"Kan du bygga en träbåt kan du bygga vad som helst"

I båtbyggnadslärare Esko Mattssons vision blir Kuggom ett centrum för modern hantverksutbildning, maten och login som erbjuds på området är pricken över i:et. Snickeri, bara det genomförs på rätt sätt, kunde enligt honom vara svaret för många människor som letar efter en aktiv hobby som motvikt till det stressiga arbetslivet.

Tretton träbåtar byggs av lika många kursdeltagare när den traditionella båtbyggnadslinjen i Kuggom i höst körde i gång efter en paus på fyra år. Något är ändå annorlunda än tidigare och för det kan man tacka läraren Esko Mattsson. I somras flyttade han från Kouvola till Lovisa just för att återuppstarta utbildningen.

– Grundtanken är att vi bygger traditionella båtar i massivträ enligt de metoder för serietillverkning som användes på båtbyggerierna på 50- och 60-talen. Men vi använder oss av ny teknik och moderna verktyg. Det här med serietillverkning har aldrig tidigare använts i någon båtbyggnadsutbildning, säger han.

Fördelen med serietillverkningen är dels att den snabbar upp byggnadsarbetet och dels att den leder till ett jämnare slutresultat. Kursdeltagarnas bakgrund varierar, en del är pensionärer och andra har tagit ett mellanår från jobbet. Och trots att alla har träarbete som intresse varierar också kunskapsnivån.

– Om vi gjort som tidigare då alla byggde sin egen båt från början till slut skulle skillnaderna vara större. En deltagare med stor erfarenhet av snickeri kunde kanske göra en båt med vitsordet tio medan någon mindre erfaren kunde nå upp till en sexa. Nu gör vi alla båtar tillsammans fram till ett visst skede. Sedan lottar vi ut båtarna och efter det får alla deltagare färdigställa dem enligt egna önskemål, säger Mattsson.

VISIONÄR. Läraren Esko Mattsson har stora planer för Kuggom och hoppas på att kunna modernisera inte bara båtbyggandet utan hantverksmetoderna i allmänhet. Bild: Kristoffer Åberg

Fina lokaler

Eftersom det är höstlov då ÖN besöker Kuggom är det lugnt i den rymliga och väl upplysta båtbyggarhallen. En handfull deltagare har ändå inte förmått sig att stanna hemma, utan står och arbetar vid maskinerna som är av industriell storlek. I luften känner man den karakteristiska lukten av obehandlat virke.

Bjarne Turén, som är hemma från Ekenäs men bor i Vanda, berättar om hur han hamnade på båtbyggarlinjen.

– Jag börjar bli medelålders och är nu i ett sådant livsläge att jag kunde ta ett mellanår från jobbet och komma hit. Det har varit väldigt lyckat, gruppen är trevlig, lokalerna är fina och vi jobbar på i en lämpligt lugn takt.

FAKTA

Båtbyggnadslinjen

Ett samarbete mellan Borgå folkakademi och Axxell.

Ordnas i Traditionscentret Kuggoms lokaler i Lovisa.

I årets kurs deltar tretton studerande.

För nästa år finns planer på att ordna en kurs där man reparerar gamla båtar, men inget är ännu bestämt.

De som vill bekanta sig med den nuvarande verksamheten på Kuggom har chansen på onsdag den 28 november då det ordnas öppet hus mellan klockan 12 och 18.

Turén jobbar inom brandalarmsbranschen men är också utbildad artesan inom träsmide. Han berättar att han också snickrat en hel del på fritiden men att träbåten han nu har på gång är det mest ambitiösa projektet hittills.

– Själva verktygen kände jag väl till. Förutom handverktyg har vi här i hallen en bandsåg, plan- och rikthyvel, en bordscirkel och en bordfräs med vilken vi formar bland annat ryggbrädor och bordsbrädor.

Jag ser inget egenvärde i att man för hand hyvlar fram delar som mycket enklare kan skapas med maskin. Det blir mer yrkesmässigt på det viset.

Turén gillar de moderna tankegångarna på båtbyggarkursen.

– Jag ser inget egenvärde i att man för hand hyvlar fram delar som mycket enklare kan skapas med maskin. Det blir mer yrkesmässigt på det viset.

De tretton kursdeltagarna bygger sammanlagt fem olika båtmodeller. Här finns en segelbåt, en motorbåt, en roddbåt, en allmogebåt och en snipa.

– Jag bygger en segelbåt här på kursen. I något skede blir det säkert aktuellt med en kurs i hur man seglar eftersom jag mest kört motorbåt tidigare, säger Turén och skrattar.

MALLSERIER. För alla fem båtmodeller skapas mallar i plywood. De kan senare användas för att forma båtarnas olika delar med hjälp av den stora bordsfräsen. Bild: Kristoffer Åberg

Att man gått in för en mer systematisk serietillverkning av båtarna syns särskilt mycket nu under den första kursen i Mattssons regi då man skapar mallar av plywood för båtmodellernas alla delar.

– Tanken är att bygga upp mallserier för alla båtar här i Kuggom. Så om till exempel en av kursdeltagarna som nu bygger en segelbåt vill bygga en motorbåt om fem år så kan han enkelt forma alla stora delar med de tunga maskinerna här i hallen. Sedan kan han ta delarna med sig hem och bygga båten färdig med hjälp av handverktyg. I år syns serietillverkningstänkande främst när det gäller segelbåtsmodellen eftersom det tillverkas fem sådana båtar. Trots att filosofin för byggandet är densamma även för de andra båtmodellerna kan man inte riktigt tala om serietillverkning då de byggs i ett eller två exemplar, säger Mattsson.

Bara två kvar i Finland

Esko Mattsson kom in i båtbyggarbranschen 1977 och har jobbat på flera båtbyggerier längs med sydkusten. 1999 började han arbeta som lärare, före Kuggom jobbade han i Kouvola.

John Stenberg, som varit lärare på Kuggom, visste att mitt arbete i Kouvola hade tagit slut och han kontaktade mig då man letade efter någon för att starta upp verksamheten här. Så om man letar efter någon "skyldig" så är det han, säger Mattsson och skrattar.

En annan person som spelat en stor roll för att få i gång båtbyggandet är den pensionerade läraren Erkki Lönnqvist.

– Han är antagligen Finlands mest kända båtbyggnadslärare. Han har varit med som bakgrundskraft genom hela planeringen av utbildningen och vi träffas fortfarande för att diskutera så gott som varje vecka. Han hör till de sista ännu levande som var med på 1950- och 60-talen då man byggde träbåtar som serietillverkning i landet.

Mattsson säger att träbåtsbyggandet i dag mår bättre än på 70-talet men att branschen definitivt kunde må bättre.

– Det finns kring 50–70 professionella båtbyggare i landet men de allra flesta jobbar med att reparera gamla båtar. Bara ett tiotal bygger nya. Nu för tiden finns det inte heller några yrkesutbildningar inom båtbygget, under de senaste femton åren har alla försvunnit. Det som vi håller på med här är trots allt hobbyverksamhet.

Men inte heller inom den fria utbildningen är aktörerna många. Förutom i Kuggom finns det en båtbyggnadslinje endast på Euraåminnes kristna medborgarinstitut.

– Den här utbildningen är ett samarbete mellan Borgå folkakademi och Axxell. Jag uppskattar verkligen den här satsningen, särskilt som flera utbildningar inom hantverk och konst lagts ner under den senaste tiden. Då många dörrar stängts är det fint att det öppnas en ny.

Det finns kring 50–70 professionella båtbyggare i landet men de allra flesta jobbar med att reparera gamla båtar. Bara ett tiotal bygger nya.

Siktar högt

Där utbildningsspråket tidigare strikt varit svenska på Kuggom satsar man nu på att locka studeranden från hela landet. Mattsson sneglar också västerut.

– Jag var nyligen på besök till Skeppsholms yrkeshögskola utanför Stockholm och till Stensunds folkhögskola i Trosa. Vi ska marknadsföra oss där också. Våra lokaler här i Kuggom är mer moderna än deras, jag vågar hävda att lokalerna här är de bästa som någonsin funnits på en båtbyggnadsutbildning i Finland.

Mattsson är inte heller låst vid båtbyggandet, han säger att faciliteterna i Kuggom möjliggör "vad som helst" inom en tidsrymd på 10–15 år.

NYTT YRKE? Den pensionerade officeren från sjöbevakningen, Jukka Harmainen, är såpass förtjust i båtbyggandet att han kan tänka sig att jobba inom branschen i framtiden. I förgrunden ekonomen Anders Lindman från Lovisa som tagit ett mellanår för att kunna delta i utbildningen. Bild: Kristoffer Åberg

– Jag tror på konceptet att kombinera turism, upplevelser och hantverk. Om man till exempel vill ha en aktiv höstsemester kan man komma hit och bygga en stol, kista eller ett bord av mer eller mindre färdigt formade delar. Möjligheterna till mat och logi i Kuggom kompletterar upplevelsen och när semestern är slut åker man hem med det föremål man tillverkat.

Det här med färdigt tillverkade delar är ett steg i Mattssons vision att erbjuda mer modern och fokuserad hantverksutbildning. Allt behöver inte göras från början.

– Jag ser det som att hantverkarna ofta ännu lever på 1950-talet medan marknaden är inne på 2000-talet. Hur många gör till exempel egen pepparkaksdeg till julen? De flesta köper den färdig och gör själva kakorna hemma i köket. Samma sak kan man göra inom hantverksutbildningen: vissa delar finns färdiga, man behöver inte åka ut till skogen för att fälla ett träd innan man kommer igång. Man kan kalla det ett slags kultur-Ikea: på kursen kan deltagarna få snygga CNC-tillverkade delar som de sedan lär sig att limma och ytbehandla. För det här räcker ett veckoslut.

Men de här planerna ligger ännu i framtiden, nu är det båtbyggande som gäller. När årets grupp blir färdiga med sina båtar hoppas Mattsson på att kunna leda en båtreparationskurs nästa höst.

– Då är tanken att deltagarna har med sig sina egna båtar som de får laga i skick. Man får se om det finns tillräckligt med intresse, inget är ännu bestämt.

Kursdeltagaren Anders Lindman från Lovisa hjälper Jukka Harmainen med att klyva en planka med cirkeln och han säger att det finns en viktig skillnand mellan båtbygget och det hobbysnickeri han är van vid.

– När man bygger en båt finns det inga raka vinklar.

Mattsson håller med.

– När man kan bygga en träbåt kan man bygga vad som helst.