Hälsostationens responstider kortades av

TIDSBOKNING. Kötiderna har blivit kortare. Bild: Mostphotos

Med pågående förbättringar borde telefonköerna ha blivit bättre vid hälsostationen i Borgå. Nu jobbar man också på ett avancerat digitalt system.

Det har irriterat många, men sakteligen har läget börjat bli bättre. Telefontjänsten har efter ändringar fått bättre responstid, uppger man från staden.

Saken var uppe i social- och hälsovårdsnämnden på tisdagen som ett ärende för kännedom. Budet är att responstiden nu i medeltal är 77 minuter.

Har irriterat

Det har inte gått nämndens ordförande Tapani Eskola (SDP) förbi att folk har irriterat sig på de långa kötiderna redan en längre tid. Telefontjänsten får omkring 1 000 samtal per vecka.

– Folk har varit kritiska när telefontjänsten inte ringt tillbaka som lovat. Tillsammans med serviceproducenten har vi jobbat på att korta av tiderna. Nu kommer retursamtalet mycket fortare.

Problemet har bland annat berott på att det varit mycket lugnt vissa dagar, medan andra dagar i stället varit mycket bråda – särskilt måndagsmorgnar.

– Man har satt mera personal till de brådare tiderna så att flera personer tar emot samtal när det är rusning. Det är klart att man ska kunna nå telefontjänsten.

Hur mycket 77 minuters väntetid för ett retursamtal är inte lätt att peka på. Tapani Eskola har inget direkt att jämföra med, men säger att resultatet av förändringarna är bättre än väntat.

Automatiskt system

Meningen är nu att fortsätta se över arbetsmetoderna för att förhoppningsvis nå ännu bättre resultat. Dit hör också ett projekt tillsammans med några större städer där man jobbar på ett digitalt system för att sköta tidsbokningen. Arbetet har pågått det senaste året, och målet är att de som vill ska kunna ta kontakt digitalt via en form av robot som sköter tidsbokningen.

– Om man ger tillstånd så får systemet granska dina patientuppgifter för att kolla om du till exempel hör till någon riskgrupp och ge vårdanvisningar. Sedan bokar systemet tid till en läkare.

Tapani Eskola poängterar att systemet inte ska ersätta telefonen. Meningen är snarare att skapa en kontaktväg för sådana som vill använda det. Det ska förhoppningsvis avlasta telefonköerna ytterligare.

– Det kan ses som ett möjligt tillskott.

Mer läsning