I familjen Henkola går företagarandan i arv

Entreprenörskap, fastighetsaffärer och motorsport. Namnet Henkola dyker upp i många sammanhang.

Intresset för bilar föddes när bröderna Stefan och Matias Henkola hängde i pappas mack i Forsby.

– Pappas rallybilar hemma och livet kring bilarna vid macken var spännande för en liten grabb, säger Matias.

I dag är bilar inte enbart en hobby utan också en framgångsrik business som brödraduon är delaktiga i. Företagarandan är också ett arv från pappa. Pappa är Tapani Henkola och året var 1977 när han öppnade kaféet i Forsby.

När det sedan tog fart gick det med rakethastighet.

– Stefan var ett par år gammal, och året efter, när Matias föddes, öppnade jag bensinmacken. Följande gång jag såg Matias var när han började skolan, säger Tapani Henkola lite tillspetsat om tiderna när han jobbade närapå dygnet runt.

Trettio år efter att pappa blev företagare grundade Matias billeasingföretaget Secto Automotive tillsammans med kompisarna Roni Collin och Max Hellberg. Framgångarna är väl kända nu, men starten inom bilbranschen var svår.

– Vi var tre killar som hade en idé som vi ville förverkliga, men de stora bolagen satte käppar i hjulen. När det sedan tog fart gick det med rakethastighet. Det var även i den svängen som Stefan kom med i teamet och bolaget började bli mer seriöst.

Nästa anhalt Norden

Nu växer företaget. Sedan 2014 har omsättningen nästan fördubblats, det sysselsätter för tillfället 55 personer och nya marknader öppnar sig. Bolaget har som mål är att bli ännu större i Norden. Som en del av denna process flyttar Matias till Köpenhamn för att hjälpa till med att starta upp verksamheterna på nya marknader.

– Min roll i bolaget är numera att sparra vår operativa ledning via styrelsearbete men jag rycker också in och hjälper i olika utvecklingsprojekt när det finns behov för det, säger Matias och tillägger att det ska bli härligt att flytta till Danmark.

– Inte minst för att det ger mig ännu bättre möjligheter att satsa mera tid på racingen när jag är närmare mitt stall i norra Tyskland.

Han är noga med att understryka att Secto inte är ett bolag som ute efter att ta marknader. Bolaget vill skapa nya.

– För det krävs att bolaget är innovativt, snabbt och flexibelt. Vi har en jätteduktig och proffsig ledning som styr bolaget, säger Matias som själv avgick som verkställande direktör i slutet av förra året.

Bild: Kristoffer Åberg

Alla tre gillar snabba bilar

Motorcykel var det sista Tapani ville att hans söner skulle köra. Motorsporten som han själv sysslade med var ett bättre alternativ. Matias har en annan förklaring till varför det blev motorsport.

– Jag och brorsan var skitdåliga i rinkbandy, därför valde vi motorsport.

Bilar är med i vardagen på flera fronter. Stefan kör rallycross med en crosskart. Rallycross är en gren där man kör intensivt, man mot man, och snabbt på olika underlag. Matias kör i långloppstävlingar med BMW Walkenhorst Motorsport, en uthållighetsgren på längre banor som pågår mellan fyra och tjugofyra timmar med två till fyra chaufförer per bil.

Bilarna Matias kör är GT3-klassade och det betyder att farterna är höga och konkurrensen stenhård. Som bäst har han kommit upp i hastigheter på över 300 kilometer i timmen.

– Jag hade en möjlighet att ge pappa en åktur med vår tävlingsbil förra året. Då körde vi inte så fort men tror vi toppade cirka 260 den gången på den banan.

– Jag var inte alls rädd, men det var en helt ofattbar upplevelse, säger Tapani.

Guldåren innan motorvägen

Framgångar kräver mod, risktagning och en gnutta tur, säger Tapani och tänker tillbaka på de goda åren under 1970–1980-talen.

– Det var tiden innan motorvägen mellan Borgå och Forsby fanns. All trafik från Kotka och Kouvola gick genom Forsby, där jag hade mack och kafé.

Köerna under heta söndagseftermiddagar när stugfolket återvände till staden är legendariska.

– Trafiken sniglade sig fram hela vägen mellan Lappträsk och Borgå. Omsättningen var stor men lokalerna var små och oljebolaget, vars mack jag drev, ville inte bygga ut.

Tapani satsade på ett bageri, Stefans Bageri, i Forsby och några år senare nappade han på stormarknadsidén, en billighetshall, i Forsby.

– Men efter att motorvägen öppnades så började verksamheten i Forsby trappas ner så småningom.

Men det där med danska kalsonger är en lång och komplicerad affär.

Precis som Tapani hade sina fingrar med i mycket, har Stefan och Matias testat många idéer. Tona bilrutor, safariguidning med vattenskotrar, danska kalsonger.

– Men det där med danska kalsonger är en lång och komplicerad affär, säger Matias och skrattar men sätter också stopp för vidare utläggningar.

Seriösare är Matias planer att ta sig in på den digitala markanden för simulatorer. Giganten inom spelföretagen, Playstation, har ett tekniskt samarbete med BMW Walkenhorst Motorsport och Matias är involverad i processen att föra över tävlingsbilens egenskaper och körkänsla i simulationen.

Stefan Henkolas namn dyker ofta upp i fastighetssammanhang. Tillsammans med Roni Collin har han köpt den gamla järnvägsstationen i Borgå.

– Det är meningen att min fru Saara ska börja jobba med stationen på heltid. Men mera om det när projektet har framskridit, fastighetsbranschen intresserar, säger Stefan.

Tajt duo

Pojkåren kantades av slagsmål mellan bröderna.

– Stefan kunde reta gallfeber på Matias, men när Matias sedan kom med vedklabben i högsta hugg var det alltid han som fick skulden, säger Tapani.

– Jag var snabb på att springa, säger Stefan.

Numera fungerar samarbetet utan slagsmål, men Stefan berättar om första gången de blev osams i jobbet.

– Vi sex som jobbade på kontoret på Rådhusgatan hade bestämt att nu ska vi vara fullvuxna och mogna. Där satt jag en morgon i kostym och slips bakom skrivbordet när jag hörde ett motormuller utanför fönstret.

Det var Matias som kom till jobbet med snöskoter. Portföljen låg i famnen.

– Då tyckte jag att: "var det inte meningen att vi skulle var fullvuxna och mogna". Redan samma dag skrattade vi åt händelsen och har gjort det många gånger efter det.

Förklaringen var enkel. Bilen hade fastnat i snön och snabbaste sättet att ta sig till jobbet var att ta snöskotern genom Gamla stan.

Mamma är viktigast

Fakta

Tre gånger Henkola

Stefan om Matias: Idérik, orädd, klipsk och envis.

Matias om Stefan: Superbra stöd och bästa bollplanket, som äldre bror också visare än jag.

Stefan och Matias om Tapani: Pappas värderingar har gått i arv. Man ska jobba mycket och vara ärlig.

– Men familjens viktigaste och förståndigaste person är Gunnevi, det är hon som är kittet som håller ihop hela familjen, säger Tapani om sin hustru sedan slutet av 1960-talet och mamma till Stefan och Matias.

Gunnevi fick rycka in och driva bageriet med tjugo anställda när Tapani drabbades av propp i hjärnan 1996. Efter några turbulenta år sålde paret bageriet i Forsby och kaféet i Borgå 2004.

För att inte pensionsåren skulle bli för långtråkiga engagerade sig Tapani i Pernå skärgårds vattenandelslag, ett uppdrag som han nu med tillfredsställelse kan se har burit frukt. Även i familjen Henkolas fritidsboende i Malmsby rinner friskt vatten i kranen.

– På somrarna samlas vi alla runt mammas matbord i Malmsby.