Halloweendräkten hann inte fram i tid

UTSTYRSEL. Firandet av Halloween är en relativt ny företeelse hos oss. Bild: Mostphotos

I dag kan en person som postat ett paket eller väntar på ett, på nätet följa med var försändelsen befinner sig. Därför befann sig Marie Lönnroos på Matkahuolto i morse.

Marie Lönnroos berättar att hennes erfarenheter av logistikföretaget PostNords service hittills varit goda. Men den här gången gick något snett.

– Jag beställde en halloweendräkt åt min dotter Melody från Sverige i måndags. Jag försäkrade mig om att dräkten skulle nå oss i tid till daghemmets halloweenfest på fredagsmorgonen. Jag fick ett löfte om att paketet når R-kiosken i Vårberga inom tre dagar.

Starten gick undan. Paketet lämnade Sverige i tisdags, men efter det stannade det upp. Marie kunde med hjälp av försändelsens nummer se att paketet nådde Helsingfors i onsdags. Uppehållet i Helsingfors blev närmare ett dygn långt och först på torsdagen nådde paketet Matkahuolto i Borgå för att bli liggande där.

Hade jag vetat att det skulle sluta så här, hade jag förstås inte beställt dräkten över huvud taget.

Marie Lönnroos insåg att dräkten inte hinner fram till festen. Som en sista utväg gick hon till Matkahuolto klockan sju i morse. Trots att paketet fanns på Matkahuolto fick hon nej på sin begäran att få ta ut det.

– De sade att de inte har rätt att ge ut paketet. Jag fick rådet att kontakta avsändaren. Men vem når man i Sverige när klockan var sju finsk tid?

Marie Lönnroos är mycket besviken på Matkahuoltos agerande.

– Hade jag vetat att det skulle sluta så här, hade jag förstås inte beställt dräkten över huvud taget.

Instruktioner

Har uppstått genom samgång och köp av olika logistikföretag. Ett exempel är Post Danmark A/S och svenska Posten AB som gick ihop 2009 för att svara på efterfrågan på gränsöverskridande kommunikations- och logistiklösningar.

År 2013 slogs alla verksamheter ihop till det gemensamma varumärket PostNord Logistics. Företagsnamnet i Finland är PostNord Oy sedan september 2014.

Marknadsandelen i Norden är cirka 10 procent. Konkurrenter är internationella logistikföretag samt de norska och finska nationella postverken.

Omsatte ungefär 84 miljoner euro i Finland 2015.

Huvudkontoret ligger i Vanda.

Jouni Lamberg, e-handelschef på PostNord Oy, säger att Matkahuolto följde instruktionerna. Den plats som har angetts som hämtställe är det enda som gäller.

– Det är troligt att det finns tusentals paket som ska vidare från Matkahuolto i Borgå. Processen går i en viss bestämd ordning och det skulle vara omöjligt för Matkahuolto att kunna plocka fram rätt paket.

Han säger att det är bra med transparenta processer där beställaren eller avsändaren kan följa med ett pakets färd.

– Men nackdelen är att en enskild person får en bild av det går att ingripa i processen. Det går till exempel inte för en privatperson att ta sig till postens sorteringscentral i Böle och hämta ett brev bara för att man vet att det finns där.

Han tycker att dröjsmålet i Marie Lönnroos fall inte är oskäligt.

– Den som beställer räknar kanske inte med att beställningsdagen betecknas som noll och först därefter börjar dagarna 1–3 löpa. Hon borde ha fått paketet senast på torsdag. Vi kan undersöka orsaken till dröjsmålet, men till det måste jag få försändelsens nummer.

Mer läsning