Hennes interiörer inreds med pensel

Karoliina Hellberg målar tid och rum, även fysiska rum som hon fyller med föremål och symbolik som är viktig för henne. Just nu ställer den Borgåbördiga konstnären ut på Ham-galleriet i Helsingfors.

– Jag är i början av min konstnärsbana, eller åtminstone hör jag andra uttrycka det så. Men jag upplever inte att jag är alldeles i startgroparna som konstnär. Trots allt har jag studerat och skapat konst redan länge.

Det säger Karoliina Hellberg, 28, som utexaminerades förra våren från Konstuniversitetets bildkonstakademi. I själva verket inledde hon konststudierna – lekfulla till en början men ändå – redan som fyra fem år gammal vid Borgå konstskola.

– Konstskolan var jätteviktig för mig. Det var fantastiskt att konstskolan stod sig med professionella bildkonstlärare och konstnärer som lärare.

Hellberg är uppvuxen i Borgå och besöker ofta den forna hemstaden för att hälsa på släkt och vänner. Borgå syns inte konkret i hennes konst – "jag målar inte strandbodarna direkt" – men är nog närvarande i rum, i stämningar och som små vinkar som hon strör in här och var i sina motiv.

Det senaste halvåret har Hellberg åtnjutit Suomen Kulttuurirahastos arbetsstipendium och hon har skapat för högtryck. Resultatet ses i form av utställningen Ville som visas till och med söndag på Ham-galleriet i Tennispalatset i Helsingfors. Expon består av målningar på duk och papper samt av näckrosbollar av glas och breder ut sig på totalt 100 kvadratmeter galleriyta.

Jag brukar lyfta fram vissa moment i tavlan genom att accentuera med kraftiga färger.

Inredde galleriet

Själv beskriver hon Ville som både platser och personer på samma gång. Det är en orsak till att hon hängde upp arbetena och byggde miljöer omkring – hon ville göra gallerilokalen till sin och målade bland annat väggarna i en roströd nyans som hon fann hemlik nog för sina tavlor.

RUMSLIGHET. Karoliina Hellbergmålar människans spår i sina tavlor och spänner över tid och rum såsom i bilden Gobeliini. Bild:

Alstren går från små och mellanstora till ett par direkt skrymmande alster, och största delen är målade enkom med Ham-galleriets expo i åtanke.

– Jag tycker om att varierar storleken på mina verk. Det är roligt att pröva måla tavlor av olika mått. Men jag måste medge att vissa format känns naturligare för mig än andra. Till exempel gillar jag dukar på 1,5 gånger 1,5 meter, det är en hanterbar storlek – kanske den korrelerar med mina egna mått, småler Karoliina Hellberg.

Hon begränsar inte sitt skapande till någon specifik teknik. Hellberg målar i olja, i akryl, i akvarell och ibland också med tusch, applicerat i flera olika lager. Oftast målar hon grunden rätt snabbt – "det är en tendens jag har, att det ska gå snabbt" – och övergår sedan till färger som torkar långsammare. Det ger henne tid att fundera närmare på motivet.

– Jag brukar lyfta fram vissa moment i tavlan genom att accentuera med kraftiga färger.

Motivsamlare

Karoliina Hellberg rör sig i varierande motivkretsar men så har mycket av det hon målar sin upprinnelse i bilder, föremål eller minnen som hon samlat på sig.

– Jag samlar hela tiden bilder och fotograferar motiv som intresserar mig och sparar dem i en bok. Jag försöker vara öppen för platser och situationer som kanske inte känns självklara vid första ögonkastet.

Det är till bildalbumet, bildbanken som hon säger, som hon går till då ett nytt motiv ska växa fram. Hon bläddrar bland bilderna och då hon hittar en som tilltalar henne sätter hon i gång att måla.

– Jag kopierar inte utan försöker förmedla stämningen. Den sista tiden har jag faktiskt också försökt mig på att måla ur fantasin, men det är inte så lätt.

Hellberg har en förkärlek för att måla rum och interiörer. I sina rum målar hon in ett myller av detaljer och bygger via dem upp en egen symbolvärld i motivet. Det kan vara växter, prydnadsföremål eller fotografier, ting som hos henne väcker minnen och känslor till liv. Ofta smyger hon in dem i sina målningar repetitivt, det vill säga släktporträttet från en målning kan dyka upp i en annan.

– Jag är förtjust i bilder i bilden. En fin bild ur min bildbank kan dyka upp inramad som en tavla i ett annat motiv.

Folk och föremål

Karolina Hellberg intresserar sig för modevärlden och för design; så fylls hennes tavelrum också av stilfulla föremål, av möbler, tyger och vaser som signalerar ägarens kärlek till tingen.

– Man kan säga att jag inreder mina tavlor. Det finns rätt få fysiska personer i mina rum, deras närvaro ligger i sakerna och i stämningen. Det kan vara en slokande blombukett eller en rykande cigarettfimp i en askkopp som berättar något om rummets innehavare.

Hellberg beskriver själva målningsprocessen som ett slags problemlösning. Hon målar, begrundar, målar till och försöker bedöma om ett motiv fungerar eller inte.

– Ibland blir jag frustrerad då är jag inte är nöjd, men då måste jag komma på en lösning, komma på hur jag målar mig ur problemet. Det är en rolig process.

Litteraturen är en annan inspirationskälla för Karoliina Hellberg. Hon samlar på böcker, konstböcker och annan litteratur, eftersom hon tycker det är viktiga att fysiskt kunna återgå till något specifikt textparti eller en bildsekvens. Just nu är hon intresserad av Monika Fagerholms detaljerade och mustiga universum utifrån romanen Den amerikanska flickan.

Grönskan, de rika landskapen som finns i många av tavlorna är däremot mera ett utslag av mitt estetiska sinne. Färgerna tilltalar mitt öga.

Målar berättelser

– Jag bygger upp en egen symbolvärld och formar berättelser som kan röra sig på olika tidsnivåer. Ibland lånar jag berättelser av mina kompisar. Det gör det lättare att hitta ämnen för mina målningar.

I sitt slutarbete från Bildkonstakademin närmade hon sig konsten också ur litterärt perspektiv. Hon provade på att skriva små berättelser, ungefär som korta synopsis, som kopplar till målningarna. Utgångspunkten låg i en lista där hon räknade upp vilka visuella markörer som finns i motivet.

Fakta

Karoliina Hellberg

Född 1987 i Borgå.

Bildkonstnär och magister i konstvetenskap, arbetar mest med måleri och teckning, ibland också i installationens form.

Skriver också om processen, det vill säga om hur hon målar och skapar bilder.

Under de senaste tre åren har bott och arbetat i Paris och London, nu har hon sin bas i Helsingfors.

Hennes verk finns bland annat i Paavo och Päivi Lipponens rahastos kollektion, i Kiasmas samlingar samt i privata konstsamlingar bland annat i Finland, England och Belgien.

Senast har hon haft separatutställningar i Galleri Hörnan i Konstfabriken i Borgå, Gallery Kapina och på Napa Galleria.

År 2015 fick hon Suomen Kulttuurirahastos halvåriga konstnärsstipendium.

– Jag tycker om att skriva men samtidigt finns det nivåer i mina målningar som jag inte ens själv kan öppna upp verbalt. Dessutom vill jag inte låsa betraktaren vid min tolkning. Var och en får läsa in vad den vill i tavlorna.

Karoliina Hellberg har tillbringat mycket tid i Europa, som utbyteselev i Frankrike, och hos farföräldrarna i Spanien. Kanske det är orsaken till att hennes konstverk många gånger känns kontinentala, rentav sydländskt frodiga i form och stämning. I många av motiven går palmer igen – det är ett uttryck för Hellbergs strävan att hämta olika, för henne viktiga platser till sina målningar.

– Grönskan, de rika landskapen som finns i många av tavlorna är däremot mera ett utslag av mitt estetiska sinne. Färgerna tilltalar mitt öga.

I vår väntar en intensiv skaparperiod. Under det närmaste halvåret ska hon delta i flera grupputställningar, bland annat i Konsthallen i Borgå där kvinnliga konstnärer i olika åldrar samlas. Hon kommer också att ställa ut på Pro Artibus i Ekenäs tillsammans med Benjamin Österberg.