Långa köer till nya K-butiken

Fräscht, nytt och modernt är de första intrycken av den nya K-supermarketen i Östermalm.

Parkeringsplatsen var fullsatt och folk tutade ilsket i trängseln på torsdagen när K-supermarket i Östermalm öppnade efter att byggarbetena äntligen blivit färdigställda. Med tanke på regnet var kön också imponerande lång innan dörrarna slog upp.

BILAR. Parkeringsplatsen blev fullsatt. Bild: Max Nyberg

Kotipizza hyr in sig

Vid dörrarna står köpman Jani Heinänen och hälsar på alla han hinner hälsa på. Han skakar hand så ofta att någon förbipasserande undrar om inte handen får kramp. När människomassan till sist försvinner in i butiken på jakt efter erbjudanden hinner Heinänen andas ut.

– Folkmassan kommer inte som överraskning. Butiksöppningen har varit efterlängtad, säger han.

KÖPMAN. Jani Heinänen hälsar på alla han hinner hälsa på. Bild: Max Nyberg

Utvidgningen påbörjades i februari när de första träden fälldes, och ännu är inte jobbet avslutat. Nu är bara en del av butiken i användning, och snart utvidgar man ytterligare. Snart kommer de första hyresgästerna också in.

– Den första är Kotipizza. Den andra kan jag inte avslöja ännu.

Alko är också förnyad och är nu den tredje butiken i Finland som har det nya svarta utseendet. Butikschef Susanna Tallberg säger att man redan inför öppningen fått samtal om man redan skulle få komma in och köpa en flaska.

– Därför är människomängderna ingen överraskning. Jag fick säga nej ett antal gånger, vi öppnar först i dag.

TRÄNGSEL. Personalen hade stundvis svårt att röra sig. Bild: Max Nyberg

Erbjudanden och nyfikenhet

Själva K-butiken är modern till sitt utseende. Kött- och fiskdisken har ett lockande utseende med kakelvägg som påminner om en bistro i Paris. Nära kassorna, vid godishyllorna, står en dam och inspekterar en konfektask. Hon vill inte avslöja sitt namn men säger att hon kom för att stilla sin nyfikenhet.

– Det har ändå varit min stambutik. Ännu har jag inte fått någon uppfattning av butiken, men man märker direkt att den är ny.

NYTT. Köttdisken har en svart kakelvägg. Bild: Max Nyberg

Toni Kiiski sökte sig för sin del hit i jakt på erbjudanden. Han såg att ytterfilé av nöt var till salu till ett förmånligt pris och trotsade människomassorna som han annars brukar undvika. Den nya butiken innebar ändå en del huvudskrapande.

– Först tog jag mig till fel sida och hittade inte ingången. Nu när jag är inne tycker jag att upplägget verkar vettigt. Däremot blev jag överraskad över att så många tog sig hit.

ALKO. Den nya butiken är en av tre som har det nya svarta utseendet. Områdeschef Tatu Vanninen pratar med butikschef Susanna Tallberg. Bild: Max Nyberg