I full fart på fältet

Det var något snabbare fordon än jordbruksmaskiner som vrålade runt på åkern invid Kurböle på Vessö när det var dags för den årliga åkerbilstävlingen Wessö Race.

Några hundra åskådare hade på lördagen tagit sig till Vessö för att följa med de drygt sextio rallyförarnas fartfyllda duster. Trots det täta snöfallet var stämningen på topp och de flesta besökare verkade ha någon släkting eller bekant att heja på.

Till exempel Päivi Ewalds och Pauliina Linkinen kom till tävlingen för att följa med sonen och gudsonen Alex Ewalds rattande på den kring 800 meter långa banan.

– Vi brukar då och då komma och titta, det är trevligt att se på biltävlingar, säger Päivi.

Vi går för att leta reda på föraren själv. Alex har precis stigit ur sin bil när vi får syn på honom.

– Jag blev trea i heatet, så hittills ser det bra ut. En plats i finalen är dagens målsättning, säger han.

Alex Ewalds tävlar i superklassen och är med sina sexton år yngst i den gruppen.

– I superklassen har man rallydäck med kraftigare dubbar. Bilen har också bättre störtbågar och man får inte krocka på samma sätt som i de andra klasserna, berättar han.

Trots sin unga ålder har han redan sysslat med bilar i nästan tio år.

– Jag började köra bil som sjuåring, de första tävlingarna körde jag som 12–13-åring. Biltävlingar är en hobby som jag hoppas att kunna fotsätta med, jag har inga planer på att bli professionell förare.

Samarbete

Vid en av ytterkurvorna står tävlingens talesperson Anders Selander tillsammans med tävlingsledare Frank Blomqvist. Wessö Race har ordnats sedan 2006 och är en av de få åkerbilstävlingar som fortfarande körs i regionen. De snöfattiga och varma vintrarna har varit ett problem för tävlingsarrangörerna, till exempel tvingades man skjuta fram Rokkiralli-deltävlingen i Paipis i Sibbo senaste veckoslut på grund av snöbrist.

Fakta

Klasser i Wessö Race

Framhjulsdrivna bilar.

Bakhjulsdrivna bilar.

Juniorklassen för unga förare mellan 12 och 16 år.

Damklassen.

"Pappaklassen" för femtioplussare.

Superklassen.

– Också för oss såg det mörkt ut ännu på fredagsmorgonen men sedan började det till all lycka snöa. Det gjorde att vi kunde ploga upp skyddsvallar i kurvorna och banan bli inte heller lika såttig när det finns snö, säger Selander.

I Wessö Race tävlar man i sex olika klasser och tävlingsschemat är uppbyggt så att alla förare får köra minst tre starter.

– Systemet är bra. Det skulle inte vara så roligt för förarna om de måste frakta hit sina bilar och sen bara få köra en gång, säger Selander.

Tävlingen är ett samarbete mellan OS Racing Team, Wessö FBK samt Wessö ungdomsförening. Dessutom har ett entusiastiskt talkogäng hjälpt till med arrangemangen.

– Som säkerhetsåtgärd har vi ambulans och brandbil på plats och Wessö FBK har även med sig traktorer så att vi snabbt kan dra bort bilar som stannar på banan. Ungdomsföreningen bidrar med kaffe- och korvförsäljning, intäkterna går till deras verksamhet, säger Selander.

Frank Blomqvist påpekar att det allra viktigaste ur arrangörernas synvinkel är att tävlingen kan genomföras tryggt både för publiken och förarna.

Jag har varit med i tävlingsledningen på 125 motorsportstävlingar och vi har ännu aldrig behövt föra bort någon med ambulans.

– Jag har varit med i tävlingsledningen på 125 motorsportstävlingar och vi har ännu aldrig behövt föra bort någon med ambulans. Målet är att vi inte behöver göra det i dag heller.

Förutom en radiotelefon med vilken han håller kontakt med bland annat startområdet har han också med sig en gul, en röd och en svart flagga.

– Om det uppstår ett hinder på banan får förarna veta om det med den gula flaggan. Omkörning är förbjudet mellan flaggan och hindret. Om det händer något värre visar jag röd flagga och heatet avbryts. Om en förare riktigt gör bort sig kan han eller hon få en svart flagga och blir diskvalificerad från heatet. Det är tillåtet att bilarna får "luta" mot varandra i kurvorna men medvetna krockar är förbjudna.

En liten men viktig säkerhetsdetalj är stoppmärket mellan banan och depån.

– Alla förare måste stanna helt vid stoppmärket innan de fortsätter. Det hjälper dem att koppla bort tävlingsdriften så att de tar det lugnt inne på depån, säger Selander.

Medan vi talar blir det dags för juniorklassens heat. Selander och Blomqvist är glada över att klassen har hela åtta deltagare, det är ett bra tecken inför framtiden.

– I juniorklassen är deltagarna i regel mellan 12 och 16 år gamla men till exempel Nicce Blomqvist som är med i dag är bara nio år. Alla måste ha tillstånd av sina föräldrar att delta, säger Selander.

Att få tävla är fin upplevelse för de unga förarna.

Det känns att de vuxit med en meter från det att de sätter sig i bilen tills de stiger ut.

– Det känns att de vuxit med en meter från det att de sätter sig i bilen tills de stiger ut, säger Blomqvist.

Bygga själv

En gemensam nämnare för bilarna i Wessö Race är att de är mer eller mindre i originalskick. För att göra om en vanlig bil till tävlingsbil behöver man bygga in en störtbåge och avlägsna allt onödigt från förarkabinen.

En som ändå gjort större modifikationer på sin bil är Max Backman som byggt om sin Peugeot 106:a till bakhjulsdrift. I "maskinrummet" står en 1,9-litersmotor som är betydligt starkare än den ursprungliga kraftkällan.

– Fast här på åkerbanan är effekten inte lika avgörande, det viktiga är att däcken får ordentligt grepp på vägytan, säger han.

Backman har deltagit i tävlingar i drygt tio år, sin Peugeot har han kört sedan 2009. Så att åkerbilarna skulle vara slit-och-släng-produkter stämmer nödvändigtvis inte.

– Om bilarna inte är alltför rostiga så kan de hålla länge. Till exempel min 1,9-litersmotor är i originalskick så man kan hoppas den fungerar ännu länge. Fast man vet aldrig vad som händer med en gammal motor när man varvar till 7 500 varv.

Liksom Alex Ewalds tävlar även Backman i superklassen och han har ställt siktet högt.

Vain voitolla on väliä, som Kimi Räikkönen visst brukar säga, skrattar Backman men fortsätter:

– Nå, först försöker jag ta mig till final och sen får man se.

Kanske en dag

Till de yngre åskådarna hör knappt tvååriga Alexis Silfvast som kommit för att titta på bilarna tillsammans med mamma Cecilia och pappa Dennis. Att dottern en dag skulle tävla i damklassen har Cecilia inget emot.

– Fast först gäller det att klara sig i juniorklassen, skämtar hon.

Familjen har flera bekanta bland tävlingsförarna och även pappa Dennis drömmer om att en dag sitta bakom ratten.

– Jag har flera gånger tänkt att man borde hitta en passlig bil som man kunde tävla med, men hittills har det inte blivit av.

Cecilias pappa Christer Borgman har själv erfarenhet av biltävlingar och han hoppas på att göra comeback en dag.

– Bilar finns det ju gott om, men man borde också skaffa sig en trailer för att transportera bilen till tävlingarna. Men kanske jag gör det en dag och börjar köra i "pappaklassen" för över femtioåringar. Fast jag känner många av dem som deltar i den och de är verkliga tävlingsrävar, så konkurrensen skulle bli hård.

Resultat

Juniorer

1. Tommy Ekstam


2. Petteri Bergström


3. Nicce Blomqvist


4. Markus Säynätkari


5. William Malin


6. Micko Ylärakkola


7. Nico Grönholm


8. Emil Karlsson

Damer

1. Jonna Piipponen


2. Kaita

Pappa 50+

1. Peter Ekstam


2. Kennu Björkman


3. Micke Roms


4. Ari Oksa


5. Krister Westermark


6. Markku Lindberg


7. Hasse Blomqvist

Bakhjulsdrivna

1. Oscar Selander


2. Peter Nordström


3. Isak Engström


4. Simon Sjöblom


5. Sebastian Sundvik


6. Toffe Sundvik


7. Juha Pikkarainen


8. Janne Gustafsson

Framhjulsdrivna

1. Tomas Ekstam


2. Lucas Gabrielsson


3. Macke Blomqvist


4. Kristian Nyholm


5. Oscar Selander


6. Johnny Karlqvist

Super

1. Lucas Gabrielsson


2. Sebastian Holmström


3. Mathias Karlqvist


4. Lucas Tallberg


5. Toffe Sundvik


6. Alex Ewalds


7. Max Backman