Ny kampanj gör gott på två sätt: stöder lokala företag och hyllar vårdpersonalen

VIKTIGT ATT AGERA. Trots att Sofia Antman själv inte är företagare har hon engagerat sig i företagarnas sak. – Då jag startade Facebook-gruppen kände jag att om jag inte gör något nu kan det vara för sent. Vi kan alla hjälpa till så att företagen finns kvar även efter pandemin. Bild: Kristoffer Åberg

På statligt håll utlovas stöd för att hjälpa företagen att ta sig genom coronakrisen men många detaljer, såsom tidtabellen, är ännu oklar. Borgåbon Sofia Antman har startat en Facebook-grupp för människor som vill hjälpa de lokala företagen här och nu.

– Jag ville skapa en gemensam mötesplats för företagare och människor som vill vara med och hjälpa. Det kändes att vi bör göra något nu ifall vi vill att de lokala företagen finns kvar efter epidemin.

Så berättar Sofia Antman om hur hon för knappt två veckor sedan skapade Facebook-gruppen Pelastetaan yhdessä Porvoon yritykset (sv. ung. Tillsammans kan vi rädda företagen i Borgå). På den här korta tiden har gruppen fått över tretusen medlemmar vilket är mycket flera än hon vågade hoppas på.

Blomsterhuset i Borgå (Ann-Len Bäck 040 501 4455)

Henriettas blommor (Henrietta Nyman-Lind 040 139 3344)

The Fancy Little Factory (Annica Lindén 044 982 7188)

Porvoon kukkapalvelu (Saara Manninen 019 582 600)

Petris Chocolate Room (Nina Sirén 040 416 3827).

– Jag hade ingen aning om att den skulle växa så snabbt, då jag grundade gruppen tänkte jag att medlemsantalet kanske skulle stanna vid mig och några bekanta.

Antman berättar att gruppen fått flera olika funktioner. Via gruppen kan företagen enkelt få ut information till en relativt stor publik om vilka produkter och tjänster de erbjuder under pandemin. Inom gruppen kan man också diskutera vilka offentliga stödformer som planeras och hur de fungerar.

– Även lokala beslutsfattare har gått med i gruppen, säger Antman.

Själv har hon som målsättning att köpa en produkt eller en tjänst från ett lokalt företag varje dag.

– Det handlar inte nödvändigtvis om att jag varje dag skulle köpa något. Ibland köper jag flera produkter och ibland inga alls. Idén är att jag sedan lägger ut bilder i gruppen på vad jag köpt och från vilken butik. Det ger företagen synlighet. Jag är glad över att många andra i gruppen hakat på och berättar om hur de själva stött de lokala företagen.

Kampanj i början av april

Under de två första veckorna i april pågår via Facebook-gruppen en kampanj som dels stöder lokala företag, dels uppmärksammar en yrkesgrupp som är guld värd under coronapandemin, nämligen vårdpersonalen.

– Idén fick sin början då en medlem i gruppen föreslog att vi skulle göra en liknande blom-kampanj som brukar ordnas till julen: Där kan ju allmänheten beställa blommor till äldre personer via lokala butiker och blommorna levereras av hemvården. Men eftersom de äldre hör till riskgruppen och hemvården har väldigt mycket arbete beslöt vi att göra något annat.

Tanken är att allmänheten tryggt kan köpa produkter på nätet eller genom att ringa.

Resultatet blev en Tack-kampanj riktad till vårdpersonalen i Borgå. Fyra lokala blombutiker och en chokladaffär (se faktaruta) deltar i kampanjen.

– Tanken är att allmänheten tryggt kan köpa produkter från företagen på nätet eller genom att ringa. Sedan delas blommorna och chokladen ut till vårdarna vid lämpligt tillfälle. I första hand går produkterna till vårdarna vid Borgå sjukhus men jag hoppas vi även kan leverera till andra vårdenheter. Jag tycker att kampanjen är ett bra sätt att stödja och visa vår tacksamhet till vårdpersonalen, de kommer att ha en mycket jobbig vår framför sig.

Mer läsning