Funktionellt och familjevänligt är framgångsreceptet

På tisdagen öppnade barnklädesloppmarknaden Natiainen på nytt efter en uppfräschning och ett ägarbyte. Loppmarknaden lockade redan under första dagen till sig många besökare.

– Jag är nästan rörd över hur stort stödet har varit både innan och nu då vi öppnat, säger en glad och ivrig Sabina Sjölund, ägare till loppmarknaden. Hon berättar att det redan den första dagen har varit så fullt upp, att hon, om vi kommit en timme tidigare, inte hade hunnit slita sig loss för en pratstund.

Sjölund berättar att hon haft företagarnerven i sig hela livet, och grundade sitt första företag redan i gymnasiet. Företagandet har även funnits som en naturlig del i familjen, både Sjölunds mor och mormor var företagare. Entreprenörslivet passar henne mycket bra, men hon säger att man som företagare måste vara beredd på att inte bry sig om vare sig löner eller arbetstider.

Jag är nästan rörd över hur stort stödet har varit både innan och nu då vi öppnat.

Den nu uppfräschade loppmarknaden ser nästan ut som vilken barnklädesaffär som helst, tack vare de fräscha ytorna och välstädade hyllorna. Sabina Sjölund berättar att vem som helst kan hyra ett bord och sälja använda barnkläder som är i gott skick. Loppmarknaden erbjuder dessutom olika tjänster som ingår då man hyr ett bord. Ett exempel på detta är att personalen på loppmarknaden städar bordet och ser till att allt är i sin ordning, något som kan vara värdefullt för barnfamiljer med fulla kalendrar. En annan nyhet som även ska underlätta för kunder som har begränsat med tid är att man nu börjat sortera kläder efter storlekar, vilket gör det lättare för kunden att snabbt hitta rätt.

Kontakten med kunderna är viktig, och Sabina Sjölund berättar att man aktivt uppdaterar företagets Facebooksida. Sjölund försöker även se till att man snabbt svarar på e-post- och Facebookmeddelanden. En del kunder som har begränsat med tid kontaktar även loppmarknaden för att på förhand kolla om en viss grej finns till salu för tillfället. Då försöker man även hjälpa till så gott det går.

GLAD. Sabina Sjölund är glad över det stora antalet besökare, flera hundra stycken, redan under den första dagen. Bild: Erika Lindström

Många fördelar

En av dem som tidigare besökt loppmarknaden är Sofie Nyman, som även på tisdagen passade på att besöka det uppfräschade stället. Hon berättar att små barn växer ur kläderna så snabbt, att det känns dumt att köpa nya kläder hela tiden.

Sabina Sjölund berättar att man är både ekologisk och ekonomisk då man handlar på en loppmarknad.

– Då recessionen drog över landet för snart tio år sedan tvingades många dra åt svångremmen och då kom även trenden med loppmarknader. Populariteten har efter det hållit i sig, och i dag är det också väldigt vanligt att man ser till miljöfördelarna med att återanvända barnkläder. Det är många som inte vill vara en del av slit-och-släng-kulturen.

På tisdag kväll ordnade Natiainen dessutom en liten invigningsfest där man firade de uppfräschade lokalerna, och det stora intresset som förhoppningsvis ska hålla i sig.

Bild: Erika Lindström