Geo Tour kan ge Borgå pris

BLIR DET MEDALJ? Borgå var först i Finland med Geo Tour. Bild: Kristoffer Åberg

Borgå kan igen i år prisas för sin kommunala marknadsföring. Nu är staden med bland de tio kommuner som gått till FM – final. Tävlingsbidraget är Porvoo Geo Tour.

I mitten av juli i fjol förvandlades Borgå till ett paradis för geocachare. Under tre sommardagar sökte människor från hela världen gömmor med hjälp av gps. Finlands första Geo Tour hade redan funnits i staden sedan april samma år. Finlands enda officiella geotour finns sedan den början av april i Borgå. Statusen ges inte lätt.

Det är i Seattle, USA, där det bestäms vilka gps-sökbara gömställen i världen som får använda den aktuella markören. Geotourer fungerar som dragningskraft för turismen. Nu är det alltså möjligt att Porvoo Geo Tour gör staden till finsk marknadsföringsmästare.

Den aktuella tävlingen är en del av Piiri-nätverkets verksamhet. Piiri är ett öppet och avgiftsfritt samarbets- och utvecklingsnätverk. Bakom nätverket ligger organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO. Samarbetsparter är Helsingin Sanomat, Otavamedia, Kuntalehti och Kommuntorget.

Målet för FM i kommunal marknadsföring är att höja marknadsförings- och kommunikationskompetensen inom den kommunala sektorn. Tävlingen ordnas nu för trettonde gången. Priserna delas ut den 16 maj i Seinäjoki.

Det vinnande bidraget får titeln finsk mästare i kommunal marknadsföring.

Läs också: gommor-ger-borga-synlighet Läs också: vi-ar-inte-galna-vi-ar-bara-geocachare