En vanlig dag på kontoret

Bild:

En av våra anställda sover på fönsterbrädet, en på golvet framför ytterdörren. En sover intill mina fötter och en under ytterkläderna.

Det handlar inte om vårt it-team och inte heller om vårt grafikteam, och inte jobbar de på administrationen heller. Det handlar om vårt PR-team. Fast vi är ett ganska litet företag, så har vi ändå tänkt satsa på PR. Ju mindre företag man är, desto mera måste man helt enkelt satsa på det.

En medlem av PR-teamet har dock redan börjat sin semester och en annan – den som ligger på fönsterbrädet – kom till jobbet fast hen är sjukskriven och inte borde visa sig här alls. Resten, det vill säga de två som inte tycks vara funktionshindrade på något sätt för tillfället, tar det ändå ganska lugnt. Det är ju i alla fall snart juli och då sker det inte så mycket i Finland Ab och inte i vår bransch heller. De väntar bara på sin välförtjänta semester och på teamresan på hösten och spekulerar vart de månne är på väg då? Det skulle nämligen vara en överraskning, inte något som alla bestämde gemensamt om.

Även vi andra väntar på sommarlovet. Somliga håller redan på att städa sina bord inför semestern – andra jobbar ännu lite längre. Det är också ganska skönt och lugnt att jobba i juli. Vår PR-avdelning har berättat för oss hur viktigt det är att också kunna ta det lugnt.

Vad månne kunderna tycker mera om? En "mycket brådskande businessperson" eller ett lugnt och välförberett, intresserat proffs som lyssnar, frågade PR-avdelningen på en intern utbildning här i våras. Svaret var ganska tydligt: Fråga dig själv hurdana människor du vill umgås med.

PR-avdelningen sover åtminstone 10 timmar om dygnet. Sen funderar de ganska mycket och resten av dagen är de rätt så aktiva. De satsar på fysiskt välmående i form av motion och på psykiskt välmående i form av en välfungerande gruppdynamik. Precis som vi andra här på jobbet. Vi jobbar inte dygnet runt – men snart tänker vi nog semestra dygnet runt hela veckan. Det är viktigt för hälsan och framför allt för att kunna skapa nytt igen och återvända med iver och glädje till arbetet.

Kära ni som kan påverka saken: Om ni bara har möjlighet så ta en hund med till jobbet. Vår PR-avdelning består enbart av hundägare och de jobbar varje vardag mellan 8–17. Ingen på vårt kontor, inte städerskan, inte den allergiska praktikanten och inte den fina damen som besökte oss, har hittat en enda negativ aspekt i hundarnas närvaro. Tvärtom.

Tänk att bli glatt bemött när du kommer till arbetet eller till möte. Tänk hur hälsosamt det är att ta lite frisk luft mitt på dagen, att krafsa en hund, att utstråla positiv energi, att skratta.

Jag tror vår PR-avdelning har lyckats i sitt arbete, men så klart går konceptet inte att implementera var som helst. På Förenta hundhatarnas huvudkvarter satsar man säkert på en annan strategi.

Päivi Ahvonen designer på en reklambyrå i Lovisa