Jobbet för miljön görs ombord

Tio veckor på jobbet, tio veckor ledigt. Det är rytmen som Irina Svaetichin följer sedan hon i somras fick jobbet som miljöofficer på en Karibienbaserad lyxkryssare.

Det finns ingenting som en typisk jobbdag för Borgåbördiga Irina Svaetichin, 28. Så har hon inte heller en helt vanlig arbetsplats, utan jobbet finns ombord på kryssningsfartyget Enchantment of the Seas. Det flytande lyxhotellet byggdes i Finland 1997 och gör numera tre, fyra dagar långa kryssningar i Karibiska havet med hemhamnen i Miami som bas.

Gästerna kan gå i land i någon av övärldens städer eller njuta av strandliv på rederiet Royal Caribbean Internationals privata ö utanför Bahamas, men för miljöofficer Svaetichin handlar kryssningarna om jobb, mer eller mindre från morgon till kväll.

– Jag jobbar 12–13 timmar per dag men stortrivs, säger hon.

Posten som miljöofficer på lyxfartyget är också något av en dröm som gått i uppfyllelse. Irina Svaetichin, som har en magisterexamen i geografi från Helsingfors universitet, sommarjobbade i Helsingfors hamn och där råkade hon på en kollega som också arbetat som miljöofficer på en Karibienkryssare. Det lät spännande.

– Jag sökte miljöofficersjobbet i tre års tid innan jag fick det. Sedan hände allting snabbt, på två veckor fick jag visum, läkarintyg med mera ordnat, och på det följde en veckolång kurs i Miami. Efter det klev jag ombord.

Jag jobbar 12–13 timmar per dag men stortrivs.

Svaetichin landade i en väldigt internationell arbetsgemenskap och jobbar nu med cirka 800 kolleger från världen över. Arbetsspråket är engelska, och det är inget problem. Värre är det att hålla reda på hierarkin ombord som följer marina lagar; det gäller att veta vad antalet ränder på epåletterna innebär.

Själv har hon tre guldränder som pryder uniformsaxlarna, det att jämföra med fartygets kapten som har fem. De dagar hon inte har uniform – vit skjorta och mörka byxor med pressveck – klär hon sig i overall.

– Det är skönt att inte behöva fundera på vad man ska sätta på sig till jobbet, säger hon.

Jobbet ja, vad gör egentligen en miljöofficer på en kryssare som drar 2 800 gäster?

– Jobbet är väldigt omväxlande och arbetsuppgifterna varierar beroende på om vi ligger i hamn eller är ute till havs. Till exempel är det min uppgift att ha koll på hur mycket sopor vi har nere i soprummet och meddela mängderna till hamnkontoret innan vi tar i hamn. Det blir ungefär 20 kubik avfall om vi är ute till havs en vecka Vanligt hushållsavfall och en del av det komposterbara avfallet bränns ombord.

Jobbet är väldigt omväxlande och arbetsuppgifterna varierar beroende på om vi ligger i hamn eller är ute till havs.

Det är också Irina Svaetichins uppgift att se till att plast, glas, metall och så vidare sorteras korrekt och packas noggrant. Hon tar även vattenprover på avloppsvattnet på daglig basis och säkerställer att vattnet som pumpas överbord från fartyget fyller alla hälsostandarder. Dessutom kollar hon gråvattnets kvalitet och övervakar att vattnet släpps ut i havet på minst 4 sjömils avstånd från land.

– Svartvattnet renas till 100 procent och gråvattnet till 75 procent. Processen är så effektiv att man i princip lär ska kunna dricka gråvattnet. Inga partiklar syns då i vattnet, men jag har nog inte smakat på det.

Mycket av Svaetichins jobb handlar också – på typiskt amerikanskt vis – om att fylla i rapporter och blanketter. Allting, från det exakta antalet soppåsar till redovisning för däckstolen eller radion som någon gäst kastat överbord

– Allting ska finnas svart på vitt. Det är tufft att hålla reda på alla förordningar och paragrafer, för det gäller ju att inte bryta mot några lagar. Jag läser på varje dag och lär mig nytt hela tiden.