Kaplansgården fylls av sommarens färger

Den finländska sommarens alla nyanser fyller Galleri Gamla Kaplansgården över de närmaste månaderna. Kesä heter konstnärerna Aino Favéns och Inni Pärnänens ode till sommaren.

Solstrimmor letar sig in genom Kaplansgårdens gamla, buktade fönsterrutor. Det skira ljuset får Inni Pärnänens tredimensionella smycken i följsamt björkfaner att vakna till liv och kasta storblommiga skuggor som nuddar vid Aino Favéns florstunna målningar på laminerat silke. Tillsammans ger de uttryck för en spirande känsla av sommar. Så heter utställningen också kort och gott Kesä.

Inni Pärnänen är mest känd som smyckedesigner och smyckekonstnär, men under de senaste åren har hon utvidgat sitt skapande och formar utsökta galanterier också i större skala. Typiskt för Pärnänen är att hon utgår från en enkel geometrisk struktur som hon sedan upprepar och fogar samman på olika sätt.

Hon har fastnat för björkfaner som material. Viktigt är att faneren är en förnybar resurs, men minst lika central är träets formbarhet – det böjer sig till mycket.

– Jag fascineras av björkfanerens flexibilitet, av hur man kan bända och böja, stapla och foga träet och få en ännu hållbarare struktur som resultat.

Själens estetik

På Kaplansgården hänger bland annat en eterisk installation där sexuddar i björkfaner bildar en, träkristall kan man kanske kalla det, i naturnära nyanser. Inni Pärnänens fanermönster representerar en sinnlig estetik som lockar betraktaren att titta noga. Själen får vila i träets akrobatik, samt överraskas av enskilda, dekorerade pusselbitar som smugits in i serien.

Jag fascineras av björkfanerens flexibilitet, av hur man kan bända och böja, stapla och foga träet.

– Jag behandlar björkfaneren med pigment och vax, ibland med små variationer.

Pärnänen söker skönheten via upprepning och konstverken byggs upp av identiska stycken som fogats ihop på olika sätt, med små trådar eller snillrika klickmekanismer. Det gör också alstren lätta att ta isär, packa ner, transportera och veckla ut igen på följande ställe. Det märks att hon har ett till vissa delar praktiskt förhållande till sin konst, vilket bland annat en bordslampa formad av träblommor är ett vackert prov på.

Skönt skräp

Där Inni Pärnänen är material- och tekniktrogen skapar Aino Favén fördomsfritt i olika material och med varierande tekniker. Däremot är det ekologiska tänket centralt också hos Favén, och många av hennes designsläktade konstverk är formade av returmaterial, ofta av sådant som de flesta av oss skulle klassa som skräp. Bland annat sladdriga fruktpåsar och plast från tömda schampoflaskor får nytt liv under hennes fingrar.

– Det är inspirerande att använda material som någon annan rört vid före mig. Jag är fascinerad av hur en använd plastpåse kan förvandlas till ett mjukt och vackert material.

I taket till ett av rummen i Kaplansgården hänger en fiskmås och en tärna och dinglar i kapp. På håll ser fågelduon förvånansvärt äkta ut i sin skenbart dunmjuka skrud, som vid en närmare granskning visar sig bestå av just otaliga tunntunna fruktpåsar.

Jag är fascinerad av hur en använd plastpåse kan förvandlas till ett mjukt och vackert material.

– Jag har svårt för att slänga bort saker och öka på sopberget. I synnerhet plastpåsar får mig att våndas över de stora skräpbergen som flyter omkring ute på världshaven. Det enda konstverket kan göra är att kommentera det som sker.

Sublimt uttryck

I sin konst undersöker Aino Favén den ständiga växelverkan mellan människan och naturen. De två sjöfåglarna har sällskap av en flock blåtonade fåglar av mera obestämd art. Den blå nyansen kommer från tömda dunkar på spolarvätska medan en serie broscher gjorda av gamla Nivea-flaskor – "de buktar sig precis på lämpligt sätt" – målats med nya sommarsköna nyanser. Samma teknik, färg på silkesorganza som lamineras, använder Favén också på sina sublima alster fästa på akrylglas.

Fakta

Kesä

Aino Favéns och Inni Pärnänens utställning Kesä, sommar, pågår just nu i Galleri Gamla Kaplansgården.

Utställningen med sommarens ljus och färgvärld som tema är öppen till och med den 7 augusti.

– Jag söker ett genomskinligt uttryck, en lätthet i motivet, säger hon om sina luftiga alster i bland annat sommargrönt och havsblått.

Transparensen finns med som en central ingrediens också i hennes vykortsserie i akvarell. Aino Favén har sitt arbetsrum på Stora Räntan strax utanför Helsingfors och har för vana att inleda dagen med att se ut över havet och måla en "dagens akvarell".