Grottman gör musikalisk kompott

VARSÅGODA. Humorveteranen Sixten Lundberg agerar inte grottman längre på heltid. I stället gör han musikalkul med Peik Stenberg och Lina Sandvik, och premiär blir det om en dryg vecka i Sibbo.Bild: Charlotte Estman-Wennström

Skådespelaren och regissören Sixten Lundberg har gjort sin sista grottman på Svenska Teatern. När det om en vecka är premiär på den musikspäckade föreställningen Varsågoda finns scenen på Gumbohuset i Sibbo.

420 föreställningar, fjorton år och närmare 60 000 tittare – Sixten Lundberg har spelat Grottmannen för sista gången på Svenska Teatern. Härefter kombinerar han rollen som skådespelare med regi och musik.

– Det känns lite vemodigt, men när man har hållit på med något i fjorton år är det kanske dags att lämna det, säger han.

Trots att pjäsen inte längre ingår i någon repertoar har han inget emot att spela Grottmannen som beställningsjobb. Lundberg har alltså inte tröttnat sin enmansshow också om han just nu är aktuell med flera andra produktioner. Han regisserar pjäsen Åttan av Benedict Zilliacus med musik av Erna Tauro och i sommar är han tillbaka som regissör på Raseborgs sommarteater – för andra året på raken – det med musikalen West side story.

Musik handlar det i högsta grad om också i nyskrivna musikalen Varsågoda som har premiär på Gumbohuset i Sibbo den 3 februari. Här har Sixten Lundberg slagit sig ihop med en annan humorveteran, Peik Stenberg från Sås & Kopp, och publiken bjuds på en räcka galet roliga berättelser och finfin musik.

Med på scenen är också Lina Sandvik, studerande vid Sibelius-Akademin, som bland annat var med i Lundbergregisserade Footloose på Raseborgs sommarteater i fjol.

Varsågoda

Nyskriven musikal med Sixten Lundberg, Peik Stenberg och Lina Sandvik.

Omfattar en räcka roliga historier och musik från 1930–1990-talet.

Premiär på Gumbohuset i Sibbo lördagen den 3 februari klockan 18.

Biljetter á 20 euro fås i förköp från biblioteken i Söderkulla eller Nickby. Det går också att boka biljett på info@gumbohuset.fi.

Föreställningen räcker cirka 2 timmar inklusive paus.

Fokus på musik

I Lundbergs två senaste produktioner står musiken i centrum, vilket är nytt för honom. Varsågoda börjar på 30-talet och slutar på 90-talet i första akten, för att sedan rutscha tillbaka till 30-talet i andra akten.

– Pjäsen har minst en låt från varje decennium. Hela showen börjar med frågan: Var musiken bättre förr, eller är den sämre nu? Lina spelar fiol, gitarr och sjunger. Mitt instrument är triangel, men jag pratar kanske lite mer än de andra.

Lundbergs förra pjäs Klä av dej Råkkin men lämna Bluesen på, som fortfarande spelas, hade premiär i Svartå.

– Jag har lite som regel att inte allt ska hända i huvudstadsregionen, eller ens i Ekenäs där jag bor.

Mitt instrument är triangel, men jag pratar kanske lite mer än de andra.

Sixten Lundberg har varit med i den finlandssvenska teatervärlden sedan 1979. Han förundrar sig över de ständigt pågående diskussionerna om att teatern är i kris, och förstår inte heller den finlandssvenska elitens sätt att fnysa åt allt vad fars eller komedi heter.

– Grottmannen valdes två år i rad till årets sämsta föreställning av Yles kulturredaktion, medan den samtidigt valdes till den bästa i Sverige. Där har de kommit mycket längre ner från träden och kan godkänna också en sådan pjäs.

Välgjort är huvudsaken

Själv har han sedan länge slutat försöka uppnå fina recensioner och vara kulturkritikerna till lags.

– Jag har inte varit kritikernas guldgosse i och med att jag jobbar med de lätta genrerna. Jag har tidigare spelat fina pjäser för tomma salonger, men inte ens den finlandssvenska kultureliten kommer. Samtidigt skriks det om att det inte görs något ordentligt.

Han hoppas att skådespelare och kritiker kunde komma överens om att när något är välgjort spelar det ingen roll om det är diktafton, sångafton eller modern teater.

Via humorn kan du ställa de svåraste och största frågorna.

Komedi och underhållning ligger Sixten Lundberg närmast hjärtat, men inte den simplaste formen.

– Via humorn kan du ställa de svåraste och största frågorna. Det bästa är såklart när folk skrattar och det fastnar i halsen.

Trots att han väljer skratt framför allvar undviker han inte att ta steg ut i det okända – tvärtom.

– Det roligaste är att utmana sig själv. Grottmannen var min första monolog och nu har jag också börjat sjunga och trumma.