KSF Medias nya vd betonar lagarbete

CHEF. Anna Hellerstedt kommer närmast från Musti Group.Bild: Niklas Tallqvist

Hon har alltid gillat utmaningar och sedan sin tid som tävlingsgymnast är hon fortfarande något av en vinnarskalle. KSF Medias nya vd Anna Hellerstedt betonar god journalistik och lagarbete när det gäller att utveckla mediehuset och ta det in i framtiden.

Den andra maj inleder Anna Hellerstedt sitt jobb som vd för KSF Media. Hon ser fram emot att ägna maj och juni åt att bekanta sig med arbetet och åt att resa runt på de olika verksamhetsorterna.

Hellerstedt kommer närmast från Musti och Mirri eller Musti Group, där hon ansvarat för servicetjänster såsom veterinärer och hundfrisörer i Norden.

Hon har också en gedigen bakgrund på Sveriges exportråd i Helsingfors och har dessutom jobbat bland annat som konsult på McKinsey & Company i Stockholm. I Helsingfors har Hellerstedt bott sedan 2006.

När hon började fundera på att söka sig till KSF Media såg Anna Hellerstedt tre utmaningar.

– Jag sade till mig själv, kom igen Anna, du är inte finländare, du kan inte branschen och inte modern media och du vet att branschen är tuff och går nedåt. Så varför söka sig till den?

Men Hellerstedt stack hål på alla de argumenten ett efter ett. Finska förstår hon bra efter drygt tio år i Helsingfors, principen fixa det eller glöm det är den som gäller, konstaterar hon. I övrigt är det bara att gilla läget och att anta utmaningen.

Kvalitet på bred front

KSF Media ser hon mindre som ett klassiskt företag där man vänder på den ekonomiska utvecklingen, och mer som ett företag som ska omvandlas på ett sätt som tar det in i framtiden. Det gäller att vara kreativ och tänka på nya sätt för att skapa upplevelser för läsare och kunder.

– Det ligger en styrka i att komma ut på ett minoritetsspråk, allt ska springa ur god journalistik. Man kan öppna upp och tänka kvalitet också utanför Finlands gränser, jag har till exempel bekanta i Stockholm som läser Hufvudstadsbladet och som uppskattar tidningen mycket.

Anna Hellerstedt har ännu ingen direkt erfarenhet av mediebranschen, men konstaterar att det finns mycket i hennes tidigare arbetserfarenhet hon kan dra nytta av. Från McKinsey har hon till exempel med sig en verktygslåda med strukturerat tänkande.

– Och på Musti och Mirri jobbade vi nära kunderna och frågade ständigt vad våra beslut betydde för kunden. Det är ett inspirerande sätt att tänka på. Det gäller att lyssna hela tiden för att bli ännu bättre.

Inte sitta och vänta

Skälet till att Hellerstedt lämnade Musti Group var att gruppens nuvarande ägare planerar att sälja bolaget och fokus ändras något i verksamheten. Hon anser att det då blev naturligt att lämna bolaget.

– Att sitta och vänta är inte min grej, jag ville gå vidare. Jag kunde ha väntat på att de hittar en köpare och sett hur det hela utvecklar sig, men valde i samråd med ägarna att i stället lämna företaget.

Profil

Anna Hellerstedt

Ålder: 42 år.

Familj: Man, Jarkko Nordlund, vd på MTV, tre barn 7,8 och 10 år samt en bonustonåring.

Utbildning: Civilingenjör i industriell ekonomi vid Linköpings universitet.

Mediekonsumtion: Svenska morgontidningar, HBL, Helsingin Sanomat och Kauppalehti samt Kympin uutiset, SVT Play.

Läser: Mycket, minst två böcker på gång hela tiden. Just nu till exempel Ett jävla solsken: En biografi om Ester Blenda Nordström av Fatima Bremmer.

Fritidsintressen: Träning, renovering av möbler och att måla i olja.

Det är viktigt att ha roligt på jobbet, tycker Anna Hellerstedt. Om inte alla dagar, så åtminstone de flesta. Det är också viktigt att se framåt och det är ingenting man kan göra ensam på ett företag, då blir det en omöjlig uppgift.

Inom mediebranschen är snabbhet och digitalisering allt viktigare, det är KSF Medias nya vd övertygad om. Men samtidigt är trovärdig journalistik, moral och etik också väldigt viktiga i en tid när många kanaler översvämmas av falska nyheter.

– KSF Media har starka varumärken och en kundgrupp där väldigt många har fått en personlig erfarenhet av tidningarna i arv, hur vi ska ta det vidare får vi fundera på tillsammans. Jag vill bidra till att KSF Media får en långsiktigt hållbar position.

Renoverar möbler

Sina bästa idéer säger sig Anna Hellerstedt ibland få då hon är ute och löper eller gör något helt annat än sitter vid datorn på sitt jobb. Att bryta med det man håller på med och att sparra med kolleger ger enligt henne de bästa resultaten.

Goda idéer får hon också på Arbis i Helsingfors där hon lär sig renovera möbler. Hon har precis renoverat ett skåp inspirerat av Josef Frank på Svenskt tenn.

– Det roliga är att de övriga deltagarna på min kurs sinsemellan ofta byter HBL mot någon av lokaltidningarna och ivrigt diskuterar artiklar under kursen, ler Hellerstedt.

Hon konstaterar att hon är en person som är väldigt rakt på sak och har lätt för att säga ifrån.

– Allt landar i vem man sist och slutligen är. Jag är brutalt ärlig och har sagt att jag med tre barn inte har möjlighet att jobba 24 timmar om dygnet alla dagar i veckan.

Det självklara valet

KSF Medias styrelseordförande Kaj-Gustaf Bergh konstaterar att Anna Hellerstedt har de egenskaper som krävs för att kunna utnyttja de möjligheter som finns för KSF Media i det framtida medielandskapet.

– Det fanns ett glädjande stort intresse för uppdraget som vd för KSF Media. Anna Hellerstedt framstod under processen som det självklara valet, säger Bergh.

KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Östnyland, Västra Nyland, Hangötidningen-Hangonlehti och Loviisan Sanomat.