En tant för mycket roar på Postbacken

CHARMTROLL. Lynnigare tant får man leta efter än Kim Gustafssons förklädda variant. Som förkläde för Emilia Meléns (t.v.) och Merete Lindholms unga damer fungerar hen däremot perfekt och dessutom får Charleys tant hjärtat på Jermo Grundströms godsägare att klappa lite snabbare.Bild: Petra Lind

Publiken hade svårt att hålla sig för skratt då farsen Charleys tant fick premiär på Postbackens Arenateater på söndagen. Så här ser sommarteater ut då den är som bäst, gjord med stort hjärta och en stor portion humor.

För två år sedan hade man en fru för mycket som rörde till det på Postbackens utescen. I sommar bollar teatergänget med en tant extra och resultatet är godmodigt och skrattframkallande i allra högsta grad.

Så är engelsmannen Brandon Thomas Charleys tant också en riktig klassiker i komedisammanhang. Sedan urpremiären 1892 har pjäsen spelats otaliga gånger världen över – bland annat på Postbackens arenateater för 25 år sedan – och den har även filmats i flera olika versioner.

I händerna på regissören Jermo Grundström har händelserna förlagts till tidigt 1900-tal och den fiktiva östnyländska herrgården Grannäs gård. Känslan av överklass, luxuöst salongsliv och joie de vivre har man vävt in i scenografin; vi talar spröjsade fönster, konstfärdigt draperade tyger och spetsprytt serveringsbord med guldkantade kristallglas som klingar i kapp med ploppet från champagnekorkarna.

Kärlek i kvadrat

Storyn i sig är inte unik. Två unga män förälskar sig hejdlöst i två unga damer, men också om känslorna är ömsesidiga så kommer kärleken med förhinder. Det är nästintill omöjligt för Charley (Andreas Wadenström) och Jack (Kristo Salminen) att få träffa sina hjärtans utvalda – dels passar det sig inte att umgås utan förkläde, dels gäller det att se upp för en överbeskyddande far (Daniel Österlund) som vakar över sina protegéer som en hök.

Som tur är aviserar Charleys tant ett besök, men knappt hinner de svärmande unga männen hurra över det potentiella förklädet innan änkenåden och miljonärskan telegraferar på nytt och skjuter upp sin visit. Nu är goda råd dyra och hjälpen infinner sig i form av farbror Babben (Kim Gustafsson), amatörskådespelaren som precis landat huvudrollen i en uppsättning av Carmen.

Kvinna med stort K

Den sist nämnde övertalas att spela Charleys tant, och vilken tant sedan. Se ett riktigt charmtroll som kan förvrida huvudet på nästan vem som helst. Kim Gustafsson har spelat kvinnoroller tidigare och det syns. Hans tant är lika övertygande som eldig flamencodansör, som "övermogen" kvinna, som fjär förförerska och som fin överklassdam.

Hur kul är inte det när tantens tête-à-tête med de unga mamsellerna (förtjusande debutanterna Emilia Melén och Merete Lindholm) avbryts abrupt och Gustafsson förnärmat signalerar att han vill fortsätta flickpratet på annat håll med ett "Kom kära barn nu ska vi parlera vidare", levererad på utpräglad skillnadska. Det är härligt att se hur en proffsig komiker gör det så enkelt för publiken att skratta.

Inte för att det alltid krävs erfarenhet för att riva ner skratt. Sommarens stjärnskott på Postbacken är utan tvekan Daniel Österlund vars högfärdiga, monokelprydda herreman är direkt obetalbar i sin eldiga uppvaktning av Charleys tant, "en kvinna som är allt man kan önska sig och lite till".

En tant för mycket

En fars är förstås ingen fars utan förvecklingar och här kommer komplikationerna i form av den riktiga Charleys tant (Mia Lybeck, alltid lika övertygande som komedienn) som sent omsider gör entré. Det blir minst sagt liv i luckan med två oemotståndliga tanter, två sköna unga damer, en samling kärlekskranka män i gården och ett stycke heimlaga hembiträde som bonus.

Sommarens pjäs på Postbacken lockar till skratt – ingen tvekan där – och föreställningen kommer dessutom med väloljad regi och välspelande skådespelare (ett extra omnämnande förtjänar radarparet Andreas Wadenström och Kristo Salminen som övertygar som kärlekskranka unga män). Redan det är skäl nog för att göra en tur till Illby i sommar, men det finns mer.

Till den sköna stämningen bidrar också pianisten Kasper Lindberg liksom det faktum att pjäsen förankrats djupt i den östnyländska herrskapsmyllan anno dazumal. På Postbacken läser man gulnade Borgåblad, skorrar på r:en och förbannar affärerna i Lappträsk som går dåligt.

Sångnumren, tillägnade minnet av den nyligen bortgångna Lill-Babs, tillför inte särskilt mycket till helheten men visst är det lite småmysigt då sommarteatern kommer med en lämplig dos musik.

FAKTA

Charleys tant

Manus: Brandon Thomas, översättning Frans Hedborg.

Regi & textbearbetning: Jermo Grundström.

I rollerna: Kim Gustafsson, Jermo Grundström, Melissa Grönqvist, Annika Kellgren, Merete Lindholm, Mia Lybeck, Emilia Melén, Kristo Salminen, Andreas Wadenström, Daniel Österlund.

Pianist: Kasper Lindberg.

Kostym: Essi Rämä och Monica Rosendahl,

Smink: Tina Larsen.

Premiär på Postbackens arenateater den 17 juni. Visas elva gånger, sista föreställningen är den 15 juli.