Många nya i VBO-fullmäktige

NY. Carola Juselius är nyvald fullmäktigeledamot i Varuboden-Osla.Bild: Arkiv / Hanna Johansson

Över hälften av de 50 medlemmarna i det nyvalda fullmäktige för Varuboden-Osla är nya.

– Man kan säga att nya fullmäktige representerar ägarkunderna bra, säger ordförande för Varuboden-Oslas S-valnämnd Kristian Westerholm i ett pressmeddelande.

Hela 31 av 50, eller 62 procent, av representanterna för de olika ägarområdena är nya i fullmältige.

En av dem är Carola Juselius, som jobbar som assistent för kommunledningen i Sibbo. Juselius fick näst mest röster i Sibbo.

– Det känns verkligen jätteroligt! Det är första gången jag ställer upp i val över huvud taget och jag är verkligen tacksam för det förtroendet jag fick. Jag visste att mina barn röstar på mig, men hade inte förväntat mig så här många röster, säger Juselius.

land annat kommer jag att jobba för att S-market i Nickby eller Söderkulla görs om till en Prisma, eller att de får ett bredare sortiment av kläder, skor och leksaker.

Sammalagt fick hon 138 röster medan röstdrottningen i Sibbo, Janica Sundbäck fick 163.

Juselius ser fram emot de kommande fyra åren och har många konkreta förslag på frågor att driva.

– Det här är ett fint sätt att på ett icke-politiskt sätt påverka lokalt. Bland annat kommer jag att jobba för att S-market i Nickby eller Söderkulla görs om till en Prisma, eller att de får ett bredare sortiment av kläder, skor och leksaker.

14 valområden

Fakta

VBO:s fullmäktigeval

Mandatperiod: 2016-2020.

Kandidater: 133.

Invalda: 50 (41 procent)

Avgivna röster totalt: 10 174.

Post- och urneröster: 8 918.

Elektroniska röster: 1 256.

Valdeltagande 15,9 procent.

I Borgå fick Satu Leinonen flest röster, 196 och i Lovisa Daniela Weckman som understöddes av 149 väljare. I Lappträsk valdes Anna-Kaisa Aalto in med 65 röster.

Varuboden-Oslas verksamhetsområde indelas i 14 valområden, med egna kandidater.

– På det här sättet försäkrar vi oss om att fullmäktige har en bred täckning och representerar kunderna så jämlikt som möjligt, säger Varuboden-Oslas kommunikations- och marknadsföringschef Seija Päivänsalo-Nykänen.