Konstfabriken hade fler evenemang och besökare i fjol och det gav mer klirr i kassan

KÄND FABRIK. Sångtävlingen Voice of Finland har gett Konstfabriken och Borgå värdefull synlighet. Nu hoppas man att tävlingen återvänder till Borgå i höst. Bild: Kristoffer Åberg

Porvoo Event Factory Ab, som ansvarar för försäljningen av Konstfabrikens evenemangsutrymmen, förbättrade sitt resultat från i fjol.

Resultatet i fjol landade på 38 000 euro, vilket är en märkbar förbättring med året innan. Då var resultatet blygsamma 1 400 euro. Omsättningen steg också i fjol efter att uthyrningen av restaurangerna, biografen och tre affärslokaler, flyttades till bolaget. Event Factory redovisar för en omsättning på 1,2 miljoner euro under 2018. Året innan var omsättningen knappt 900 000 euro.

Totalt 520 evenemang under fjolåret innebär en ökning med 11 procent. Inkomsterna för evenemangsutrymmen ökade med 10 procent och biljettförsäljningen till evenemangen i Konstfabriken med 27 procent. De totala inkomsterna ligger på 2,3 miljoner euro. Bolaget avkortade 50 000 euro på kapitallånet åt Borgå stad. skriver verkställande direktör Susanne Dahlqvist i ett pressmeddelande.

– De stora evenemangen har en nyckelposition i resultatet. Speciellt Voice of Finland, som

bandades i Konstfabriken, har medfört positiv synlighet. Vi satsar på stora evenemang även i

framtiden och väntar på att hotellprojekten i Borgå kör i gång. Hotellen kommer att bredda utbudet och förlänger vistelsen både i Konstfabriken och i Borgå. Vi får heller inte glömma, att vår personal har gjort ett utmärkt arbete för att nå resultatet, säger Susanne Dahlqvist.