Freja Marine vänder fören mot Båtmässan

När årets huvudevenemang för båtentusiasterna kör i gång i Mässcentret i Helsingfors i dag är Jan och Frese Gustafson från Borgåföretaget Freja Marine med. Det är många båtköp som får sin början på Båtmässan och i år har Freja Marine en uppdaterad version av sin marknadsledande hyttbåt att visa upp.

I hallen i Ölstens håller man på med att färdigställa en båt av modellen TG-6.9X. Fönstren är redan fastlimmade och nu ska elen, dörrarna och låsen installeras innan det är dags att montera yttertaket. Liksom majoriteten av alla båtar som Freja Marine tillverkar kommer även det här exemplaret att stanna i Finland. Fyrtio procent av båtarna går på export.

– Vi kommer att tillverka ungefär nittio båtar i år, de flesta kunderna finns i Finland, Sverige och Norge, men vi har även sålt enstaka båtar till Tyskland, Danmark och flera andra länder, säger Jan Gustafson som är delägare i bolaget.

FAKTA

Andra östnyländska företag på Båtmässan

Båttillverkaren Marino från Söderkulla i Sibbo.

Båthandlaren W&W Marine från Kalkstrand i Sibbo.

Båthandlaren E3-Marine från Kungsporten i Borgå.

Båthandlaren TG-Marin i Ölstens i Borgå.

M-Yachts som säljer båtar och erbjuder hamntjänster i Valkom i Lovisa.

Där det finns skärgård och sommarstugor finns det även en efterfrågan på de hyttbåtar som företaget tillverkar. Gustafson säger att de flesta kunder använder Freja Marines båtar för att ta sig till och från semesterbostaden på ett bekvämt sätt.

– Trenden går mot att folk bygger allt finare sommarstugor som kan användas året om. Det har lett till att både efterfrågan och förväntningarna som ställs på hyttbåtarna ökat. Man vill kunna åka till stugan från tidiga våren till sena hösten.

När det gäller att möta kundernas önskemål har Freja Marine varit framgångsrikt. I slutet av fjolåret valdes TG-6.9X till segrare i den svenska tidningen Båtnytts test. Modellen fick beröm bland annat för sin stora hytt, goda köregenskaper och väl genomtänkta lösningar. I det senaste numret av den finska tidningen Kippari utgick också modellen med segern.

– Eftersom praktiskt taget alla potentiella kunder bekantar sig med båtarna via tidningar och recensioner på nätet är det viktigt att klara sig bra i testen. Det är också viktigt att testen är gjorda i samma eller liknande miljö där kunden tänkt använda båten.

Uppdaterad marknadsledare

Ett annat sätt för båttillverkare att nå ut till konsumenterna är att delta i olika evenemang, som till exempel Båtmässan som startar i dag i Mässcentret i Helsingfors. Evenemanget är det största i sitt slag i Norra Europa och Freja Marine är med också i år.

– Våra båtar säljs via Yamahas återförsäljare och Frese Gustafson och jag finns med på deras avdelning på mässan. Vår roll är att berätta om själva båtarna, om deras teknik och om olika detaljer. När det blir dags att tala om pengar och eventuella bytesbåtar tar återförsäljarna över.

På Båtmässan får entusiasterna för första gången bekanta sig med den uppdaterade versionen Freja Marines hyttbåt TG-5.9 som är den populäraste i Finland i sin klass. Modellen går nu under namnet TG-5.9X och X:et signalerar att den har utrustats med samma effektiva Led-lampor i den nyformgivna fören som "storebror" TG-6.9X. De nya lamporna gör enligt Gustafson att man kan upptäcka reflexer på sjömärken på över 800 meters avstånd.

– Mässan är ett viktigt sätt att marknadsföra båtarna men det är svårt att säga exakt hur många köp som genomförs tack vare evenemanget. Jag skulle ändå säga att mässan på ett eller annat sätt spelat en roll i över tio båtköp per år.