Få byter bank efter Panamaläckan

SKATTEPLANERING. Avslöjandena om Nordeas inblandning i Panamahärvan verkar inte ha lett till någon kundflykt.Bild: Mikko Stig

Åtminstone i Borgå har avslöjandena inte lett till någon kundflykt.

Nyheten om att storbanken Nordea erbjudit sina förmögnaste kunder möjligheten att skapa brevlådeföretag i skatteparadis verkar inte ha fått Borgåkunderna att rösta med fötterna.

Avslöjandet kom efter att de så kallade Panamadokumenten läcktes till den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung och vidare till Finland och Yle där programmen MOT och Spotlight gjort det journalistiska jobbet.

Inga bankbyten

Läckan visar att förmögna personer har undvikit skatt och gömt stora summor pengar i skatteparadis genom så kallade brevlådeföretag - företag som finns bara till namnet och oftast av skattetekniska skäl. Den nordiska banken Nordea ska ha hjälpt sina rikaste kunder att undvika skatt genom att erbjuda dem dylika arrangemang.

Antti Valtanen, regionchef på Nordea, säger att man ännu inte sett att någon bytt bank i Östnyland på grund av nyheten. Något större ramaskri har man inte heller sett.

– Jag får alla skriftliga kommentarer till mitt bord. I hela regionen har vi fått två kommentarer som är kopplade till Panamadokumenten.

Själva nyheten kom som en stor överraskning för Valtanen som konstaterar att avslöjandena inte gör gott för bankens rykte. Han säger att banken torde ha ändrat på sin praxis redan före 2009 då man slutade öppna konton i Luxemburg.

– Vi godkänner inte skatteflykt. Vår verksamhet i dag är också annorlunda än före 2009 då vi ändrade på vår verksamhet. Det är också tidsperioden som nyheten är kopplad till.

Enligt Sveriges Televisions granskande program Uppdrag granskning har Nordea hjälp sina kunder att bland annat fördatera dokument åtminstone ännu 2012 trots att banken meddelat att man slutat med den typen av banktjänster tre år tidigare.

Jag har hemskt svårt att se att en vanlig människa skulle ta sig an processen av principskäl.

Lätt process

Inte heller på Andelsbanken eller Aktias Borgåkontor ser man att nyheten ha lett till fler kunder. På Aktia säger bankdirektör Nina Lökfors att man inte tagit emot några kunder från Nordea som en följd av avslöjandena. Att så skulle ske är inte heller särdeles sannolikt.

– Jag har hemskt svårt att se att en vanlig människa skulle ta sig an processen av principskäl. Om byte av bank blir aktuellt så finns där säkert andra bakomliggande faktorer, som tanken att konkurrensutsätta banker i samband med en låneansökan.

För den som av någon orsak vill byta bank så är själva processen inte nödvändigtvis särskilt komplicerad. Det räcker med att ge en fullmakt till den nya banken för att ta reda på vad man har i den gamla banken. Därefter flyttas allt över utan att kunden själv behöver göra något.

Har man lån kan processen däremot bli lite mera omfattande. Ett bankbyte kräver ändå inte mer än att kunden bidrar med den rätta informationen, medan det egentliga jobbet görs av banken.

– Den mottagande banken gör i sådana fall en kreditbedömning och avgör huruvida man går med i lånet och på vilka villkor. Det kan leda till förändringar för kunden, säger Lökfors.