Fantasin får flöda i ordkonstskolan i Sibbo

Glada och energiska barn anländer till Söderkulla bibliotek en solig tisdag eftermiddag. Det är dags för veckans ordkonstskola.

Gruppen sätter genast i gång och börjar ställa frågor om denna veckas maskot, Milton. Barnen är ivriga på att få veta allt om maskoten Milton. Pojken som haft hand om Milton svarar så gott han kan.

Leila Malmefjäll, som är ledare för Sibbogruppen, håller i trådarna och hjälper till med att föra diskussionen smidigt vidare. Leila, som studerar till modersmålslärare och blir färdig nu i vår, hade sin första ordkonstgrupp 2014.

I ordkonstgrupper som samlas varje vecka i biblioteket går nio barn, fyra flickor och fem pojkar.

– Gruppen är pojkdominerad, vilket är ganska ovanligt, säger Leila. Vi började med fem barn men så har de värvat kompisarna med, vilket ju är trevligt.

Maskoten Milton skall få följa med hem till Ronja följande vecka så det är dagböcker som står på dagens agenda. I dagboken får Ronja under en veckas tid skriva ner allt som Milton fått vara med om.

– Det här är en plats som jag trivs på, säger sjätteklassaren Kevin Sandvik. Vi gör allt möjligt där man får använda sin fantasi. Jag tycker om serietidningar och jag tycker också om att skriva berättelser, fortsätter han. Jag har fått ett mycket bättre ordförråd här.

Hitta sin egna litterära röst

Gruppen har också börjat med ett serieprojekt, temat för serierna är Dagen då allting förändrades. Leila läste en berättelse om en 8-årig flicka som jobbade på en fabrik och hade en snål chef. Så kom det en dag då allting förändrades. Inspirerade av denna inledning har barnen fått hitta på fortsättningen.

– Barnen har själva fått hitta på en serie, de har fått både skriva och rita den själva. På så sätt har vi lärt oss om den dramaturgiska kurvan och den röda tråden i en berättelse, säger Leila.

Leila handleder varje barn för sig. Hon ger dem tid att få berätta hur de tänkt sig att serien skall bli.

– Kvartssamtalen tar tid, men målet är att varje barn skall hitta sin egna litterära röst, det egna personliga uttryckssättet, säger hon.

Litteraturen och det kulturella är i fokus i ordkonstskolan. Allt som görs är i form av lekar med fantasi, det skall vara roligt. Leila ger exempel på hur gruppen jobbar.

– Vi analyserar bilder och filmsnuttar, vi kan lyssna på klassisk musik samtidigt som vi målar med vattenfärger. Vi kan klippa målningen i mindre abstrakta bitar och skriva en dikt därtill. Vi kan ha improvisationsövningar där vi kan föreställa oss att vi är en flicka från 1800-talet, och hur hon kände sig i olika situationer. Jag försöker få in lite dikter också.

– Vi kan också ha olika lekar för att få gruppen att komma närmare varandra, som till exempel massagesagan. Då berättar jag en saga, och barnen som sitter i rad, får berätta sagan eller historien genom att massera varandra på ryggen. Barnen kan vara kreativa och hitta på en berättelse, stavningen är inte i fokus, utan det kreativa, säger Leila.

Ord vid kusten

Iréne Poutanen är ledande ordkonstledare för Sydkustens ordkonstskola.

– Ordkonsten är en konstform som vilken annan som helst. Man uppövar vissa tekniker och lär sig att uttrycka sig. Man använder sig också av sina olika sinnen för att kunna skapa och tolka info, säger Iréne. Fantasin är i centrum i ordkonsten.

Sydkustens ordkonstskola har verksamhet i Åboland och Nyland, i sexton kommuner allt som allt. Fredagen den 3 februari är det vernissage på Grand i Borgå. Då ställer eleverna från Borgåverkstäderna ut sina ordkonstverk. De har ett gemensamt tema, Tidsbubblan.

– Ni får åka till Grand och se vad ett ordkonstverk egentligen är, säger Iréne med ett leende.

I ordkonstskolan är det meningen att barnen skall utvecklas konstnärligt. Undervisningen stöder eleverna på ett roligt och positivt sätt. Samtidigt stärks och utvecklas språket.

– Kanske en och annan blir författare, skrattar Leila Malmefjäll. Det finns många duktiga elever i gruppen.

Sydkustens ordkonstskola

Är Finlands största svenskspråkiga ordkonstskola med ca 200 elever och 15 timanställda ledare.

Verksamhetsområdet är hela södra Finland.

Det finns 15 ordkonstgrupper i Nyland och 6 i Åboland för barn i åk 1-9.

Ordverkstäderna träffas en gång i veckan.

Ordkonst är ett kreativt och fantasifullt sätt att intressera unga för läsande och skrivande.

Småbarnsordkonst är babypoesi, rimjam och rimlek ordnas också.

14-16 juni 2017 ordnas det ett ordkonstläger i Sibbo, mer info på www.ordkonst.fi.

Utställningen på Grand pågår från 31 januari till 12 februari.