kräver att hen måste återvände till ett visst område. Det har i sin tur väckt oro om att det kan bli svårt att hitta en taxi på glesbygden, speciellt på kvällar och veckoslut.

Till exempel då busstrafiken avreglerades ledde det till att företagen ökade på sin satsning på populära rutter på glesbygdens bekostnad.

Att stationsplatserna slopas har man redan känt av i östra Nyland. Till exempel i Söderkulla i Sibbo försvann nyligen en taxistation och nu är också stationen vid torget i Borgå på väg bort.

– Staden verkar ha glömt bort oss. Jag tror nog att det finns ett behov av specifika samlingsplatser för taxibilar dit invånarna vet att de kan gå ifall de behöver skjuts, trots att det finns mobilapplikationer som gör det mindre nödvändigt med en fysisk samlingsplats. Vi ska diskutera frågan med Borgå stad i augusti, säger Kuhlberg.

Nya ansikten

När det gäller färdtjänster för social- och hälsovårdsektorn är det Lähitaxi som kommer att sköta dem ända fram till mars.

– Vi har undertecknat ett kontrakt med Borgå stad som är i kraft till nästa vår. Men kunderna kommer nog att lägga märke till nya ansikten eftersom också Lähitaxibilar från andra orter kommer att röra sig i Borgå, säger Kuhlberg.

Trots att den nya lagen trädde i kraft på veckoslutet och ändringen har fått stor uppmärksamhet räknar Kulhberg med att det tar en tid innan förändringarna märks för kunderna.

– Just nu är det fortfarande "gamla" taxichaufförer ute på gatorna. Trafiksäkerhetsverket började behandla de nya taxitillstånden på måndagen så det dröjer nog minst ett par veckor innan vi börjar se nya företagare ute på gatan, säger Kuhlberg,