Läs och bli människa

Förvalsjuryn har sagt sitt, skoleleverna och förskolebarnen har valt sina favoriter, men utgången av det nyinstiftade barnlitteraturpriset Runeberg Junior avgörs av en enväldig röst.

Den garvade finländska filmregissören och manusförfattaren Saara Cantell är enväldig domare i slutskedet av tidningen Östnylands och Borgå stads barnlitteraturpris som i år delas ut för första gången. Cantell är ödmjuk och förväntansfull, hennes leende är stort men lite snett. Hon sätter sig ner framför mig, smakar på sitt kaffe och tänker högt.

– Utmaningen för alla som vill berätta något är att ha kontakt med det inre barnet, man får inte glömma bort barnet, säger hon.

Saara Cantell har i tjugo års tid arbetat som filmregissör och manusförfattare och är en välkänd aktör i den inhemska filmbranschen. Senast har hon varit aktuell med den påkostade filmen Djävulens jungfru som hade premiär på hösten i fjol. Hon är också känd bland annat för att ha regisserat familjefilmerna om Ada och Glada, varav den senaste hade biopremiär för en vecka sedan.

Konsten som formar oss

Cantell har under hela sin karriär gett plats åt barn och barnens perspektiv i filmer både för vuxna och barn. Hon har arbetat mycket med barnskådespelare.

– En av orsakerna till att det är så härligt att umgås med barn är att de får en att se på vardagen på ett annorlunda sätt. Allt kan vara nytt och fascinerande. Så ska konstnärer också känna: även vardagliga saker kan vara magiska.

Runeberg Junior handlar om barnlitteratur, inte film, men den enväldiga domaren har en tydlig och fundamental syn på berättandets roll i samhället.

– Vi blir människor genom berättelser. Vi lär oss att handlingar får konsekvenser och vi bättrar på vår empatiska förmåga.

Särskilt berättelser för och av barn är viktiga i det avseendet menar Saara Cantell.

– Jag minns att mina egna barn plötsligt blev så filosofiska när de var omkring sex år gamla. De kunde fråga "vad människor är" och "vad jaget är". Barn ställer frågor och utforskar världen, precis som vuxna.

Det kulturella kapitalet

Saara Cantell har snart druckit upp sitt kaffe. Vi har ett trevligt samtal och har bland annat skrattat åt utmaningen i att hantera sura skådespelare, både äldre och yngre sådana. Men domaren Saara Cantell vill ge plats åt allvaret också – konst och kultur för barn är en allvarlig fråga.

– Det blir större skillnad på vem som har råd och möjlighet att uppleva konst i det här klassamhället. Alla barn ska få ta del av konsten. Där har staten, föräldrar, syskon, skolor och fritidsverksamheten en viktig roll att fylla.

Vad är dålig konst för barn?

– Allt kan inte vara "hejsan-hoppsan" och färgglatt hela tiden, där kan man säga att ensidigt och väldigt kommersialiserat innehåll misslyckas.

– Stereotypa könsroller och statiska fixeringar vid ondska och godhet är också problematiskt. Världen är inte svartvit, det förstår barnen om vi visar dem det.

Det finns mycket annat än litteratur att koncentrera sig på i dag: Pokémon Go, Minecraft och Star Wars.

Hur ska vi göra för att få barnen att läsa mer?

– En del barn är musikaliska och det är klart att det finns genetik i det, men det har lika stor betydelse att en del barn hela tiden hör musik hemma. Samma sak gäller med läsande och berättande. Att läsa med sina föräldrar och att leka med ord hemma fostrar en till en läsande och tänkande människa.

Den vinnande berättelsen i tävlingen Runeberg Junior utnämns den 6 februari. Litteraturtävlingen och dess domare delar samma syn på litteratur som ett lockbete till att läsa mycket och ofta.

– Jag tror på härliga och oemotståndliga berättelser.

FAKTA

Saara Cantell

Ålder: 48 år

Familj: Gift och har tre (vuxna) barn.

Hemort: Född och uppvuxen i Helsingfors.

Karriär: Regissör och manusförfattare, har bland annat regisserat filmerna om Ada och Glada samt den historiska filmen Djävulens jungfru.

Aktuell med: Slutgiltig domare i Runeberg Junior-tävlingen där namnet på vinnaren utlyses den 6 februari.