Mångsidig racing med spelglädjen i centrum

UTMANING. "Weekly Challenges" är ett bonusläge som varje vecka uppdateras med en ny utmaning att sätta tänderna i.Bild:

Att en del genrer magrat av och praktiskt taget tynat bort i takt med de växande produktionskostnaderna har länge varit en alarmerande utveckling. Racing av lättsammare slag hör till de drabbade.

Den förra konsolgenerationen gav oss titlar som Burnout, Pure, FlatOut, MotorStorm och Blur – men på senare år har alternativen bortom simulationernas torra realism varit få.

Därför är det beundransvärt att Milestone vågar trotsa riskerna med den nya satsningen Gravel; en befriande okomplicerad och mångsidig offroadracer med spelglädjen i fokus, som i positiv bemärkelse kunde ha varit sprungen ur 00-talets mitt.

Karriärläget breder i gammaldags anda ut sig som en lång serie tävlingar och turneringar. Utöver ren och skär terrängkörning i miljöer som öknar, skogar och tropiker finns också utslagsrace, arenabaserade varianter och lättsammare påhitt där skyltar ska mejas ner under tidspress. "Speed Cross" är pricken över i:et på den mångsidiga menyn, där det vankas lite snärtigare race med sladdar och kurvtagning i fokus.

Fysiken är lagom krävande och den generösa variationen spiller över även på det visuella. Med vitt skilda klimatzoner, alternativa körsträckor, olika dygns- och väderförhållanden samt skiftande underlag som snö, lera, grus, sand och asfalt hålls omväxlingen på topp. Att förhållandena sällan behöver upprepas är en sällsynt lyx för ett racingspel i dag.

Väl klar med karriärläget kan den som känner sig manad koppla upp sig och söka mänskligt motstånd online. Faktum är att flera grenar lyfter till ytterligare höjder här, då man slipper förlita sig på datormotstånd och inte heller kan luta sig tillbaka mot "Rewind"-funktionen (som finns i alla Milestones spel och låter en korrigera misstag). Det medför ökad nerv och krav på uppmärksamhet, då utrymmet för slarv är begränsat.

Just eftersom jag gillar Gravel och dess otidsenliga anspråkslöshet så mycket, bär det samtidigt emot lite extra att kännas vid de brister som trots allt finns. Milestones signaturproblem med obalanserad artificiell intelligens kvarstår dessvärre och grafikens ojämna kvalitet är distraherande. Vissa underlag, miljöer och effekter som reflektioner och skuggspel hanteras läckert medan andra ser direkt anskrämliga ut (hallå, 90-talet ringde och ville ha tillbaka sin snöeffekt). Sådant påverkar ofrånkomligen slutbetyget.

Däremot hindrar det mig inte från att ändå ha väldigt roligt i Gravels sällskap och redan nu längta efter en förhoppningsvis ännu bättre uppföljare.

FAKTA

Gravel

***

Format: Xbox One, PlayStation 4, PC

Åldersgräns: 3