Matteus Blad föll för Bellman – nu turnerar han med en sångtät föreställning

BELLMAN. Matteus Blad turnerar med musikföreställningen Bellman 280 år där han lyfter fram tidlös mänsklig tematik som gick igen redan i skalden Carl Michael Bellmans färgstarka dikter, visor, parodier och skådespel. Bild: Pressbild

"Dra den om Bellman också" är en uppmaning som inte behövs när det handlar om skådespelaren och sångaren Matteus Blad. Han är Bellmanfantast sedan länge och turnerar nu med en föreställning som varvar högt och lågt, humor och allvar.

Turnéstarten för den sångspäckande, monologvarvande föreställningen Bellman 280 år gick i slutet av augusti i Helsingfors. Efter det drar sångaren och skådespelaren Matteus Blad ut på turné genom Svenskfinland och besöker också Borgå och Lovisa.

Det är den svenske skalden Carl Michael Bellman (1740–1795) som inspirerat Blad till en föreställning som kombinerar bellmanska monologer och sånger med texter ur egen fatabur. Den som kan sin Bellman kan räkna med att råka på många bekanta gestalter, från urmakaren Fredman och skönhetsdrottningen (eller skökan beroende på läsningen) Ulla Winblad till en rad andra färgstarka och ofta dryckesglada antihjältar.

Föreställningen rör sig i ett raskt tempo och Matteus Blad lyfter fram såväl tematiska som mänskliga beröringspunkter mellan livet och levernet i 1700-talets Stockholm och vår tid. Det backanaliska perspektivet är givet, odörerna i den svenska huvudstadens gränder känns påtagliga men i slutänden är människan sig lik, genom alla tider.

Vad fick dig att fastna för Bellman?

– Det beror förmodligen på flera saker. Jag gillar hur han blandade högt och lågt, både på ett språkligt och på ett mänskligt plan.

Blad är också förtjust i hur Bellman kastar läsaren eller åhöraren mellan olika bilder och skickligt varvar olika stilnivåer. I ena stunden befinner man sig på en ljuvlig sommaräng bara för att i nästa stund sitta i rännstenen utanför krogen. Att avfärda Bellman som en lättviktarhovnarr låter sig ändå inte göras.

– Bellman har även skapat verk som är väldigt krävande att arbeta med. Det gäller texttolkningen men också det sceniska perspektivet, säger Matteus Blad.

Han tycker det är spännande hur de bellmanska karaktärerna och människoödena presenteras på ett både komiskt och gripande sätt. Den fascinationen har fått honom att jobba vidare med visor, epistlar och dikter som formats till ett genreöverskridande verk som kombinerar element ur monologens och sångföreställningens värld.

– För mig är Bellman först och främst en poet som skickligt fångar tidlösa mänskliga drag, en poet som visar att vi alla, fattig som rik, är av samma skrot och korn inför "flaskan" och döden.

Turnéstarten för Bellman 280 år gick den 21 augusti i Helsingfors och övriga spelorter är Sjundeå, Ekenäs, Karis, Hangö, Vasa, Kristinestad, Kvarnbo, Åbo samt Lovisa och Borgå. Föreställningen ges på Almska gården i Lovisa och på Levinska källaren i Borgå den 11–12 september.

Matteus Blad kommer ursprungligen från Växjö men är sedan några år bosatt i Finland. Han är utbildad vid Det Jyske Musikkonservatorium i Århus och Stockholm Operastudio.

Föreställning av och med sångaren och skådespelaren Matteus Blad, med Carl Michael Bellmans diktning som grund.

Turnerar runtom i Finland under hösten.

Föreställningen spelas i Almska Gården i Lovisa fredagen den 11.9 klockan 19 och Levinska källaren i Borgå lördagen den 12.9 klockan 18.

Biljetter säljs vid dörren och kan bokas via cmbellman280@gmail.com.

Mer läsning