Hon varvar scenen med lantlivet

Alltid då tillfälle ges flyr Fork-sångerskan Mia Hafrén showvärldens stim och landar på favoritstället; ett charmigt gammalt trähus i Pernå.

De snötäckta sandvägarna blir mindre och mindre och vägskyltarna allt färre. Vi missar nästan avtaget som tar oss upp mot Mia Hafréns trähusdröm ute på landsbygden i Pernå. Själva huset – det solblekta gula – missar vi däremot inte för på uppfarten står skådespelaren och sångerskan och viftar med ena handen. I andra handen håller hon en spade.

– Det blir alltid vallar vid vägrenen då grannen kommer förbi med plogbilen. På vintern får jag alltid börja med att skotta bort snökanterna då jag kommer ut till landet, hälsar hon.

Via verandan med spröjsade fönster kliver vi in i farstun och får direkt på ylletofflor till låns. Värdinnan kliver också i ett par. De gamla bredplankade golven är svala men det är inte att undra på: huset har tillhört hennes mormorsmormors syster och är troligtvis byggt jämnt 1900.

– Jag har hittat en markering "målare E. Tapio" daterad det året, berättar hon.

Laddar på landet

Mia Hafrén visar in oss i den gamla storstugan där vi sjunker ner i varsin mysfötålj. En bit bort, på det väl tilltagna matbordet, ligger ett tusenbitars pussel färdig lagt. En påminnelse om den långa, lata julhelgen som familjen firade på tryggt avstånd från huvudstadens larm.

– Det är hit jag kommer för att ladda batterierna. Eller egentligen handlar det om att komma ut till landet och tänka på annat än jobb. Här finns det alltid någonting konkret som ska göras, det ska eldas i kakelugnarna eller påtas i trädgården. Det känns skönt.

Det är inte att undra på att hon så ofta som tillfälle ges söker lunken ute på landet. Det två senaste åren har varit minst sagt arbetsfyllda. Kväll efter kväll har Mia Hafrén stått på Svenska Teaterns scen och briljerat med Abba-örhängena i musikalen Mamma Mia!, och däremellan har sjungit fyrstämmig a cappella med egna gruppen Fork.

– Det har varit väldigt roligt men svårt att få tiden att räcka till. Jag tycker ibland att det borde finnas tjugo timmar mer i dygnet, så att man skulle hinna med allting.

Revolutionstid

Vid det här laget har ridån gått ner för Mamma Mia! men för Hafrén lyser de lata dagarna ändå med sin frånvaro. Det senaste året har gått åt till att jobba fram Forks nya show Revolution. Showen kommer med lika stort underhållningsvärde som tidigare, men tematisk sett tar man avstamp i tyngre teman.

– Det är inte så lätt att förnya sig, vi har trots allt turnerat med Fork i över tjugo år.

Revolution, som namnet redan antyder, kommer med en politisk dimension: de fyra forkarna tar ställning i en värld som präglas av krig, flyktingkris, terrorism och nyvald, stjärnrandig president.

– Världen delas upp i läger, klimatet hårdnar, vad är det riktigt som händer?

Det var egentligen en slump att Fork, som förutom Mia Hafrén formas av Anna Asunta, Jonte Ramsten och Kasper Ramström på scenen och ljudteknikern Grégory Maisse samt managern Linda Lindblad som jobbar på i bakgrunden, fastnade för ett tema som ligger så långt från underhållningssfären. Då man bollade idéer för den nya showen insåg gruppen plötsligt att samtalsämnet nummer ett, backstage, under turnéerna ständigt cirkulerade kring politik och världsläget.

Show med innehåll

– Det betyder inte att vi alla skulle tänka lika, tvärtom. Vi bestämde oss för att utnyttja våra olika åsikter i showen och i Revolution har vi tagit steget vidare bortom ett renodlat showkoncept. Vi tar ställning men vi underhåller samtidigt.

Mia Hafrén beskriver arbetet på föreställningen som både roligt och krävande. Varenda sång som ingår i helheten bottnar i en tanke, i ett ställningstagande – "det är bra låtar men inte bara för låtens skull".

Före Revolution-premiären hände det många gånger att tvivlet satt in. Hafrén och de övriga tänkte mycket på riskerna för att showen skulle vinna i tyngd men tappa i sevärdhet och bli en pekfingerlyftare snarare än en föreställning med ett budskap.

– Man måste våga chansa och göra någonting nytt. Nu med facit på hand och med fin feedback från publiken kan vi säga att det lönade sig. Publiken går hem om vi inte lyckas på scen, och det har de inte gjort hittills.

Himmel och helvete

Showen följer en dramaturgisk båge som löper från himlen till helvetet och tillbaka igen. När medlemmarna funderade på låturvalet som skulle stämma dels med revolutionstematiken, dels med den danteska världsbilden – från utopi till dystopi – hade Mia Hafrén ett solklart måste.

– Jag bara visste att vi behövde en riktigt rivig rocklåt i helheten och ville absolut ha med Guns'n Roses Welcome to the jungle. Jonte Ramsten ville igen ha med Land of confusion av Genesis, en låt som berättar just det som vi vill säga i showen.

Som tidigare kör man a cappella, det vill säga med rösterna som enda instrument. Det är något som man inom gruppen kommit fram till att man inte vill tumma på.

Vad är det som är så roligt med a cappella?

– Det finns ingenting som är roligt med det! Det är jobbigt och svårt, eller ja, det är en sida av sanningen. Det roliga är förstås att göra musik enbart med människoröster, att fila och fila på låtarna, att få rösterna att klinga tillsammans, att skapa ett magiskt sound.

Fork är skickliga ljudskapare. Det bekräftas bland annat av de 10 000 åskådare som såg dem under hösten, och inte för att tala om alla som sett dem uppträda genom åren. Gruppens ljudvärld är unik, det vet också de konsertbesökare – och de finns av dem – som efter showen närmat sig scenen och undrat var keyboarden eller trumsetet finns.

Hundra procent

Fork satsar stenhårt på scenen och bjuder på sig själva; det är ingen fisljummen show som körs halv maskin.

– Det får inte bli för allvarligt, har vi roligt så har också publiken roligt. Vår utgångspunkt är att göra samma på scenen som andra bara täcks göra hemma framför spegeln när de är fem år gamla. Man ska kunna skratta åt sig själv lite, säger Mia Hafrén och hänvisar till gruppens tajta kostymer och helfestliga scenplagg.

Hafrén beskriver åren med Fork som en skola i showbiz. Hon räknar upp allt från marknadsföring till budget, framförhållning och konkret genomförande av showerna; alla bitar som måste klaffa för att få ett väloljat och kanske till och med vinstbringande showmaskineri.

Med flera av de tidigare Fork-showerna har man turnerat utomlands och planen är att i sommar ge en omarbetad form av Revolution i franska Avignon. Där blir det show varje kväll i tre veckors tid.

Borgå och bortom

Däremellan håller man till på hemmaplan. Mestadels showar Fork på Alexandersteatern i Helsingfors men i vår gör gruppen avstickare bland annat till Borgå, Mariehamn, Lahtis, Kuopio och Uleåborg. En liten flört med det finskspråkiga Finland?

– För kanske tio år sedan gjorde vi ett halvhjärtat försök med konserter på finska orter men resultatet blev att vi har en liten men taggad finskspråkig publik. Nu gör vi en större satsning i samarbete med Live Nation och utvidgar turnékartan.

Hafrén påpekar att Forks koncept inte är typiskt finlandssvenskt eller finländskt, utan någonting bortom det. Showen, låtarna och mellansnacket, går huvudsakligen på engelska oavsett var man uppträder. Visst, är man till exempel i Tyskland, går det bra att strö in lite tyska fraser i showen men i Finland är "det inte så sött att göra det på dålig finska".

Filmfestival

Utöver Fork-showerna går Mia Hafrén på skrivarkurs och leder bland annat verkstäder i a cappella-sång. Utöver det har hon spirande karriär som filmregissör på gång vid sidan om. För flera år sedan gjorde hon kortfilmen Som vi minns det – som faktiskt spelades in under en intensiv helg i hennes gula hus på landet – som handlar om hur man kommer ihåg sitt eget förflutna.

Nu har filmen visats på flera filmfestivaler utomlands, och för tillfället är den aktuell i samband med filmfestivalen i Lissabon.

– Det känns väldigt skojigt. Man måste hitta på roliga grejer att utmana sig själv med. Allting behöver inte bli så förskräckligt stort eller bra, men eftersom vi har fått en hjärna att jumpa med så tycker jag man ska göra det också.

Fork, Revolution, Konstfabrikens Avanti-sal, lördagen den 4 mars klockan 15 och 19.

FAKTA

Fork

A cappella-grupp grundad 1996.

Har specialiserat sig på att arrangera kända poplåtar i a cappella.

Består Mia Hafrén, Anna Asunta, Kasper Ramström och Jonte Ramsten samt ljudteknikern Grégory Maisse och managerna Linda Lindblad.

Aktuell med nya showen Revolution.