Smaku vann ny företagstävling – nu vill man erövra Finland och Europa

Uplift heter Borgås nyaste företagstävling där Smaku var en av vinnarna i torsdagens final. Festivalen siktar nu på nya städer.

VINNARE. Laura Pulkkinen och Peter Waltonen tog första priset i var sin klass.
Det var inte som det brukar vara på företagsevenemang när Uplift avgjordes på torsdagskvällen. Här fanns inga långa tal, och inget högtidligt handskakande.
I stället hade arrangörerna fokuserat på en showaktig tävling med dunkande musik, en energisk konferencier och ett hårt flörtande med tv-programmet Leijonan Luola (Dragon's Den, där hoppfulla företagare säljer in sin idé för att få finansiering).
Evenemanget sålde slut och fyllde därmed salen på Kulturhuset Grand. Huvudtalare och dragplåster var tunnelbyggaren och spelmogulen Peter Vesterbacka.
DOMARE. Petter Larsen, längst till höger, är nöjd med evenemanget och funderar nu på hur det kunde förbättras. Övriga domare är Timo Rantanen, Marjo Miettinen, Fredrik Pressler, Sari Gustafsson och Matti Karjula.

Fick samarbete

Bakom idén står Petter Larsen från Cospace, företagshotellet vid Krämartorget där också Larsenföretaget Lamor finns. Med sig fick han en lång rad samarbetspartner, däribland Borgå stad, Posintra och Point college.
Idén var att skapa en tävling för lokala företag och personer med företagsidéer – vilka också är de två tävlingsklasserna. Tre existerande företag, finalisterna från de ursprungliga bidragen, tävlade med att sälja in sin verksamhet till de sex domarna på scenen. På samma sätt sålde tre blivande och potentiella företagare sina företagsidéer.
Petter Larsen säger att idén dök upp när man försökte tänka ut ett bra sätt att marknadsföra såväl Cospace som Borgå som företagarvänliga. Omfattningen var ursprungligen mindre, men till sist landade man på konceptet där de två vinnarna belönas med pris till ett värde på 20 000 euro var – däribland pengar, en plats på Cospace, företagssparring, marknadsföringsstöd och juridiska tjänster.
Larsen blev överraskad över det stora intresset i hela östra Nyland när man offentliggjorde tävlingen i april.
– Vi fick 55 ansökningar. Det är överraskande mycket när konceptet är nytt och ingen vet vad det är i praktiken.
Domarna såg närmast på två kriterier: konceptets potential och representantens försäljningstalang – vilket i praktiken betyder att scennärvaro är en stor del av helheten. Det doftar alltså lite Silicon Valley där företagsledare gör karismatiska framträdanden framför en jublande publik.
– Vi tyckte att det viktigaste är vad domarna anser om potentialen att lyckas. För invecklade kriterier hade bara gett ett begränsat antal ansökningar, säger Larsen.
SKIT. Jenni Timoska med sitt företag Graafiska försökte sälja in produktlinjen Vittu mitä paskaa – "visdomsord" med svart humor som finns på allt från muggar till väggkalendrar.

Smaku vill till Europa

Bland företagsidéerna var det till sist Peter Waltonen som plockade hem första priset. Hans Uberliknande IT-stöd uppfattades som realistisk och som något som bland annat andra småföretagare kunde utnyttja.
Bland de existerande företagen blev det varken Insplan eller Graafiska med sitt Vittu mitä paskaa som tog hem första priset. Det gjorde Smaku, matfestivalen som funnit sin plats i Borgå och som nu siktar på nya erövringar.
Själva festivalen arrangeras numera under aktiebolaget Smaku Events. På scenen beskriver producenten Laura Pulkkinen hur Smaku ökat i besökarantal och antalet sålda portioner – något som man nu tänker haka på i en större grad inte bara i Borgå. Meningen är utvidga till fem städer i Finland och två i Europa.
Dagen efter tävlingen svarar en nöjd Pulkkinen i telefonen. Hon påpekar genast att målet inte är att lämna Borgå, utan att hitta ytterligare orter.
– Vi har tidigare fått förfrågningar från andra städer, men då kändes det inte rätt. Läget är annorlunda nu. Det skadar inte Borgå om vi också finns på andra håll.
För tillfället diskuterar man åtminstone med en stad i Finland, men Pulkkinen vill inte i det här skedet avslöja vilken. Europaplanerna är å sin sida bundna till Visit Finland, och målet är att i något skede föra konceptet till kontinenten för att där samarbeta med lokala restauranger och matproducenter.
I planerna finns också en vinterversion av Smaku i Borgå, något som man nu arbetar på.
– Det är en lite lättare variant på vintern, något som folk frågat efter. Det kommer mera information senare, säger Pulkkinen.

Nöjd arrangör

Dagen efter evenemanget är också Petter Larsen nöjd. Den stora publiken kan uppfattas som en klar succé, och klart är att det blir en fortsättning nästa år.
– Men jag är nu sådan att jag alltid funderar vad som kunde vara bättre. En tanke är att ha platsbiljetter.
Han har också redan fått respons på saker som kunde vara annorlunda. Ett förslag är att tävla inom någon viss bransch, som grön teknologi.
– Men jag är lite rädd för att vi inte får deltagare med för specifika kategorier.
Larsen påpekar också att hela tanken med evenemanget är att ha låg tröskel. Det ska vara lätt att sätta in en ansökan.
– Det ska vi hålla kvar. Men vi kanske funderar på en till kategori för nästa år. Kanske det kunde vara specifik bransch.
MOGUL. Pester Vesterbacka berättade med sin bekanta självsäkra stil om hur han gick från Rovio till att bygga en tunnel. Målet är att bättra på ekonomin i regionen.

Övriga vinnare och finalister

Borgå stad gav också ett pris. Det gick till RTG Sales Porvoo som landat i Borgå och som på kort tid get jobb åt ett stort antal människor. I nuläget har företaget 80 anställda.
Point College delade ut ett pris för bra samarbete. Det gick till Simolin och Sebastian Holmén.
Övriga finalister, företag: Jenni Timoskas Graafiska och Vittu mitä paskaa - en produktserie med svart humor, och Insplan som sysslar med infrastruktur inom energisektorn och som växt kraftigt på kort tid.
Övriga finalister, idéer: Riccardo Carranza med videplattformen Klikkaus för filmskapare, och Annika Saarinen, Toni Seppänen och Can Nurgün med konceptet Toppen som är pop up-restaurang i fraktcontainrar.