"Jag trodde det skulle bli lätt att filma nuet" – Klaus Härös nya långfilm har premiär i januari

Klaus Härös nya långfilm Okänd mästare går upp på biograferna i januari. I fokus för händelserna står en ålderstigen konsthandlare som vigt sitt liv åt konsten, och vars högsta önskan är att göra ett sista klipp före pensioneringen.

– Det här är första gången som jag gör en film som utspelar sig i nutid. Jag trodde att det skulle vara mycket enklare än att spela in epokfilmer där man alltid måste vara väldigt noga med inspelningsmiljön och med de historiska detaljerna. Så var det inte alls, säger Klaus Härö när Östnyland träffar regissören i hemstaden Borgå.

Ursprungligen var det meningen att Härös nästa film efter hyllade Fäktaren skulle bli just en epokfilm. Finlands kung med manus av Anna Heinämaa (som också skrev Fäktaren) skulle handla om tysken Karl Friedrich von Hessen som valdes till kung av Finland år 2018. Filmen var tänkt att utkomma till Finland 100-jubileet, men projektet föll på finansieringen.

I stället blev det nutid, Helsingfors och en film som kändes mera "görbar" än att skildra första världskrigets Tyskland på film.

– Jag trodde det skulle bli lätt att filma nuet. "Nu får jag vara spontan" tänkte jag, men så blev det inte alls. Jag måste ju filma verklighetstroget hela vägen och tajma tagningarna enligt spårvagnstidtabellerna på Bulevarden, säger Klaus Härö.

Visuell utmaning

I något skede kom han också fram till att verkligheten är mycket fulare än våra minnesbilder av olika platser, och det är enligt honom den stora skillnaden till att filma nuet.

Där epokfilmer såsom Den bästa av mödrar kan spela med himmel, hav och vidder utan att någon kan säga att det inte såg ut exakt så i fyrtiotalets Skåne, så är Helsingfors år 2018 den raka motsatsen. För Härö var det en utmaning visualisera den urbana och splittrade nutiden på film, och samtidigt skildra skönheten i ett gammalt konstverk.

Det konstnärliga greppet i Okänd mästare känns ändå typiskt för Klaus Härö: Det är livets grundvärden, familjen och familjerelationerna som är filmens kärna.

– Typisk för mig? Själv hoppas jag förstås på att jag har skapat någonting alldeles nytt, säger Härö med ett skratt men tillägger:

– Det finns en estetik i filmen som tittaren kan känna igen från mina tidigare filmer.

BEKANT. Okänd mästare kommer med estetik som man kan känna igen från tidigare Klaus Härö-filmer. Här begrundar konsthandlaren Olavi (Heikki Nousiainen) sitt dyrköpta konstklipp. Bild: Cata Portin

Beroende

Redan när han första gången hörde att Anna Heinämaa hade tankar på att skriva om en ålderstigen konsthandlare som vill göra en sista bra affär, så kände Härö att där fanns det där "något" som gör en bra film.

– Den här mannen har offrat hela sitt liv åt sitt arbete, han har älskat att handla med konst, men frågan är om det i slutänden har varit värt det. Tiden har kört förbi honom.

Konsthandeln, den lilla kvartersaffären på paradplats på Bulevarden i Helsingfors, har varit mannens allt men det är andra – läs familjen – som fått betala för hans nästan beroendeartade förhållande till en god affär.

Det var det här draget av arbetsnarkomani som fascinerade Klaus Härö, inte minst eftersom han tror att många kan känna igen sig. Korsa företagsamheten med hasardspelarens adrenalinsökande kicks och du har filmens konsthandlare i ett nötskal.

FAMILJEN. Precis som i Klaus Härös tidigare filmer är familjerelationer ett kärntema även i Okänd mästare. Pirjo Lonka spelar konsthandlarens dotter som hela sitt liv fått leva med att affärerna går först. Bild: Cata Portin

Ett sista klipp

I filmen får konsthandlaren syn på en tavla på ett auktionshus som han misstänker är långt mer värdefull än vad prislappen anger. Suget efter ett sista klipp är stort, och både pensionspengarna och anseendet står på spel när budgivningen börjar. Proveniensen får lov att kollas senare, men för att ropa in tavlan tvingas Olavi möta sitt förflutna och svika sina närmaste – ännu en gång.

– Konsthandlaren är som en berättare som är redo att lämna scenen men som vill gör en storstilad sorti i en sista föreställning, säger Härö.

Det deckarliknande manuset till Okänd mästare baserar sig i själva verket på en händelse tjugo, trettio år tillbaka i tiden. En konsthandlare fyndade en tavla på en auktion som visade sig vara äkta, men auktionshuset medgav aldrig sin miss.

SEDELÄRANDE. Klaus Härös film kommer med respekt för kunskap som man samlar på sig genom livet. Heikki Nousiainens konsthandlare (t.h.) hjälper Amos Brotherus barnbarn att få upp ögonen för faktasök bortom Google. Bild: Cata Portin

– Anna Heinämaa har en bakgrund som konsthandlare. Hon har sett gubbarna som jagar den där äkta Edelfelt-skissen eller Simberg-teckningen på någons vind, och som sedan dör med stövlarna på vid sextio, säger Härö.

FAKTA

Klaus Härö

Finlandssvensk filmregissör, född 1971, bosatt i Borgå.

Är en av Finlands mest omtyckta regissörer, och också den som är internationell mest prisbelönt.

Härös filmer har vunnit över 60 pris på filmfestivaler runtom i världen, bland annat har han fått Kristallbjörnen och Ingmar Bergman-priset.

Härö har bland annat regisserat Elina – som om jag inte fanns (2003), Den bästa av mödrar (2005), Den nya människan (2007) och Post till pastor Jakob (2009). Med Fäktaren (2015) vann han en Jussi-statyett för bästa film, nominerades för Golden Globe-priset samt var Finlands kandidat för att vinna en Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film.

Aktuell med Okänd mästare (originaltitel Tuntematon mestari) som är regissörens sjätte film som visas på vita duken. Den är samtidigt den första som utspelar sig i nutid.

Göra sig på film

Klaus Härö har svårt att sätta fingret på vad som skiljer ett bra manus från ett riktigt bra manus. Säkert är i varje fall att man som regissör ska kunna tänka sig att tillbringa otaliga timmar med manuset över de närmast kommande åren.

– Ett bra manus måste ha en bra story men bara en bra story räcker inte. Manuset måste också vara mångsidigt och intressant och framför allt göra sig bra på film. Jag ska känna att den här texten, den vill jag se i bilder. Så var det med Okänd mästare.

För Härö var det ett stort plus att rollen som konsthandlaren Olavi i Okänd mästare var som gjord för Heikki Nousiainen, 73. Redan som tonåring beundrade regissören Nousiainens rollarbete.

– Alltid när jag får ett manus i handen tänker jag att "finns där något för Heikki" och som tur är hade han tid och tackade ja till Okänd mästare. Det blir vårt tredje filmsamarbete, senast för tio år sedan gjorde vi Post till pastor Jakob.

– Heikki är i sitt livs form. Det hände att han kom entusiastiskt till jobbet och kom fram till mig med ett "jag ha en idé". Oftast slutade det med att jag sa "vi gör det", säger Klaus Härö.

Genuint spel

Som speciellt glädjande lyfter han fram det fina samspelet mellan Heikki Nousiainen och Amos Brotherus, som spelar konsthandlarens barnbarn. Härö gav dem rätt fria händer inom ramen för manuset, och antagonismen mellan karaktärerna fick en genuin klang.

BIOAKTUELL. I januari går Borgåregissören Klaus Härö sjätte långfilm upp på biograferna. Okänd mästare som är hans första film som utspelar sig i nutid. Bild: Kristoffer Åberg

– När det händer, när det väcks någonting äkta mellan skådespelarna, då ska inte jag gå dit och "påta" och störa det som fungerar, säger Klaus Härö. Visst har jag en bild hur det ska se ut, jag hjälper och styr med små justeringar, men en bra regel är att då skådespelarna öppnar munnen då ska jag stänga min.

I övriga roller ses bland annat Pirjo Lonka, Stefan Sauk, Pertti Sveholm och Jakob Öhrman.

Okänd mästare är Klaus Härös sjätte långfilm och har hittills visats främst utomlands, bland annat på filmfestivaler i Kanada och i Tyskland och den har uppskattats. Klaus Härö har bland annat fått höra att "det här är en film som varenda människa borde se".

I Finland går filmen upp på biograferna den 4 januari 2019.