Här finns det alltid något att låna

HÄR TRIVS VI. Lena Pelkonen och Kari Hovi hoppas på feedback från bibliotekskunderna. Bild: Max Nyberg

Det nya biblioteket i Vårberga, i bildningscentret Kantelehuset, har kritiserats för att ha ett alltför litet urval böcker och för att det är så litet till ytan. Alla kunder instämmer inte i kritiken.

– Jag tycker att helheten är mycket lyckad, säger Viveca Husberg som sitter i en fåtölj i det öppna utrymmet mellan biblioteket och ungdomslokalen.

– Jag var en flitig kund också i gamla biblioteket, men jag tror att mycket av kritiken nu beror på ett motstånd mot förändringar. Här måste man vara litet mer aktiv, men jag har inte haft några problem med att hitta intressanta böcker. Här finns det alltid något att låna.

Husberg är allätare när det gäller böcker.

– Jag läser deckare, romaner, men också böcker som ansluter till mitt arbete och till mina hobbyn.

– Biblioteksfunktionärerna har alltid kommit till min hjälp när jag har bett om det. De vet vad jag är intresserad av och kan föreslå för mig nya böcker som just kommit in.

Meröppet i liten skala

Husberg har inte haft anledning att besöka biblioteket i Vårberga under meröppettiderna, ännu.

– Men det blir säkert aktuellt senare.

För bara några veckor sedan tog man i användning ett meröppetsystem både i Gammelbacka bibliotek och i Vårberga bibliotek.

Två morgontimmar alla dagar utom söndag och tre eftermiddagstimmar på torsdagar och fredagar öppnas dörrarna till biblioteket med bibliotekskortet och en personlig kod. För det mesta finns det då ingen bibliotekspersonal på plats.

– Meröppet har ju planerats länge, i ungefär fyra år, säger biblioteksfunktionär Kari Hovi. Det har varit en massa tekniska problem men nu fungerar det, i Gammelbacka och här i Vårberga.

På vissa ställen har meröppet lett till oro och problem, därför börjar man i liten skala.

– Men målet är att man ska kunna använda sig av biblioteket tjänster mellan 7 och 22 alla dagar utom fredag och lördag, då dörrarna ska stängas redan klockan 18, säger biblioteksfunktionär Lena Pelkonen.

Än så länge används meröppettiderna i Vårberga inte så flitigt.

– Sakta men säkert blir användarna fler, säger Pelkonen.

Söker balansen

I hyllorna i nya biblioteket i Vårberga finns det i dag kring 9 900 band. Det kan man jämföra med gamla biblioteket, intill köpcentrum, med 25 000 band.

Där hade man nästan 400 kvadratmeter att breda ut sig på, här i Kantelehuset förfogar bokhyllorna, infodiskarna och några arbetsbord över 100 kvadratmeter. Därtill kommer tidningsläsesalen som delas med ungdomslokalen.

– Våra stamkunder har varit vana vid stora utrymmen och ett bibliotek nästan helt utan barn och unga, säger Hovi. Efter flytten har vi mycket fler yngre kunder. Nu söker vi balansen där alla kan ha trevligt, tillsammans.

Från första början har personalen satsat på att kunderna ska kunna utnyttja bibliotekets tjänster självständigt.

Den som har reserverat böcker från andra bibliotek kan själva gå till hyllan med beställda böcker och plocka åt sig sin egen hög.

– Här kan vi se att en kund mycket samvetsgrant har fyllt i uppgifter på hur han har använt kopieringsmaskinen och tagit fyra kopior, visar Hovi. Det är just det här vi eftersträvar.

Sakkunnig personal

Vid lånemaskinen har Jorma Karhunen just lånat en bok han länge har letat efter.

– Jag är mycket nöjd med det nya biblioteket, lokalen är trevlig och personalen är både vänlig och sakkunnig, säger Karhunen.

– Det är mycket enkelt att låna här och så trycker jag ännu ut ett kvitto så jag minns när boken ska returneras.

Karhunen besöker biblioteket regelbundet några gånger i veckan för att läsa tidningar. Böcker lånar han några gånger i månaden.

– Jag har hört att det finns de som är missnöjda med utbudet i nya biblioteket, men jag tycker att här finns en hel del att välja bland. Det svenska utbudet är också bra.

Bibliotekspersonalen understryker att de inte är rädda för negativ respons.

– Det viktigaste är att alla som har en åsikt om biblioteket för fram den till oss, och inte bara muttrar för sig själv eller med grannen, säger Lena Pelkonen.

– Det är bra att säga till och bara om vi får feedback kan vi göra något åt problemen.

Mycket av den feedback som har getts öga mot öga, eller i bibliotekets feedback-häfte, har varit positiv.

Många skolbarn

En av de största fördelarna med biblioteksflytten är att böckerna nu är så lätt tillgängliga för skolbarnen eftersom både den finska och den svenska Vårbergaskolan finns i samma hus.

Barnen kommer ofta på besök, i bara strumpfötterna. Det kan bli trångt om två skolklasser har biblioteksbesök på agendan samma timme. Skolan är stor och biblioteket är litet, det är inte en idealisk kombination.

Men jämfört med situationen i gamla biblioteket där man sällan såg till kunder från den yngre generationen är nuläget är föredra tycker biblioteksfunktionärerna.

– Barnen har god koll på vad de vill läsa, säger Hovi. De känner till vilka nyheter som kommit ut.

– Sedan finns det ju en grupp barn som inte vill läsa alls, och som inte hittar något intressant när läraren kräver att alla måste låna åtminstone en bok. Det blir en utmaning för oss att hitta det rätta att locka dem med.

Två gånger per vecka kommer det bokleveranser till Vårberga bibliotek, så det är lätt, och gratis, att beställa vad man vill ha.

Returhylla

Tekniken utvecklas snabbt, också inom biblioteksbranschen. Som allra första bibliotek i Borgå har man i Vårberga en återlämningshylla som automatiskt avläser vilka böcker som returnerats.

Blå blinkande lampor signalerar att hyllan är aktiverad. Kari Hovi trycker på returnera-knappen på datorn som styr hyllan. Därefter placerar han en tidskift och en bok i hyllan.

På datorskärmen kan man genast se boktiteln och tidskriftens namn och nummer.

– Också här kan man få ett kvitto på att man returnerat sina lån.

– Jag måste säga att jag blev förvånad när jag insåg att vi här i Vårberga skulle få pröva på den här maskinen.

Två barn kommer in i biblioteket, placerar en hästbok i returhyllan och går ut igen.

– Barnen lär sig snabbt, de gillar de här nya maskinerna, säger Hovi.

– Och är det så att hyllan inte fungerar som den ska så har vi som reserv en låda där man kan lägga sina returböcker.

För att hyllan ska kunna avläsa vilka böcker som placeras där måste de vara försedda med en speciell RFID-kod.

Biblioteket är en kombination av teknik och stadsdelens vardagsrum.

– Den sociala sidan är viktigast för många, säger Hovi. Många vill berätta om det de läst, och få tips om nya böcker. Vi finns här också för att hålla i gång en dialog med kunderna.

Mer läsning