"Min själ i pärlan"

PÄRLOR UR ELD. Guldsmeden Alva Henriksson gör glaspärlor med en teknik som ursprungligen utvecklades på den italienska ön Murano. Bild: Kristoffer Åberg

Guldsmeden Alva Henriksson blev förälskad i handgjorda Murano-pärlor då hon fick lära sig tekniken av glaskonstnären Marjut Kalin-Eloaho. När hon kombinerade pärlorna med högpolerade skålar av sterlingsilver föddes smyckeskollektionen Reflection. Den har charmat köpare i både Australien och USA.

Gasbrännaren på arbetsbordet i guldsmedsaffären Aurums verkstad i Borgå brinner med ett väsande ljud. Vid bordet sitter guldsmeden Alva Henriksson som har på sig ett par solglasögon för att lättare se lågan i det klara ljuset från fönstret. Hon tar en pinne av rostfritt stål i den ena handen och en vit glasstav i den andra. Värmen från gasbrännaren får glaset att smälta och hon lindar den smälta glasmassan runt ändan på pinnen.

KLAR. Den nytillverkade pärlan är redo att visas upp när den fått svalna i vermikulit. Bild: Kristoffer Åberg

– När man rullar pinnen så formar sig glaset till en kula nästan av sig själv. Det andra lagret blir blått, säger Alva och upprepar proceduren med en blå glasstav.

Hon tar hjälp av en grafitskiva för att ytterligare hjälpa fram formen innan hon slutligen smälter vita glasränder på kulans yta.

– Få se hur det blev, jag är lite nervös så händerna darrar, säger Alva när hon sticker ner den ännu heta glaspärlan i en kastrull fylld med vermikulit-spån.

Vermikulit är ett värmeisolerande mineral som gör att glaspärlan kan svalna i lugn och ro. Om den lämnas att svalna i luften så spricker den på mitten.

– Det här var den del som går snabbt när jag tillverkar ett Reflection-smycke. Silverarbetet tar flera timmar.

LAGER PÅ LAGER. Alva Henriksson använder en vit glasstav för att dekorera pärlan. I hettan från gasbrännaren ser man inte att pärlan har en vit grund med ett blått färglager ovanpå. Bild: Kristoffer Åberg

Inspiration från Teneriffa

Alva, dotter till naturfilmaren Janne Henriksson och språkläraren Marina Henriksson, växte upp i Borgå och redan som ung designande hon egna smycken, ofta av plastpärlor och försilvrad metalltråd. 2006 började hon studera på Axxells linje för hantverk och konstindustri i Ekenäs. Det mest värdefulla hon lärde sig i skolan, med tanke på det arbete hon gör i dag, var grunderna i det metallarbete som en guldsmed bör behärska. Glaspärlorna kom in i bilden strax efter att hon tagit sin examen.

– Min pappas bekanta, glaskonstnären Marjut Kalin-Eloaho, bjöd mig till sin verkstad i Iitti för att visa hur man gör glaspärlor år 2010. Efter ett par dagar i verkstaden var jag helt såld. Jag köpte en gasbrännare som jag hade med mig i kappsäcken när jag flyttade till Teneriffa för att utveckla mitt hantverk.

Ungefär ett år senare hade Alva möjligheten att åka från Teneriffa till konstnären Jaana Antolas glasstudio i Luxemburg där hon fick förkovra sig i dekorationen av glaspärlorna på en mer avancerad nivå.

BLICKFÅNGARE. Glaspärlornas dekor återges på den spegelblanka silverytan. Bild: Kristoffer Åberg

– Det här sättet att tillverka glaspärlor var länge en konst man bara behärskade på ön Murano i Italien. Men när folk började flytta omkring har hemligheten kring glaspärlorna spridit sig runtom i världen.

Sitt företag Alba Design registrerade Alva i Borgå år 2011 medan hon bodde på Teneriffa. Att det inte blev "Alva Design" har sin förklaring.

– Alba är ett mycket populärt kvinnonamn i Spanien, så alltid när jag presenterade mig trodde folk att jag hette Alba. I min bekantskapskrets på Teneriffa fanns två kvinnor som hette Alba så vi hade en liten Alba-klubb tillsammans. När det sedan blev aktuellt att grunda ett företag så tyckte jag det skulle vara kul att låta det heta Alba.

På Teneriffa avlade Alva även ett kunskapsprov, ett carné artesano, genom vilket hon fick tillstånd att sälja sina smycken på hantverksmässorna som ordnas flera gånge per år på Kanarieöarna.

– I det ingick en skriftlig och en muntlig del, dessutom skulle man visa bilder på sin verkstad och de olika arbetsskedena. På det sättet ville man säkerställa att inga Kina-produkter skulle säljas på mässorna utan att alla smycken på riktigt var handgjorda av lokala artesaner.

Apropå ordet artesan så säger Alva att den yrkesbenämningen väcker stor uppskattning på Teneriffa.

– Folk reagerade ofta med ett "vau" när man sade att man är artesan. I Finland väcker det inte samma reaktion. Här är det titlar som guldsmed, formgivare och designer som står högre i kurs.

"Reflection är annorlunda"

Alva jobbade för första gången på Aurum 2007 som praktikant. Efter att hon flyttade tillbaka från Teneriffa fortsatte hon att arbeta i Aurums verkstad som hyresgäst.

– Det är fantastiskt att få arbeta i den här unika miljön, Aurum är den enda guldsmedsverkstaden med anor från 1800-talet som fortfarande är i gång. Dessutom har vi en väldigt bra anda här, vi stödjer varandra och ger feedback på varandras produkter.

Det var just på det viset Alva började titta med nya ögon på en design hon första gången utvecklade på Teneriffa år 2010: Reflection.

– Förra våren gjorde jag ett Reflection-smycke och alla här på Aurum blev helt förtjusta, särskilt ägaren Valtteri Honkapää. Han sade att "nu ska du sätta i gång och göra flera av de här". Jag var själv först lite tveksam. Jag är perfektionist och det är mycket tidskrävande att göra högpolerat silver. Men jag är nu väldigt glad över att jag konstant kan uppnå den kvalitet jag vill ha.

ARBETSSKEDEN. Från en skiva sterlingsilver och glasstavar i olika färger skapas ett Reflection-halssmycke. Till kollektionen hör även örhängen som hittills tillverkats i ett fåtal exemplar. Bild: Kristoffer Åberg

Hon berättar om Reflections tillkomst.

– Jag satt i min verkstad på Teneriffa och gjorde pärlor. Havet, palmerna och de glada färgerna fungerade som inspiration. Jag funderade på hurudant smycke pärlornas runda form bäst skulle passa till. Jag placerade en pärla på en sked av rostfritt stål som jag råkade ha på arbetsbordet och jag tyckte det var intressant hur glaspärlans mönster reflekterades från skedbladets blanka yta. Men man kan inte löda fast ett fäste för pärlan eller en ögla för kedjan på rostfritt stål, så jag gjorde i stället en liten skål av 1,25 millimeter tjockt sterlingsilver som jag polerade.

Alva anser att tiden som gick mellan det att hon utvecklade konceptet och det att hon började tillverka smyckena i lite större skala ändå behövdes.

– Idén behövde tid att mogna så att smycket fick rätt proportioner, den rätta tyngden och rätt fiilis för att folk skulle förälska sig i det. Nu tycker jag att Reflection helt klart är min bästa design, den är annorlunda. Reflection passar bra in i den finska och skandinaviska designtraditionen för den har inga krusiduller utan stora ytor och hela former.

Deltidsjobb

Att kunna livnära sig på att designa smycken är få förunnat i Finland, också för Alva är det fortfarande en dröm. När hon flyttade tillbaka från Teneriffa arbetade hon först på en hamburgerrestaurang innan hon slog in på ett nytt spår och utbildade sig till kock.

– Men att jobba i ett kök passade mig inte alls, jag blir stressad av folk som skriker och slänger omkring sig kastruller.

Hon har ändå haft nytta av det hon lärde sig om olika livsmedel under kockutbildningen när hon nu för tiden gör inhopp i olika matbutiker som uthyrd arbetskraft.

– Det passar mig bra, då jag har mera jobb på verkstaden kan jag jobba mindre i butikerna och tvärtom.

Ägs i dag av guldsmeden Valtteri Honkapää som tog över verksamheten 2000. Förutom han själv arbetar Ester Eriksson på deltid i affären, företagarna Alva Henriksson, Kati Ahola, Heta Salmi och Ella Jumisko är hyresgäster som tillverkar sina egna produkter.

Aurums föregångare är Alms guldsmedsaffär som grundades redan 1863. Butiken stängde på 1970-talet men guldsmeden Berndt Lindholm återupplivade verksamheten ett årtionde senare. I verkstaden finns fortfarande många föremål och verktyg från 1800-talet.

I dag ordnas även medborgarinstitutskurser i verkstaden, till exempel Alva Henriksson lär ut hur man tillverkar glaspärlor.

Mer information om Alva Henrikssons Reflection Jewelry på www.albadesign.fi

Guldsmedsyrket är ändå det hon helhjärtat vill satsa på, både på design och det konkreta tillverkandet. Nu då Reflection fått luft under vingarna har hon inlett en småskalig serieproduktion där hon gör sju silverskålar färdiga åt gången med pärlfäste och ögla.

– Poleringen gör jag individuellt för varje skål och eftersom det handlar om hantverk från början till slut blir alla skålar unika om än med mycket små skillnader. Jag lägger min själ i tillverkningen av pärlorna, som också alla är olika, så jag vill noga para ihop skålarna och pärlorna så de passar ihop.

Förutom i Aurum finns Reflection till salu även i Kultakiila i Lahtis. Alva gör också Reflection-smycken med glaspärlor designade enligt kundernas önskemål. Beställningar tas emot via nätsidan albadesign.fi.

– Nästa steg skulle vara att hitta fler återförsäljare, till exempel på Designmuseet i Helsingfors har man lovat fundera på saken. Med min pappa som också är intresserad av design har vi också funderat på att engagera en marknadsföringsagent som kunde presentera Reflection för återförsäljare utrikes och på designmässor. Jag är inte så insatt i marknadsföring utan koncentrerar mig på tillverkningen och utvecklingen av nya smycken. En marknadsföringsagent kunde hjälpa till på de områden som jag och så många andra inom branschen inte är så insatta i.

Men det kan också gå till så att kunderna hittar Reflection på egen hand.

– Det har sålts ett smycke till Kanada och ett till Australien där kunden hade blivit förtjust i designen via bilderna jag har på Instagram.

Ett smycke har också fått åka ända till Iowa i USA, i det fallet handlade det om en turist som beställde ett smycke över disken i Aurum och fick det hemskickat via posten.

KRAFT. Men en puckelanka och punsar blir det skålar av silverskivorna. Bild: Kristoffer Åberg

Alva minns fortfarande hur det kändes när det allra första Reflection-smycket såldes.

– Det låg framme ungefär en månad i vitrinen innan det köptes av en kund. Det kändes helt otroligt, att man lyckats skapa något som folk är beredda att betala för.

Mer läsning