Lovisa meddelar om krångel med vaccinationsbokningen

Lovisa stad hoppas att alla som ringt telefontidsbeställningen för coronavirusvaccinationer mellan den 5 mars och den 19 april, och som ännu inte fått vaccinationstid, tar kontakt. Tekniska problem har förorsakat strul med bokningarna. Bild: Ksf-arkiv/Kristoffer Åberg

Lovisa stad meddelar att man har haft tekniska problem med telefontidsbeställningen för coronavirusvaccinationer, och att servicen under en kort tid var helt ur funktion.

Nu hoppas Lovisa stad att alla som ringt telefontidsbeställningen för coronavirusvaccinationer mellan den 5 mars och den 19 april, och som ännu inte fått vaccinationstid, tar kontakt.

I ett pressmeddelande uppger staden att man kontaktat alla som har ringt tidsbeställningen under den nämnda tidsperioden, trots upprepade försök har man ändå inte lyckats nå alla. Därför vädjar man nu till dem som ringt till tidsbeställningen, men som ännu inte fått vaccinationstid, att ringa upp på nytt.

Tidsbeställningen per telefon (0444–555 360) är öppen på vardagar klockan 8–16. När samtalet kopplas ska man välja linje 1 om man fyllt 70 år och linje 2 om man hör till en riskgrupp eller är i åldern 65–69 år.

Kontaktuppgifterna sparas i systemet och från Lovisa stads sida uppmanar man alla som ringer att lyssna till det inspelade meddelandet till slut. Varje dag får cirka 200 samtal plats i kön, och ifall systemet anger att servicen är överbelastad är det skäl att ringa på nytt följande dag.

Viktigt att komma ihåg är att också att ringa endast en gång och sedan vänta på att bli uppringd med en vaccinationstid. Hur många tider som är lediga hänger ihop med antalet vaccindoser som skickats till Lovisa.

Närmare information om vaccinationerna finns på Lovisa stads webbplats.