Missdåd av prima kvalitet

Deckarvänner är inte bortskämda med bladvändare skrivna av finlandssvenska författare. Så missa inte Karin Erlandssons nya kriminalroman Missdåd som bjuder på utmärkt spänning i hemtam miljö, utan att hänge sig åt blodigt frosseri.

Missdåd.

Kriminalroman.

Författare: Karin Erlandsson.

Utgiven på Schildts & Söderströms förlag, 2016, 259 sidor.

Karin Erlandsson, som gjorde succé med fjolårsdebuten Minkriket, är tillbaka med en ny bok som landar i den klassiska deckarens genre. Missdåd utspelar sig i en österbottnisk småstadsidyll där det drar ihop sig till midsommarfirande, i en tid före mobiltelefoner och snabba Twitteruppdateringar. Men under den gemytliga, genomtrygga fasaden strömmar förgörande krafter: här frodas lögner, intolerans, alkoholism, ensamhet, kulturkrockar och kvinnovåld.

I berättelsens kärna hittas Helsingforstjejen Sara Kvist, nybliven journalist som fått jobb på lokaltidningen. Hon har lämnat huvudstadens larm, spårvagnar och Stockmann bakom sig och landat i en liten, lugn stad där ungdomarna kör traktorrally kring den asfalterade torgfyrkanten och trafikljusen lyser med sin frånvaro. Här finns också pojkvännen Robert, häst- och bilkarlen, med sin sjungande dialekt.

I Nykarlebykopian går livet sin gilla gång och ungefär det värsta som kan hända är att någon blir fast för rattfylleri med fodertruck eller att den färska lokalreportern gör misstaget att para ihop namn och ansikten fel i reportaget från midsommardanserna i trakten. Men det krävs inte mer än att en bil tokgasar över torget för att spräcka idyllen.

Spräckt idyll

Ålderstigna Lea, som bor på paradplats vid torget och har för vana att i sin kikare följa med livet som försiggår utanför fönstret, vet direkt att någonting är fel då hon ser bildrullen sladda i väg bortom kyrkan och senare på kvällen får hon sin bekräftelse då två polisbilar med blåljus och tjutande sirener hastar i väg mot Andra sjö-hållet.

Det visar sig att ett ungt vänslande par har hittat en kvinnokropp bortåt klipporna och idyllen är spräckt – någon har gjort ett missdåd. Där den gängse kriminalförfattaren hade närmat sig mordet ur polisiär synvinkel tar Karin Erlandssons, kanske man kan kalla det icke-mordutredning, en helt annan väg. I Missdåd närmar hon sig lösningen genom att tränga in i det österbottniska mikrokosmos som bokens småstad speglar.

Det är i gränslandet mellan direkta hemligheter och det som lämnas osagt som mordmysteriet nystas upp.

Alla känner alla som brukligt är i små samhällen men under ytan ligger hemligheter och konflikter och pyr. "Nog har folk det" brukade nya församlingsprästen Linna Smeds mamma säga, och det är just vad Karin Erlandssons fiktiva karaktärer har – mycket på sin palett. Med smidigt handlag och flygande penna målar författaren sitt persongalleri och i form av små berättelser förstärker hon uppfattningen om hur lite man egentligen vet om andra människor.

Filmatisk stämning

Det är i gränslandet mellan direkta hemligheter och det som lämnas osagt – alla har sina motiv för att tiga eller servera en friserad sanning – som mordmysteriet nystas upp. Erlandssons berättargrepp är genomgående filmatiskt och via precisa detaljer och målande formuleringar träder småstadens karaktär och underliggande, kusliga stämningar fram.

Lika precist och mustigt synliggörs också personernas särdrag. Via sina romangestalter bearbetar Karin Erlandsson frågor kring rätt och fel, kring moral och etik, kring såriga förhållanden och kring dem som inte passar in i småstadsschablonens trånga mönster. Vidden av relationskringelikrokarna i det lilla samhället träder så småningom fram, inte minst via en medryckande, naturligt klingande dialog som kryddats med små doser dialekt.

Och mitt i allting, som en trygghetens nav, sitter Lea vid sitt fönster som vetter mot torget. Det är också hon som löser brottet sittande vid kaffebordet, och det är hon som ser förövarens ryggtavla bli mindre och mindre på vägen över asfaltsfyrkanten mot polisstationen på andra sidan.

Som kriminalroman är Missdåd en uppfriskande bekantskap. Karin Erlandsson bevisar att mord är ett mord också utan att man snaskar på blodigt våld och frossar i intrikata brott. I stället har hon skrivit en bladvändare där det viktiga inte är mordet utan livet i sig och hur man lever det.

Petra Lind Reporter

Fakta

Litteratur

Missdåd.

Kriminalroman.

Författare: Karin Erlandsson.

Utgiven på Schildts & Söderströms förlag, 2016, 259 sidor.