Italienska motocrosslivet smakar gott

Bild: Tommi Willberg

Nu har motocrosslöftet Emil Weckman bara tre veckor kvar till säsongens premiärhelg. Livet i Italien har smakat bra – och inte allför mycket pasta, pizza eller pesto – och han är redo att ta sig an Suzukis projektcykel.

I höst bar det av till norra Italien och staden Praticello nära Parma. Det blev otaliga test- och träningskilometrar med Suzukis splitternya 125-kubikare som Emil Weckman ska flyga fram med under kommande säsong. Weckman tecknade kontrakt – tre pappershögar med 47 ställen (sammanlagt 141 namnteckningar) där Weckman skulle teckna under – med italienska teamet Jtech och gamla goda Sibbo byttes till motocrossliv i stövellandet.

Det är inte varje 15-åring som flyttar hemifrån för att bo i ett tvåvåningshus tillsammans med mekaniker och teamkompisar. Men Weckman är inte "varje 15-åring". Motolivsstilen har han haft i blodet sedan barnaben, men nu innebar livsstilen en stor förändring i det vardagliga livet.

Weckman räds inte utmaningar och då Östnyland mötte honom under mellandagarna var det en nöjd tonåring som berättade om flytten till den traditionella motorsportsnationen.

– Hela Italien är nog fint. Praticello ligger nära Parma dit man kan fara om man inte har något annat att göra. Under de två sista veckorna där började det bli vinter, det var en-två grader varmt och grymt dimmigt. När jag åkte dit i september var det 25 grader varmt och vädret varade i tre veckor till. Efter det, i oktober, klarade man sig ännu med huvtröja, berättar Weckman.

Kockar själv

Weckman hade en gång tidigare gästat Italien för en tävling. Annars var det nya hemlandet ett ganska stort frågetecken. En samarbetspartner kände till Italien rätt bra och han gav den unga Sibboföraren några tips om livet i Italien.

– Han berättade till exempel att om man vill att något händer så ska man säga till ordentligt. Annars säger italienaren "nja, jag gör det i morgon", beskriver Weckman ett av råden som han fick.

Boendet och vardagen har Weckman inget ont att säga om. Att bo ensam, tillsammans med teamet, har också funkat bra.

– Det svåraste är att städa, men rummet ser fint ut.

Träningsdagen är ofta slut först på kvällen och med en dag på banan bakom sig är utrustningen inte bara lite smutsig. Allt borde slängas i tvättmaskinen, men...

– Man kan inte ha tvätt- och diskmaskin samtidigt i gång, annars far strömmen, säger Weckman.

Matlagningen fixar Weckman själv. Det beror på teamets speciella matvanor.

– Pasta äter de varje dag, alltid!

– Det skulle komma ut ur öronen om jag kulle måsta äta det varje dag. Jag lagar mat själv så att jag har mat till banan och för kvällen. Inget problem för mig.

Rutin

Träningen består av joggningsturer och motocross. Den närmaste motocrossanläggningen ligger en halv timme ifrån huset och i närområdet finns sammanlagt omkring hundra olika banor. Vardagsrutinen är redan bekant, den ändras bara lite då säsongen sätter i gång.

– Man kommer sent från träningarna, äter och går och lägger sig. Tävlingsveckorna är lättare: man förbereder i en vecka, ser mamma och pappa på veckoslutet och så far man igen, säger Weckman vars tävlingskalender är så gott som fullpackad med EM-tävlingar och tävlingar i italienska mästerskapsserien fram till augusti.

Weckmans säsongspremiär är den 29 januari.

Målet: bland de 15 bästa

De senaste åren regerade Weckman Hondas EM-serie med ett järngrepp. Klassen EMX125 i den officiella EM-serien är ett stort steg uppåt på nivåstegen. Europamästaren Weckman får ställa om sin målsättning.

– Teamets mål är att vara i topp-15 i totalpoängen. Farten känns nog bra. Det är säkert lite underligt när man vunnit allt i förra EM-serien och i Finland och nu far till en ny serie. Men man kan inte alltid vara snabbast, säger Weckman.

Weckman finns i Jtechs planer i åtminstone fyra år framåt. Nästa logiska steg är den större EM-klassen EMX250 och efter det VM-serien med den mindre MX2-klassen och kungsklassen MXGP, där bland annat Borgåföraren Valtteri Malin kör.