Framtidens yrkesliv kräver nya idéer

Automatiseringen kommer att förändra allt, och sannolikt snabbare än väntat.

Vem hade trott att en last öl skulle stå i centrum för en av de mest omvälvande händelserna i modern tid? Eller ja, själva händelsen var nog inte så omvälvande – det är snarare innebörden som är det.

I oktober 2016 rusar en långtradare fram längs motorvägen till Colorado Springs i USA. På utsidan ser den normal ut och i lastutrymmet finns 50 000 ölburkar. Det ovanliga är att ingen sitter vid ratten. Föraren är bekvämt tillbakalutad i sängen och följer med trafiken utan att lyfta ett finger medan artonhjularen rullar fram i nittio kilometer i timmen.

Det handlar inte ens om dyr utrustning. Fordonet styrs av teknik för ungefär 30 000 dollar.

Självkörande bilar har varit på tapeten redan länge, men transportbranschen har aldrig fått någon större uppmärksamhet. Det är lite konstigt med tanke på att samhället i stort sett stannar upp utan lastbilar och långtradare.

Steget från en långtradare i Colorado Springs till industriområdena i Östnyland är överraskande litet: det stavas automation och omvälvande förändringar.

Ungefär 70 000 yrkeschaufförer transporterar årligen över 300 miljoner ton varor längs de finländska vägarna, Personal kostar, och utan chaufförer vore det mera lönsamma branscher – speciellt när utrustningen för att omvandla ett fordon redan nu kostar ynka 30 000 dollar. Således innebär det konsekvenser också i Östnyland när en last öl hamnar i Colorado Springs utan att någon ens behöver röra vid ratten.

Förändringarna kommer sannolikt fortare än många tror. När internet dök upp i folks hem i mitten av 1990-talet kunde väldigt få förutspå hur revolutionerade det skulle bli. Nu räknar Uber och Daimler att det tar ungefär tio år att utveckla tekniken med självkörande lastbilar så mycket att den kan säljas till kunder.

En ung person från, säg Ebbo, som tänker sig ett jobb inom transportbranschen kanske inte bryr sig särskilt mycket om en amerikansk lastbil utrustas med lidar, radar och kameror. Det känns helt enkelt inte särskilt relevant när man hämtar en last mjölk i Sibbo. Men med en tidtabell på några få år kommer de som precis börjat i branschen sannolikt att se ofantligt stora förändringar innan de ens hunnit bli riktigt bra på sina jobb. Och det gäller inte bara transportbranschen, det mesta som i dag görs av människor kommer sannolikt att skötas av maskiner.

Det hela för tankarna till Moderna tider där en frustrerad Charlie Chaplin kämpar i industrialiseringens och den moderna teknikens svallvågor i 1930-talets stora depression.

Huruvida automatiseringen är ett hot eller en möjlighet beror på vem man frågar, men oavsett kommer de som nu går i lågstadiet att uppleva ett yrkesliv som ser helt annorlunda ut än vi är vana vid. Där kunde skolvärlden göra mycket gott. Och omvänt: om inte skolvärlden tar förändringarna i beaktande redan nu kommer många att få det svårt.

En studie från Kommunikationsministeriet visar dessvärre att man åtminstone inom yrkesskolor, och delvis inom yrkeshögskolor, inte tagit kommande förändringar i beaktande. I stället utbildar man för dagens värld, inte den som snart är här. Vi utbildar alltså yrkesmänniskor för en värld som håller på att försvinna.

Vi står inför en generation desillusionerade unga människor om inte skolvärlden lyckas förbereda dem för det som ligger strax bortom horisonten. Om vi gör det rätt har vi en generation som tar utmaningarna och skapar välstånd.

Max Nyberg Reporter