Emil Weckman flyger fram på Europatoppen

Emil Weckmans Honda i full fart på motocrossbanan i Sibbo där han förberedde sig för helgens EM-deltävlingar i Schweiz.Bild: Tommi Willberg

14-åriga motocrosslöftet Emil Weckman har i år fortsatt där han blev i fjol då han korades till Europamästare i Honda Racings 150-kubiksklass. Fem segrar och en andraplats i EM-seriens sex deltävlingar är snudd på perfekt – men det räcker inte, anser Sibboföraren.

Weckman, Fredriksen, Weckman, Weckman, Weckman, Weckman.

Så ser raden ut med namnet på den segrande föraren i årets deltävlingar i Honda Racings EM-serie för juniorer. Den enda gången då Sibbograbben Emil Weckman, 14, inte fick stå på den högsta prispallen var i säsongens andra EM-start då värsta rivalen, norrmannen Hakon Fredriksen vann – och också då kom Weckman tvåa.

Inte en alltför eländig säsong. Eller?

– Nå jo. I Tyskland (första EM-helgen med två starter) gick det inte så bra och jag föll båda dagarna. Den första starten kunde jag ändå vinna men i den andra fick jag inte genast upp cykeln och då blev jag tvåa, säger Weckman som kör för Manninen Bros Racing.

Weckman är självkritisk och enligt honom finns det ingenting som heter "perfekt" vad det kommer till en tävling.

– Det är aldrig bra, det finns alltid något att förbättra, säger han.

Ett tufft sätt att tänka – men å andra sidan ett bra sätt att se till att man alltid presterar på toppnivå.

– Annars blir man inte bättre utan stannar bara på samma nivå.

Weckmans bakgrundsteam poängterar att fast Weckman vinner lopp, finns det stora skillnader mellan hur segern kommer. Ett dominant lopp där segermarginalen är stor och misstagen minimeras är alltid bättre än en seger som kommer genom ett lopp där man gjort missar.

Sikte ställt på EM-titeln

Efter den första EM-helgen var Weckman tvåa i EM-serien, dock med samma poäng som rivalen Fredriksen, men efter det har han kammat hem 100 av 100 möjliga poäng. Förra helgen tog Weckman två klara segrar: en med en marginal på hela en minut och elva sekunder samt en med en 22 sekunders skillnad till Fredriksen som kom tvåa.

– Det gick nog bra. Det blev svårt för de andra och de föll omkull, berättar Weckman om helgen på den knepiga sanden i belgiska Lommel.

Med fyra EM-starter, kommande helg i Schweiz och om dryga tre veckor i Nederländerna, kvar i EM-kalendern leder Weckman EM-serien med 22 poäng före Fredriksen. Allt tyder på en andra EM-triumf i följd för Sibboföraren men han har en specifikare plan.

– Jag vill vinna alla fyra starter, såklart, säger Weckman bestämt.

Vid sidan om EM-serien kör Weckman också i de finländska motocrosserierna. I klasserna MXJ och MXC/A har det också varit full fart framåt. FM-klassen MXC/A leder Weckman överlägset efter att ha vunnit samtliga åtta tävlingar, i MXJ-klassen är han trea bare fem poäng från andra- och 13 poäng från förstaplatsen. Om allt går enligt planerna blir det mer än en pokal att ställa på hyllan efter säsongen.

Större klass

Under säsongen har Weckman också kört med en större motorcykel, Hondas 250-kubikare. EM-titeln i 150-kubiksklassen öppnar en dörr till den större tävlingsklassen. Då talar vi om större på många olika sätt.

– 250-kubikaren har mycket mera kraft och den har större hjul, förklarar Weckman.

Motorcykeln väger över 100 kilo och är klart större än Weckmans 150-kubikare. Men motocrosslöftet trivs på det nya åkdonet som han fått bekanta sig med sedan årsskiftet.

– Vi hade ett bra träningsläger med 250-kubikaren. Bättre än förra gången då jag bröt nyckelbenet, säger Weckman leende.

Om allt går som det ska och Weckman tar steget till EMX250-klassen tävlar han mot upp till tio år äldre förare och det behövs knappast klargöras att nivån samtidigt tar ett jättehopp uppåt. Men det är ett steg på karriärstigen Weckman är redo att ta.

"Annars blir man inte bättre utan stannar bara på samma nivå", eller hur var det någon sade?

Fakta

EMX150-serien

– Regerande Europamästaren Emil Weckman har vunnit fem av sex tävlingsstarter.

– Han leder EM-serien med sina 147 poäng före tvåan Hakon Fredriksen som samlat ihop 125 poäng. Poängen delas ut åt tävlingens tjugo första enligt mönstret 25–22–20–18–16–15–14–...–1.

– På lördag och söndag körs två EM-starter i schweiziska Frauenfeld. EM-serien avslutas i nederländska Assen den 27-28 augusti.