Generalshagens skola får blåsorkester

Att få ljud ur en saxofon kräver sin man, eller kvinna. Fjärdeklassarna i Generalshagens skola verkar besitta en imponerande lungkapacitet. Nu ska de grunda en blåsorkester.

Tar man i riktigt ordentligt kommer det ljud ur en trombon, och med lite övning blir ljuden toner. Det märkte Matilda Lehtonen när hon bland de första provade på det för henne främmande instrumentet.

– Det var första gången jag spelade trombon. Men jag har en flöjt hemma. Och så tar jag pianolektioner, säger hon.

Matilda fick trombonen att låta riktigt ordentligt.

INTE SÅ LÄTT. Att få ljud ur en saxofon är inte det lättaste, men Ada Grönholm lyckas när hon får goda råd av musikinstitutets lärare Erik Hippi. De andra flickorna på bilden är Jenny Forsman, Isabella Malin, Stefanie Ahlstrand och sedan längst till höger Viivi Sandvik. Bild: Kristoffer Åberg

– Det var ganska lätt, men kanske en procent lite svårt också. Och så var det roligt, kommenterar hon det första försöket med det nya instrumentet.

Matilda ser fram emot att under hästen få prova på att spela olika slags blåsinstrument. Blåsinstrument är också temat för musiklektionerna för årskurs fyra under höstterminen. Eleverna undervisas av lärare från Borgånejdens musikinstitut inom ramen för ett samarbetsprojekt mellan skolan och institutet.

DEMONSTRATION. Keijo Liski, till vänster, och Patrik Latvala demonstrerade hur de olika blåsinstrumenten låter för fjärdeklassarna i Generalshagens skola. Bild: Kristoffer Åberg

Intresserade

Det är entusiastiska elever som lyssnar när deras blivande lärare demonstrerar hur de olika blåsinstrumenten låter för att sedan prova på att spela själva.

FULLT BLÅS. Pontus Larsson greppar trombonen. Bild: Kristoffer Åberg

– Jag har inte spelat något instrument förut, det här är jätteroligt, säger Pontus Larsson efter sin tur vid trombonen.

Ada Grönholm och Viivi Sandvik provade saxofon och klarinett tillsammans.

– Jag tyckte det var svårt att få ljud ur saxofonen, säger Ada.

– Jag tyckte klarinetten var svårare, säger Viivi.

I fredags startade projektet med att eleverna fick prova på alla instrument och kryssa för vilket de helst skulle vilja lära sig spela. Det blir ingen orkester om alla spelar althorn, och när eleverna valt sina favoriter fördelas de jämnt mellan de olika blåsinstrumenten.

– Min syster har en trumpet, ropar en pojke.

Trumpeter känner de flesta av barnen till, men att också tvärflöjt, klarinett, saxofon, kornett, althorn, valthorn, trombon och barytonhorn finns till hands gör att det kan vara svårt att välja ut tre alternativ.

Ariel Gripenberg spelar trumpet sedan tidigare. Hon kommer antagligen att välja trumpet också för skolorkestern.

NYTT INSTRUMENT. Ariel Gripenberg spelar trumpet sedan tidigare och kunde konstatera att det krävs en helt annan teknik för att få tvärflöjten att ljuda. Bild: Kristoffer Åberg

– Tvärflöjten var svår att få ljud ur, det är en annan teknik än med trumpeten, säger hon efter sitt första försök på tvärflöjt.

Initiativet till blåsinstrumentundervisningen kom från musikinstitutet i Lovisa.

– Vi blev överraskade och glada över att bli erbjudna något sådant här. Det är sällan en skola får sådana här erbjudanden, säger en glad rektor Lotta Juslin.

– Det här är ju en sådan bit som vi klasslärare oftast inte har, fortsätter hon.

Bästa åldern

Johanna Lönnfors som är biträdande rektor för Borgånejdens musikinstitut med ansvar för Lovisa, Lappträsk och Sibbo ser blåsinstrumentprojektet som ett sätt att göra blåsinstrument kända bland eleverna. Ett liknande projekt har genomförts i Sibbo.

GLAD. Biträdande rektor Johanna Lönnfors vid Borgånejdens musikinstitut är glad över att kunna erbjuda alla fjärdeklassare en möjlighet att spela ett instrument. Bild: Kristoffer Åberg

– Traditionellt har det funnits många blåsare i Lovisa, men vi har märkt att antalet minskat under senare år. Det finns också många som inte känner till något annat blåsinstrument än flöjt, konstaterar hon.

– Det känns jättefint att kunna erbjuda alla barn en möjlighet att pröva på att spela ett instrument. I bästa fall blir det här en hobby för livet för någon.

Att det just är fjärdeklassare som är målgrupp för projektet har sina skäl.

FAMNEN FULL. Erik Hippi är med och lär fjärdeklassarna allt som behövs för att grunda en blåsorkester. Bild: Kristoffer Åberg

– Fjärdeklassarna är omkring tio år och så stora att de orkar blåsa i också de större instrumenten. Man ska också ha tappat mjölktänderna när man börjar med dem, det går inte att spela med glugg mellan framtänderna, säger Lönnfors.

Projektet håller på en termin – åtminstone.

– Vi evaluerar hur det gått vid julen, säger Lönnfors.

Det ska vara roligt med undervisning i blåsinstrument, och ett led i det är att man spelar på riktigt ända från början.

– Det blir en orkester väldigt snabbt, vi börjar med bara några toner, säger Lönnfors.

Projektet är gratis för skolan. Lärarna kommer från musikinstitutet och instrumenten får man låna.

– Vi har gjort en stor instrumentbeställning och nu väntar vi på att instrumenten ska komma, säger Lönnfors.

Alla 35 elever som går i fjärde klass i Generalshagens skola omfattas av undervisningen.