Lähitaxi plågas av tekniska problem

PROBLEM. Lähitaxis kunder kan ha fått vänta på grund av ett tekniskt fel. Bild: Kristoffer Åberg

De som beställt taxi under den senaste veckan kan ha råkat ut för anmärkningsvärt stora fördröjningar. Problemet beror på ett tekniskt fel i Lähitaxis datasystem.

– Det är väldigt beklagligt att våra kunder kan ha fått vänta i onödan, speciellt eftersom det i verkligheten kan ha funnits lediga bilar. På veckoslutet blev det en riktig katastrof, säger Lars Salomaa, ordförande för Borgå Taxi.

Problemet härstammar från bytet till Lähitaxis datasystem som gjordes efter att Taxi Uusimaa-Nyland slogs ihop med företaget.

– Det har varit en problematisk övergång. Grundinställningarna i det nya systemet var felaktiga vilket ledde till att kunder som beställde taxi lite längre ifrån ute på landsbygden inte upptäcktes automatiskt, säger Salomaa.

Man håller på att försöka hitta lösningar och en uppdatering infördes på tisdagen som åtminstone delvis ska åtgärda problemet.

– Tyvärr finns det fortfarande en risk att de som beställer taxi från mer avlägsna orter som till exempel Sarvsalö kan råka ut för att systemet inte automatiskt lägger märke till beställningen, säger Salomaa.

Enligt Salomaa har de tekniska problemen orsakat en hel del arbete för personalen vid taxicentralen. För tillfället tvingas de köra vidare med hjälp av tillfälliga lösningar.

– För att problemet ska åtgärdas i sin helhet behöver vi hjälp av en av Lähitaxis underleverantörer som befinner sig i Danmark. Tydligen är semestertiden ytterst helig där så det kan dröja innan vi får den hjälp vi behöver, säger Salomaa.