Målsättning: en företagarboom i regionen

STORT GÄNG. Representanter för arrangörerna bakom Uplift och tävlingens samarbetspartners samlades på torsdagen för att lansera företagartävlingen.Bild: Kristoffer Åberg

Att få fram och förädla de bästa företagsidéerna och stödja och utveckla existerande företag. Det är idén bakom tävlingen Uplift som lanserades på torsdagen. I oktober blir det final och i den deltar profilstarka talare som Peter Vesterbacka.

Petter Larsen, vd på Cospace Finland, kan vara nöjd. Företagartävlingen Uplift som han tagit initiativ till har fått genklang bland både privata och offentliga aktörer i regionen och redan innan anmälningstiden börjat har flera intresserade deltagare tagit kontakt. Både sparrningen av företagsproffs som utlovas under tävlingens gång, samt det inte oansenliga priset som går till segrarna, känns utan tvivel mycket lockande för både nuvarande och potentiella företagare.

FAKTA

Det här är Uplift

En tävling i två kategorier där målsättningen dels är att få fram de bästa företagsidéerna och dels att utveckla redan existerande företags potential.

Anmälningar tas emot till den 30 juni på adressen www.cospace.fi/uplift

En jury bestående av namnstarka representanter från företagsvärlden bekantar sig med idéerna och företagen samt väljer ut 3–4 tävlare i båda kategorierna till finalen.

Vem som segrar klarnar på Kulturcentret Grand den 11 oktober. Vinnarna får ett pris på 2 500 euro samt en arbetsplats med mångsidiga tjänster på Cospace i Borgå i ett år. Det sammanlagda värdet på priset är kring 20 000 euro.

Arrangörer är Cospace Finland, Borgå stad, Andelsbanken i östra Nyland, Uusimaa, Posintra, Haaga-Helia och Point College. Andra samarbetspartners är Ansa Production, Signup Print och Niko Laurila Photography.

Cospace, där företagare kan hyra en arbetsplats med ett mångsidigt utbud av tjänster för en längre eller kortare tid, har fungerat vid Krämartorget i Borgå i ungefär ett år. Larsen säger att nätverkande och samhörighet varit nyckelorden för Cospace och att tanken är att de även ska utgöra hörnstenarna i tävlingen Uplift.

– Jag är glad över att så många av våra kundföretag och andra samarbetspartners valt att delta i arrangemangen. Vår målsättning är att skapa en verklig företagarboom i regionen, säger Larsen.

En som varit med från början är Riikka Karjula, vd på konsultföretaget Primer. Hon säger att Uplift skiljer sig på flera olika sätt från tillväxttävlingen Kasvu Open, som även den årligen lockar deltagare från östra Nyland.

– För det första är Uplift en tävling enbart för den här regionen och för det andra letar vi här även efter företagsidéer. Tanken är att ett nytt företag ser dagens ljus i slutet av tävlingen.

Feedback och förädling

En jury bestående av Marjo Miettinen från Ensto, Matti Karjula från Primer, Timo Rantanen från Genera, Petter Larsen från Cospace samt Fredrik Pressler från utvecklingsbolaget Posintra och Sari Gustafsson på Point College bekantar sig med alla deltagare. Larsen säger att konceptet på sätt och vis påminner om tv-formatet Shark Tank.

– I tävlingskategorin för bästa företagsidé hjälper juryn till med att förädla visionen till en klar verksamhetsplan. I företagskategorin tittar juryn på affärsverksamheten och går igenom utvecklingspotentialen.

I bägge kategorierna väljs tre till fyra deltagare till finalen som ordnas på Kulturhuset Grand i oktober.

Tävlingens kulmen blir ett ungefär tre timmar långt evenemang med intressanta talare som spelmogulen Peter Vesterbacka.

– Tävlingens kulmen blir ett ungefär tre timmar långt evenemang med intressanta talare som spelmogulen Peter Vesterbacka. Under dagen ordnas också olika företagarrelaterade verkstäder för studerande.

Från och med nu fram till slutet av juni kan man anmäla sig till tävlingen och juryns arbete med att bekanta sig med deltagarna pågår till slutet av juli. Finalisterna offentliggörs i augusti.

Tävlingen kommer ändå inte att försvinna ur offentligheten fram till dess. En del av Uplift är nämligen att presentera historien och människorna bakom trettio företag som är verksamma i östra Nyland. Tanken är att presentationerna ska vara intressanta för en bred allmänhet och att de inte fokuserar alltför mycket på faktorer som omsättning och soliditet.

– Vi vill visa hur olika företag kan vara, berätta om hur de grundades och inspirera nya företagare. En berättelse per vecka kommer att läggas ut på sociala medier och publiceras i tidningen Uusimaa, säger Larsen.