Här är framtiden, sa Berner

Bild: Kristoffer Åberg

Vår taxi hade att välja – innanför eller utanför.

Skämttecknaren Kari Suomalainen tecknade för många år sedan alltid samlingspartisten i prästkaftan och militärhjälm. Lika träffsäkert illustrerar dagens politiska satir gärna sannfinländaren – i taxichaffisens väst.

För falangen av småföretagare och politisk folkhöger inom partiet är taxiföretagaren måhända statistiskt representativ. Historiskt har taxiföreningar i landet också tidvis varit hårt politiserade åt samma håll.

När regeringen i våras lanserade sina planer på att stort bolagisera våra trafikleder fanns det en liten bit politisk godis, där Sannfinländarna kunde ta sin lilla seger – i att stå upp för taxiväsendet.

Taxi begriper vi oss alla på. Större principiella frågor om hur rikets egendom kan bolagiseras och kommersialiseras är däremot svårare, så det gick oss lite förbi.

"Red herring" säger britterna om att man avleder en debatt så här: genom att dra en rökt sill genom ett spår förvillar man ett helt koppel av spårhundar.

Nu är det i alla fall dags att tala om taxi igen. Minister Berners ambitiösa lagpaket trafikbalken ska framåt. Projektet ska samla all trafiklag och väntas dessutom skapa tusentals nya jobb.

Den gamla birskusken är i dag är skyddad av en mängd privilegier, säkra kunder från det offentliga och ett statligt skyddat skråväsende. Uberbilen är då snarare i dag frihetens vagn – med sina egna kvalitetskrav, taxor, poäng och mobilbokning.

Berner gav dem i måndags ett par tecken i skyn. Stadsdelen Aviapolis – där det kryllar av konventionell taxi kring Helsingfors-Vanda – ska få en egen persontrafik med en mobiltjänst för samåkning och en bildelningstjänst för korta resor. Detta är framtiden, sa Anne Berner.

Taxiförbundet vill nog nu vara med i arbetet på den nya trafikbalken, trots allt. Det är bra. Vår taxi behöver vara med och diskutera både förändring och sin egen framtid.

Jan-Erik Andelin HBL:s Nordenkorrespondent i Stockholm

Mer läsning