Finalisterna i tävlingen Uplift är klara

FINALISTER. Den 11 oktober avgörs vilka som vinner företagartävlingen Uplift. Från vänster Ricardo Carranza, Annika Saarinen, Peter Waltonen, Toni Seppänen, Niko Mannonen, Mika Seppänen, Jenni Timoska, Laura Pulkkinen och Can Nurgün. Bild: Jannika Lindén

Arrangörerna hoppas på en företagarboom i regionen, och ska man dra någon slutsats av intresset för företagartävlingen Uplift är det ingen omöjlig tanke. Nästa femtio ansökningar lämnades in till tävlingen och nu har finalisterna valts ut.

– Det är fler ansökningar än vad vi vågade hoppas på, säger Petter Larssen som är vd för Cospace och initiativtagare till företagartävlingen.

Idén bakom tävlingen Uplift är att få fram och förädla goda företagsidéer och stödja och utveckla företag som redan finns. 45 ansökningar lämnades in inom utsatt tid och nu har de sex finalisterna valts ut i två kategorier – tre företagsidéer och tre existerande företag. Den bästa idén premieras liksom det existerande företag som har bäst potential att utvecklas.

– Bland ansökningarna fanns företagsidéer av många olika slag, men den klart största gruppen är digitala företag, säger Riikka Karjula, vd på konsultföretaget Primer och en av arrangörerna.

I juryn som valt ut finalisterna sitter Marjo Miettinen från Ensto, Matti Karjula från Primer, Timo Rantanen från Genera, Petter Larsson från Cospace, Fredrik Pressler från utvecklingsbolaget Posintra och Sari Gustafsson från Point College.

Finalister

De tre finalisterna i kategorin för företagsidéer är Toppen, Klikkaus och en IT-applikation. Toppen är en företagsidé om att grunda en pop-up restaurang på Kokonbacken. Bakom idén står Annika Saarinen, Niko Mannonen och Can Nurgün som alla studerar vid Haaga-Helia.

Klikkaus är Ricardo Carranzas företagsidé.

– Det är en unik plattform för att streema video. Det är en webbsajt där obundna filmmakare kan lägga in sina filmer. Namnet kommer av att det ska gå med ett klick att öppna filmerna, säger Carranza.

IT-applikationen är Peter Waltonens företagsidé. Han är lärare och it-företagare och ska skapa en app för att man lätt ska kunna beställa it-service.

De existerande företagen som tävlar om första priset är Graafiska, Smaku och Insplan. Graafiska är Jenni Timoskas företag i grafiska branschen. Under det senaste året har hon utvidgat med en nätbutik för humorartiklar, svart humor.

Matevenemanget Smaku blir allt mer populärt för varje år och tanken är nu att det ska omvandlas till ett företag.

– I fjol såldes 3 400 matportioner under slutevenemanget. I år såldes över 10 000. Vi har ett positivt problem och behöver nu tänka större, säger kulturproducent Laura Pulkkinen som hållit i trådarna för Smaku.

Insplan är ett företag som specialiserat sig på energiinfrastruktur.

Final och fortsättning

Tävlingen avgörs den 11 oktober på Kulturhuset Grand med början klockan 17.30. Alla sex finalister ger en kort presentation av sitt företag eller sin företagsidé varpå juryn kommenterar. Efter det avgörs vinnaren i vardera kategorin.

Priset är värt över 20 000 euro. Vinnaren får 2 500 euro reda pengar, men mera värt är allt det andra – bland annat sparring av erfarna företagare, juridisk rådgivning, en arbetspunkt inklusive service under ett år på Cospace, gratis försäkringar, bankärenden och gratis företagarutbildning på Pint College.

– Priset verkar bli större hela tiden. Nya samarbetspartner kommer med, säger en nöjd Petter Larssen. Meningen är att erbjuda vinnarna ett slags nycklarna-i-handen-paket till företagarvärlden.

Finalen är öppen för alla, biljetter á 15 euro säljs från och med nästa vecka i Luckan i grand.

– Det kommer att vara också annat program än tävlingsfinalen. Bland annat talar Peter Vesterbacka, känd bland annat som mannen bakom Angry Bords under kvällen. Det blir också musik och underhållning, säger Larssen.

Det är första gången företagartävlingen ordnas men det är redan nu klart att den får en fortsättning.

Mer läsning